ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوریه: شواهدی که احتمال حمله شیمیایی را تقویت می‌کند

کارشناسان سازمان ملل تنها در صورت تقاضای رسمی یک کشور برای تحقیق در مورد کاربست احتمالی سلاح شیمیایی در سوریه ، چنین امکانی را می‌یابند. علایم موجود بسیار شبیه یک مسموم‌کننده اعصاب هستند.

اپوزیسیون سوریه رژیم بشار اسد را متهم می‌کند که در چهارشنبه ۲۱  اوت در  زمان بمباران وسیع نواحی تحت اختیار شورشیان در شرق دمشق، سلاح‌های شیمیایی به کار برده است. جورج صبرا، یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه تعداد کشته‌شدگان را تا ۱۳۰۰ نفر ذکر کرده است، در حالی که سازمان سوری حقوق بشر تنها کشته شدن حدود یک‌صد نفر را موقتا تائید کرده است.

ماموران تحقیق سازمان ملل متحد روز یکشنبه برای یافتن شواهدی مبنی بر استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، وارد دمشق شدند. رئیس این گروه، آکه سلستروم عقیده دارد که باید درباره حمله چهارشنبه تحقیق انجام شود، اما گروه او نمی‌تواند این تحقیق را انجام دهد مگر آنکه کشوری به طور رسمی خواستار انجام این تحقیق از سازمان ملل شود. فرانسه، اتحادیه اروپا و عربستان سعودی، به ویژه این درخواست را ارائه داده‌اند.

اولیویه لوپیک، پژوهشگر دستیار در بنیاد تحقیقات استراتژیک ((FRS در پاریس این رویدادها را در پرتو اطلاعات اولیه بررسی می‌کند.

بعد از دیدن ویدئو‌هایی که دست به دست می‌گردند و قربانیان حمله به حومه دمشق در شب گذشته را نشان می‌دهد، به نظر شما احتمال استفاده از سلاح شیمیایی وجود دارد؟

با دیدن علائم و تصاویر بالینی که به وسیله قربانیان ارائه شده است، می‌توانیم بگوییم آنها به مسمومیت در اثر یک مسموم‌کننده اعصاب (نوروتوکسیک) بسیار شبیه هستند. به ویژه، علائمی مانند، عدم وجود زخم‌های فیزیکی، انقباض ماهیچه‌ای و ترشحات ریوی از دهان می‌تواند هر نوع مسموم‌کننده اعصاب باشد، اما از روی قرائن، احتمال سارین (ماده‌ای بی‌بو و بی‌رنگ که بسیار سمی است) که اصلی‌ترین عنصر زراد‌خانه سلاح‌های شیمیایی سوریه را تشکیل می‌دهد، بیشتر است.

اگر گاز اشک‌آور بود، برای تولید چنین نتیجه‌ای می‌بایست در دوزی نجومی استفاده می‌شد. ایجاد غلظتی به این اندازه خارج از یک فضای بسته یا لابراتوار دشوار است. با توجه به این تعداد کشته به نظر نمی‌رسد گاز اشک‌آور استفاده شده باشد.

تعداد قربانیان این حمله ضد‌و‌نقیض اعلام می‌شود. این رقم محدوده‌ای از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ کشته را در بر می‌گیرد. آیا امکان دارد که در این حملات تعداد قربانیان تا این حد بالا باشد؟

هر رقمی می‌تواند معتبر باشد، اما بهتر است در این مرحله محتاط باشیم. برای اینکه به وسعت حمله و تعداد قربانیان پی ببریم باید گامی به عقب بگذاریم. حدود ارقام اعلام شده گسترده است، اما حتی اگر تعداد قطعی، پایین‌ترین رقم باشد یعنی حدود یک‌صد کشته، این حمله سرآغاز استفاده گسترده سلاح‌های شیمیایی است. تا الان استفاده از سلاح‌های شیمیایی به صورت محدود و گاه به گاه بوده است.

 درباره رابطه میان این حمله با ورود کارشناسان سازمان ملل به دمشق در این هفته چه فکر می‌کنید؟ این گروه مسئول تحقیق درباره سه محلی است که هدف حملات ادعایی شیمیایی بوده‌اند.

هر احتمال عجیب و غریبی را می‌توان به ذهن آورد. مشکل است که فکر کنیم این موضوع تصادفی بوده است. اگر این حمله محرز شود، بی‌توجهی رژیم سوریه را نسبت به جامعه بین‌الملل به وضوح نشان می‌دهد.

