ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس به سه وزير پيشنهادی رأی اعتماد نداد

پس از چهار روز بحث و بررسی درباره وزيران پيشنهادی دولت يازدهم در مجلس ايران محمدعلی نجفی، جعفر ميلی‌منفرد و مسعود سلطانی‌فر از مجلس رأی اعتماد نگرفتند.

در پی چهار روز بحث و بررسی درباره وزيران پيشنهادی دولت يازدهم در مجلس ايران سرانجام نتایج آراء نمایندگان مجلس شامگاه امروز از سوی علی لاريجانی، رئيس مجلس، اعلام و سرنوشت ۱۸ وزارتخانه مشخص شد.

محمدعلی نجفی (وسط) از جمله کسانی است که رأی اعتماد نگرفت

بر اساس نتايج رأی‌گيری محمدعلی نجفی، وزير پيشنهادی آموزش و پرورش؛ جعفر ميلی‌منفرد، وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فن‌آوری و مسعود سلطانی‌فر، وزير پيشنهادی ورزش و جوانان از مجلس رأی اعتماد نگرفتند.

محمدعلی نجفی از بنيانگذاران حزب کارگزاران سازندگی، نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است و در زمان دولت میرحسین موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود.

نمايندگان مخالف مجلس در جلسه بررسی صلاحيت وی، او را با رویدادهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۸۸ مرتبط دانستند اما نجفی گفت در سال ۸۸ “مطیع” رهبر جمهوری اسلامی بود و در هیچ‌کدام از راهپیمایی‌های سال ۸۸ قبل و بعد از ۲۹ خرداد شرکت نکرد.

جعفر ميلی‌ منفرد نيز در چند روز اخير نقطه‌نظرات خود را در مورد تغيير شرايط دانشگاه‌ها ابراز داشته و گفته بود به جای حذف علوم انسانی بايد آن را تقويت کرد.

وی از سیاست‌های دولت نهم و دهم در مورد بازنشستگی و اخراج تعدادی از استادان دانشگاه‌ها و ستاره‌دار کردن دانشجویان به شدت انتقاد کرد و گفت این دو اقدام “ضایعات بسیاری را تاکنون برای دانشگاه ایجاد کرده است”.

در بررسی صلاحیت جعفر میلی منفرد،‌ نمایندگان مخالف بر نکاتی چون حمایت وی از گروه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت و علی افشاری، یکی از مسئولان وقت این گروه؛ حضور وی در اعتراضات دانشجویی ۱۷ تیر ۷۸، شرکت وی در تحصن‌های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و بازداشت‌اش در این سال؛ همراهی وی با تعطیلی امتحانات دانشگاهی، ایجاد التهاب در دانشگاه‌ها؛ و طرح موضوع مهندسی‌شدن انتخابات در اعلامیه‌ای که وی امضا کرده، تأکید کردند.

وی به همراه علی مطهری، از مدافعان او، به اين نکات پاسخ دادند و آن‌ها را رد کردند.

نمايندگان مخالف مسعود سلطانی‌فر، وزير پيشنهادی ورزش و جوانان، بر سياسی بودن وی و نداشتن تجربه در زمينه ورزشی تأکيد داشتند. آن‌ها در سخنان خود سئوالات متعددی از او درباره دخالت نيروهای سياسی در ورزش و برنامه‌های وی مطرح کردند.

نتايج رأی‌گيری از ميان ۲۸۴ رأی داده شده در مجلس به شرح زير است:

۱- محمدعلی نجفی (وزارت آموزش و پرورش)؛ موافق: ۱۴۲ رأی؛ مخالف: ۱۳۳ رأی؛ ممتنع: ۹ رأی.

۲- محمود واعظی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)؛ موافق: ۲۱۸ رأی؛ مخالف: ۴۵ رأی؛ ممتنع: ۲۰  رأی.

۳- محمود علوی (وزارت اطلاعات)؛ موافق: ۲۲۷ رأی؛ مخالف: ۳۸ رأی؛ ممتنع: ۱۸ رأی.

۴- علی طيب‌نيا (وزارت اقتصادی و امور دارايی)؛ موافق: ۲۷۴ رأی؛ مخالف: ۷ رأی؛ ممتنع: سه رأی.

۵- محمدجواد ظريف (وزارت امور خارجه)؛ موافق: ۲۳۲ رأی؛ مخالف: ۳۶ رأی؛ ممتنع: ۱۳ رأی.

۶- حسن قاضی‌زاده هاشمی (وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی)؛ موافق: ۲۶۰ رأی؛ مخالف: ۱۸ رأی؛ ممتنع: شش رأی.

۷- علی ربيعی (وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی)؛ موافق: ۱۶۳ رأی؛ مخالف: ۱۰۰ رأی؛ ممتنع: ۲۱ رأی.

