ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفتادمین جشنواره فیلم ونیز

هفتادمین جشنواره فیلم ونیز، امروز، چهارشنبه ۶ شهریور (۲۸ اوت) گشایش می‌یابد. بحران‌های خانوادگی و خشونت خانگی مهم‌ترین درونمایه فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز است.

هفتادمین جشنواره فیلم ونیز، امروز، چهارشنبه ۶ شهریور (۲۸ اوت) گشایش می‌یابد. این جشنواره نه تنها قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان است، بلکه همراه با جشنواره فیلم برلین و جشنواره فیلم کن از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی در جهان به‌شمار می‌آید.

داوران هفتادمین جشنواره فیلم ونیز به ریاست برناردو برتولوچی (نشسته بر صندلی چرخدار)

در هتل اکسلسیور، هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز با نمایش درام علمی – تخیلی «دکتر جکیل و آقای هاید» که از آثار کلاسیک سینمای جهان است، گشایش می‌یابد.

جشنواره فیلم ونیز، نخستین بار در ۶ اوت ۱۹۳۲ با نمایش این فیلم سیاه و سفید آغاز به کار کرد.

جشنواره فیلم ونیز با گزینش دو فیلم مستند در بخش اصلی‌اش قصد دارد بر نقاط تلاقی بین آثار مستند و داستانی تأکید کند.

در هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز ستارگان سینمای جهان و چهره‌هایی مانند جرج کلونی، اسکارلت جانسون، مت دمون، جودی دنچ و کریستوف والتس شرکت دارند.

امسال برناردو برتولوچی، کارگردان صاحب‌نام ایتالیایی بعد از سه دهه و برای دومین‌ بار ریاست هیأت داوران جشنواره فیلم ونیز را بر عهده دارد. آندرآ آرنولد (کارگردان انگلیسی)، کری فیشر (بازیگر و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، ژیانگ ون (بازیگر چینی)، ریوچی ساکاموتو (آهنگساز ژاپنی)، ویرژین لدوین (بازیگر فرانسوی)، پابلو لارین (کارگردان شیلیایی)، رناتو برتا (فیلمبردار فرانسوی) و مارتینا گدک (بازیگر آلمانی) از دیگر اعضای هیأت داوران هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز هستند. در بخش ویژه نیز امسال از آندی وایدا٬ فیلمساز سر‌شناس لهستانی و اوتوره اسکولا، کارگردان ایتالیایی تقدیر می‌شود.

گلشیفته فراهانی، هنرمند و بازیگر ایرانی مقیم فرانسه به عنوان یکی از داوران هفتادمین جشنواره فیلم ونیز، در بخش «افق‌ها»ی این جشنواره شرکت می‌کند.

بخش «افق‌ها»‌ی جشنواره فیلم ونیز دارای هیأت داوران جداگانه متشکل از هفت نفر است و ریاست آن را پل شرادر کارگردان سرشناس هالیودد به عهده دارد.

از ایران فیلم «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز به نمایش در می‌آید.

آلبرتو باربارا

آلبرتو باربارا، مدیریت هفتادمین جشنواره فیلم ونیز را به عهده دارد. در بخش اصلی این جشنواره ۲۰ فیلم با هم رقابت می‌کنند. از این میان ۱۸ فیلم را مردان ساخته‌اند و برخی از این فیلم‌ها ساخته کارگردانانی است که سن‌شان از ۵۰ هم فرا‌تر رفته است. برخی از این کارگردانان مانند هایو میازاکی (باد شدید می‌وزد)، استفن فریز (فیلومنا) و تری گیلیام (قانون صفر) ۷۲ سال دارند.

اما با این حال کارگردانان جوانی هم در این جشنوارده کهنسال شرکت دارند. زاویه دولان، کارگردان بیست و چهار ساله با فیلم «تام در مزرعه»، یکی از این چهره‌های جوان در سینمای جهان است که برای نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز با کارگردانان سرشناس و کهنه‌کار رقابت می‌کند.

آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره ونیز «بحران اجتماعی در جهان» را محور مشترک فیلم‌های بخش اصلی جشنواره خوانده است.

در هفتادمین جشنواره فیلم ونیز، برای نخستین بار در تاریخ این جشنواره، دو فیلم مستند هم با فیلم‌های داستانی در بخش اصلی بر سر شیر طلایی رقابت دارند. آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره گفته است: «در سینمای مدرن جهان همواره فیلم‌های داستانی و فیلم‌های مستند با هم تلاقی دارند.»

جشنواره فیلم ونیز با گزینش دو فیلم مستند در بخش اصلی‌اش بر آن است که بر نقاط تلاقی بین آثار مستند و داستانی تأکید کند.

«جی. آی. آر مقدس» ساخته جیانفرانکو روسی و همچنین «مشهور ناشناخته» ساخته ارول موریس دو فیلم مستند بخش اصلی هفتادمین جشنواره فیلم ونیز ‌اند.

داوران بخش «افق‌ها»ی هفتادمین جشنواره فیلم ونیز

ارول موریس٬ مستندساز آمریکایی که برای ساخته‌هایش تاکنون جوایزی چون اسکار بهترین مستند بلند سال٬ خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین و جایزه جشنواره فیلم ساندنس را از آن خود کرده است، در فیلم مستند «مشهور ناشناخته» به نقش دونالد رامسفلد٬ وزیر دفاع سابق ایالت متحده آمریکا در جنگ عراق می‌پردازد.

آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره ونیز «بحران اجتماعی در جهان» را محور مشترک فیلم‌های بخش اصلی جشنواره خوانده است. او در این باره گفته است: «بحران اجتماعی و فروپاشی نظام ارزش‌ها که بیش از همه در خانواده نمود دارد، محور مشترک همه این فیلم‌هاست. در بسیاری از خانواده‌ها کودکان و نوجوانان را به حال خود می‌گذارند. والدین اغلب به دلیل بحران‌های فراگیر نمی‌توانند به وظیفه‌شان عمل کنند و کودکان قربانی خشونت‌های خانگی می‌شوند. خشونت جنسی در خانواده نشانه‌ای است از یک بحران ژرف اجتماعی.»

برخی از گزارش‌های خبری که از یک سویه برجسته تاریخی برخوردارند، بازسازی می‌شوند و در ونیز به نمایش درمی‌آیند. هدف جشنواره از نمایش اینگونه فیلم‌ها این است که زیر سقف سینما، گذشته و آینده با هم بیامیزند.

به مناسبت هفتادمین سالگرد جشنواره ونیز، ۷۰ فیلم کوتاه از ۷۰ فیلمساز از سراسر جهان به نمایش گذاشته می‌شود. افزون بر این برخی از گزارش‌های خبری که از یک سویه برجسته تاریخی هم برخوردارند، بازسازی می‌شوند و در ونیز به نمایش درمی‌آیند.

آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره فیلم ونیز گفته است هدف جشنواره از نمایش اینگونه فیلم‌ها این است که زیر سقف سینما، گذشته و آینده با هم بیامیزند.

جشنواره فیلم ونیز تا ۷ سپتامبر ادامه دارد.

در سال‌های گذشته، سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز حضور برجسته‌ای داشته و جایزه‌های بسیاری نیز به‌دست آورده است.

فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۹۷۱ جایزه‌ منتقدان بین‌المللی (مجمع بین‌المللی منتقدان فیلم) سی و دومین دوره جشنواره‌ فیلم ونیز را به دست آورد و «دایره» ساخته جعفر پناهی در سال ۲۰۰۰ شیر طلایی این جشنواره را از آنِ خود کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.