رژیم سوریه خود را در انجام این اعمال و کاربست هر نوع سلاح علیه شورشیان آزاد احساس می‌کند. امروز دریافت ما از جامعه بین‌الملل این است که هر اتفاقی در سوریه بیفتد، در این کشور دخالت نخواهد کرد.

آیا کارشناسان سازمان ملل همانطور که رئیس گروه تحقیق و برخی کشورها درخواست کرده‌اند، می‌توانند درباره این حمله تحقیق کنند؟

حوزه اختیارات کارشناسان ـکه در سازمان ملل بر روی آن توافق شده است-  بسیار محدود است. این اختیارات، تحقیق درباره سه ناحیه‌ای را پیش‌بینی کرده که هدف حملاتی بوده‌اند که ادعا می‌شود با سلاح‌های شیمیایی انجام شده‌اند. این حملات سه ماه پیش اتفاق افتاده‌اند. برای دریافت اختیارات بیشتر، سازمان ملل باید از رژیم سوریه درخواست کند و سوریه باید این درخواست را بپذیرد.

بعید است که در کوتاه مدت جامعه ملل موفق شود که بر سر گسترش این اختیارات به توافقی دوباره دست یابد. مگر اینکه ساختگی بودن این حملات مسلم شود و منافع رژیم سوریه ایجاب کند که این مسئله آشکار شود. اما در حال حاضر ماموران سازمان ملل می‌بایست در ده روز آینده به قربانیان دسترسی داشته باشند و یا اینکه اجساد کشته‌شدگان در شرایط خوبی نگهداری شود.

منبع: لوموند

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mani

    وقتی ما تیتر روزانه اخبار بسیاری از رسانه ها بین المللی را در باره کشورهای اسلامی میخوانیم بسیار متاثر میشویم.میخوانیم که امروز در عراق یک گروه از اسلامگرایان با بمب تعداد بسیاری از مردم را کشتند در افغانستان طالبانهای مسلمان تعداد زیادی را در روستایی بقتل رساندند. در پاکستان اسلامگرایان چند نفر از مسلمانان را سر بریدند. در ایران اسلامگرایان در معابر و جلوی چشم مردم دار میزنند زندانهایشان پر از انسانها است و اعتیاد و فقر بیداد میکند و دزدان در کاخها زندگی میکنند و سوار گرانقیمت ترین اتوموبیل ها میشوند و مردمی که از فقر کلیه های خود را می فروشند. در مصر اسلامی در سوریه اسلامی و در لبنان و تمامی کشورهای اسلامی جهنمی واقعی حاکم است. انسانها در این سرزمین های سوخته روبوت (انسان ماشینی) هستند که ایدئولوژی اسلام مغزآنان را کاملاً برنامه ریزی کرده است و به این علت است که آنان براحتی میکشند ویران میکنند تجاوز میکنند و انسانهای برنامه ریزی شده ی دیگر که خود در قتل و جنایت شرکت نمیکنند فقط تماشگر میشوند. انسان برنامه ریزی شده قلب انسانی ندارد، آگاهی ندارد، با تعمق و اندیشیدن کاملاً بیگانه است. چون مغز و شعور این انسانها دستکاری و برنامه ریزی شده است بدین علت آنان میتوانند در این جهنم ها زندگی کنند همانطور که بیشتر از هزار سال اینگونه زندگی کرده اند و همچنان اینچنین ادامه خواهند داد. درد و رنج بسیار در این سرزمین های سوخته و ایدئولوژی زده کم کم باعث بیداری و جوانه زدن آگاهی در این انسانهای برنامه ریزی شده خواهد شد و اختلالی در ساختار مغز برنامه ریزی شده آنان بوجود خواهد آورد و آنان که حساستر و مستعدتر هستند کم کم از شرطی شدن در خواهند آمد و بیدار خواهند شد و جهنم و عامل ایجاد آنرا خواهند دید. بیداری و آگاهی در آنان مسئولیت بوجود خواهد آورد و این مسئولیت باعث خواهد شد که به بیداری انسانهای برنامه ریزی شده دیگر کمک کنند. و وقتی تعداد انسانهای بیدار و آگاه شده به اندازه ی کافی رسد آنزمان آن دوزخ و زندگی در دوزخ بپایان خواهد رسید.

