ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اورهان پاموک از سياست غرب در برابر مصر

اورهان پاموک، نويسنده تُرک برنده

اورهان پاموک، نويسنده تُرک برنده جايزه نوبل ادبیات، در گفت‌وگويی با روزنامه زوددويچه‌ تسايتونگ آلمان عليه سياست غرب در برابر آن‌چه که کودتا در مصر خواند انتقاد کرد.

اورهان پاموک: دست‌کم يک "نه" بايد به کودتای نظامی مصر گفته می‌شد.

پاموک اتحاديه اروپا و آمريکا را متهم ساخت که در مصر به ارزش‌هايی که خود به آن‌ها معتقدند خيانت کرده‌اند.

پاموک ۶۱ ساله گفت: "با اين‌که کودتای نظاميان عليه حکومت [در مصر] اعلام شده و به نتيجه رسيده، تمام دنيا آن را ناديده گرفته است."

به‌گفته اورهان پاموک ارتش مصر کشتار می‌کند اما افکار عمومی در جهان غرب طوری است که گويی "هيچ مسئوليتی در قبال آن ندارد".

پاموک افزود از آن‌جا که "کودتای نظامی" راه حلی برای مبارزات سياسی نيست دست‌کم يک "نه" بايد به آن گفته می‌شد.

اورهان پاموک گفت: "يا ايده‌آل‌های دمکراسی و آزادی بيان و مسائلی از اين دست، ارزش‌های جهان غرب هستند، يا نه. اين ايده‌آل‌ها همواره قربانی حسابگری‌های سياسی و اقتصادی شده‌اند."

برنده جايزه نوبل ادبی يادآوری کرد که در رمان "برف" به همين موضوع پرداخته بود و چنين مسئله‌ای اکنون در همه جهان وجود دارد، "اين عدم تطابق ميان ايده‌آل‌های دمکراتيک از يک سو و منافع غرب از سوی ديگر".

پاموک در اين گفت‌وگو پرسيده است آيا اگر مردمی عليه سياست نزديک به سياست کشورهای غربی تصميم بگيرند ارزش‌هايی چون ايده‌آل‌ها دمکراتيک و آزادی بيان معتبر خواهند ماند؟

اورهان پاموک در استانبول متولد شده و در سال ۲۰۰۶ برنده نوبل ادبی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    اقای پاموک اگه مثل امین مالوف برنده مصری جایزه نوبل ادبیات تو خیابون چاقو خورده بود از وحشی های مسلمان و مجبور شده بود 5 سال اخر عمرش به صورت یک معلول با محافظ این ور اونور بره بعید می دونم اینطور حرف می زد تو کشور خودش اسلامگرا ها و الاییک ها به یک اندازه اتفاق نظر دارند که باعث سقوط شخصیتترکها در جهان شده.بهتر نیست به جای وضع گیری علیه غرب یه نگاهی به روحیه و باورهای مردم کشورمون بکنیم؟