۸- محمود حجتی (وزارت جهاد کشاورزی)؛ موافق: ۱۷۷ رأی؛ مخالف: ۸۱ رأی؛ ممتنع: ۲۶ رأی.

حسن روحانی در آخرین ساعات بررسی صلاحیت کابینه

۹- مصطفی پور محمدی (وزارت دادگستری)؛ موافق: ۲۰۱ رای؛؛ مخالف:  ۶۴ رأی؛؛ ممتنع: ۱۹ رأی.

۱۰- حسين دهقان (وزارت دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح)؛ موافق: ۲۶۹ رای؛ مخالف: ۱۰ رأی؛ ممتنع: پنج رأی.

۱۱- عباس آخوندی (وزارت راه و شهرسازی)؛ موافق:  ۱۵۹ رأی؛ مخالف: ۱۰۷ رأی؛ ممتنع: ۱۸ رأی.

۱۲- محمدرضا نعمت‌زاده (وزارت صنعت، معدن و تجارت)؛ موافق: ۱۹۹ رأی؛ مخالف: ۶۰ رأی؛ ممتنع:  ۲۴ رأی.

۱۳- جعفر ميلی‌منفرد (وزارت علوم، تحقيقات و فناوری)؛ موافق: ۱۰۵ رأی؛ مخالف: ۱۶۲ رأی؛ ممتنع:  ۱۵ رأی.

۱۴- عبدالرضا رحمانی فضلی (وزارت کشور)؛ موافق: ۲۵۶رأی؛ مخالف: ۱۹ رأی؛ ممتنع: ۹ رأی.

۱۵- بيژن نامدار زنگنه (وزارت نفت)؛ موافق: ۱۶۶ رأی؛ مخالف: ۱۰۴ رأی؛ ممتنع: ۱۳ رأی.

۱۶- حميد چيت‌چيان (وزارت نيرو)؛ موافق: ۲۷۲ رأی؛ مخالف: هفت رأی؛؛ ممتنع: پنج رأی.

۱۷- مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان)؛ موافق: ۱۱۷ رأی؛ مخالف: ۱۴۸ رأی؛ ممتنع: ۱۸ رأی.

۱۸- علی جنتی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)؛ موافق: ۲۳۴ رأی؛ مخالف: ۳۶ رأی؛ ممتنع: ۱۲رأی.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • dara

    احمد توکلی: زنگنه سوگند جلاله دروغ ياد کرده است، زنگنه فاسد نيست اما اهتمامی برای مبارزه با فساد ندارد! نماينده تهران در مجلس در بخش پايان سخنانش گفت: پس از پيدا شدن اين سند طی جلسه‌ای آقای زنگنه به بنده گفت اين سند را تکذيب نمی‌کنم اما يادم نبود و به همين دليل آنگونه سوگند ياد کردم،... وی در خاتمه گفت: اگر بنا باشد خلاف‌گويی شود و صداقت رعايت شود، از کجا می‌دانيد درباره موضوعات مهم‌تر از اين دوباره خطا تکرار نشود؟ آن هم در وزارت نفت که مبدأ درآمد ملی ماست و همه چيز از آنجا بايد بيايد و چون با خارج از کشور ارتباط دارد، پيچيدگی‌های جديدی به آن اضافه می‌شود

  • dara

    روحانی همچنین در دفاع از آن دسته وزرایی که در وقایع سال ۱۳۸۸ نقش داشتند گفت وقتی آن‌ها می‌گویند در این وقایع دست نداشته‌اند٬ نباید بر این موضوع اصرار کرد.!! وی در عین حال از اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات سال ۳۸۸ همچون علی خامنه‌ای با عنوان «اردوکشی خیابانی» نام برد و گفت مسائل آن سال باید با «اعتدال» حل و فصل شود. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در دفاع از عباس آخوندی٬ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت که افتخار می‌کند وی در دیدار با علی خامنه‌ای اعلام کرده که در انتخابات سال ۸۸ «تقلب» نشده است.!! وی اظهار کرد: «آخوندی این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور رهبری بگوید که نه تنها تقلب نشده بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد!!

  • dara

    تنها مقامات امنیتی و سفارشی ها  رای گرفتند! مصطفی پور محمدی (وزارت دادگستری)؛ موافق: ۲۰۱ رای؛؛ علی ربیعی (وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی)؛ موافق: ۱۶۳ رأی؛ رحمانی فضلی (وزارت کشور)؛ موافق: ۲۵۶رأی؛ عباس آخوندی (وزارت راه و شهرسازی)؛ موافق: ۱۵۹ رأی.............

  • Samad

    مشکل نظام جمهوری روحانی در گرفتن رای اعتماد از برای وزرای خود از مجلس فرمایشی خود نیست بلکه از دست دادن اعتبار داخلی و خارجی خود است که با تغییر محمود احمدی نژاد به حسن روحانی قادر به ۲ باره سازی آن نیست. تسلیت.