  • kamal

    در حالی که کارشناسان سازمان ملل بررسی کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را به پایان نبرده‌اند وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با قاطعیت !!ادعا می‌کند که "این عمل جنایتكارانه توسط گروه‌های تروریستی انجام شده است". محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم، در واکنش به خبر استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در حومه دمشق می‌گوید: «اگر استفاده از سلاح شیمیایی صحت داشته باشد!!!، به طور قطع!!!!توسط گروه‌های تروریستی و تكفیری انجام شده است زیرا آنها در عمل نشان داده‌اند كه از هیچ جنایتی رویگردان نیستند.» به گزارش اداره كل دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ظریف این ادعا را شامگاه چهارشنبه (۳۰ مرداد / ۲۱ اوت) در گفتگوی تلفنی با همتای ترک خود، احمد داووداغلو، مطرح کرد. شرم بر روسیه و چین و حکومت اسلامی که از جنایات اسد جانی در کشتار بچه های معصوم حمایت میکنند و  حیران از آمریکا که ادعای حقوق بشر و دموکراسی میکند؟!

  • بهنام

    سوریه لیبی نیست چون نفت ندارد و الی ظرف چند ماه تکلیفش را روشن میکردند . از طرف دیگر اسرائیل هم ترجیح میدهد بین بد و بدتر بد را انتخاب کند چرا که میداند ایران و اسد فقط هارت و پورت میکنند و هرگز هیچ تعرضی از بلندیهای جولان به سمت اسرائیل نخواهد شد ، کما اینکه در 30 سال گذشته نیز اینچنین بوده است . بنا بر این و متاسفانه حقیقت اینست که قدرتهای بزرگ و به اصطلاح تاثیر گذار در یک توافق نانوشته به این نتیجه رسیده اند که بگذارند اوضاع همینطور پیش برود و متاسفانه دولتهای روسیه و چین با فروش سلاح البته به هزینه ایران میلیاردها دلار در این بین سود میکنند و از طرف دیگر گروه های جهادی و القاعده و نیروهای ارتش سوریه و دیگر شبه نظامیان اسلامی و بعضآ افراطی در این بین سلاخی میشوند که این هم به نفع آمکریکا و دول اروپائیست . شاهد این مدعا نیز سخنان چند ماه پیش و در واقع اولتیماتوم اوباما به اسد بود مبنی بر عبور از خط قرمز آمریکا در صورت استفاده از سلاح شیمیائی که شاهد بودید فقط شعار بود و امشب نیز آب پاکی را روی دست مردم جهان ریخت و در واقع با بیان اینکه آمریکا قصد ورود و مداخله نظامی در بحران سوریه را ندارد برای چندمین بار به رژیم بشار اسد چراغ سبز نشان داد . امیدوارم ملتهای منطقه و به خصوص ملت ایران با اینگونه موضع گیریهای آمریکا به این نکته مهم پی ببرند که آمریکا فقط و فقط بدنبال منافع ملی خود بوده و هست و امروز هم دقیقآ اوباما علنآ این مسئله را اعلام کرد . سیاست بسیار پیچیده و کثیف است .

  • محمد رستگار

    متعجبم از مردمی که برای طفلان مسلم که صدها سال پیش کشته شده اند میگریند و برای مظلومیت علی اصغر گریبان پاره میکنند اما با سکوت شاهد پرپر شدن طفلان معصوم و مظلوم سوریه هستند! مگر میشود این عکس را دید و ساکت بود؟! آهای خامنه ای ظالم به چه زبانی به تو بگوییم که نمیخواهیم سرمایه های ملی مردم ایران را خرج حکومت سرکوبگر بشار اسد قاتل کنی,ما نمیخواهیم در این کشتار شریک تو باشیم, چرا پول ملت ایران باید خرج کشتار کودکان سوریه ای بشه؟! سپاه قدس در سوریه چکار داره؟! چرا دست از جاه طلبی های شیطانیت برنمیداری؟! چی از جان ملت ایران و سوریه میخوای؟! با چه مقدار توشه از قساوت و شقاوت چنین شتابان سوی دوزخ میروی؟! محمد رستگار ۱ شهریور ۱۳۹۲

  • بهنام

    جوک جدید : پنج سال دیگر در چنین روزی : اوباما : استفاده از سلاح شیمیائی در سوریه خط قرمز ماست و اگر اسد از سلاح شیمیائی استفاده کند آمریکا هیچ ( غلطی ) نمیتواند بکند .

  • بهنام

    پس چی شد اوباما که گفته بود اگر اسد از سلاح شیمیائی استفاده کند خط قرمز ماست . ژست دموکراسی آمریکائی دیگه بسه .