ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه انجمن قلم مجارستان برای سیمین بهبهانی

جایزه «یانوش پانونیوش» از سوی انجمن قلم مجارستان به سیمین بهبهانی اهداء شد. انجمن قلم مجارستان با این جایزه از تلاش سیمین بهبهانی برای گفت‌و‌گوی بین فرهنگ‌ها قدردانی کرد.

جایزه «یانوش پانونیوش» از سوی انجمن قلم مجارستان به سیمین بهبهانی، شاعر غزلسرای ایرانی در شهر «پچ» در مجارستان اهداء شد.

«سرچ گزا»، رییس انجمن قلم مجارستان جایزه «یانوش پانونیوش» را پنجشنبه ۷ شهریور ماه (۲۹ اوت) به سیمین بهبهانی تقدیم کرد. ارزش این جایزه معادل ۵۰ هزار پوند است. سرچ گزار این جایزه را همراه با یک دیپلم افتخار به دلیل تلاش سیمین بهبهانی در جهت گفت‌و‌گوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و تلاش او برای آزادی بیان به او داد.

«سرچ گزا»، رییس انجمن قلم مجارستان جایزه «یانوش پانونیوش» را به دلیل تلاش سیمین بهبهانی در جهت گفت‌و‌گوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و تلاش او برای آزادی بیان به او داد.

سیمین خلیلی معروف به سیمین بـهبهانی، زاده ۲۸ تیر ۱۳۰۶ در تهران است. او از دوازده‌سالگی به شعر روی آورد و پیش از انقلاب غزل‌های عاشقانه می‌سرود. مجموعه‌های «جای پا»، «مرمر»، «چلچراغ» از او که پیش از انقلاب در ایران انتشار یافته، از پرشورترین اشعار تغزلی است که توسط زنان شاعر به فارسی سروده شده است.

پس از انقلاب سیمین بهبهانی در وزن‌های بی‌سابقه با موضوعات اجتماعی غزل‌هایی سرود. «خطی ز سرعت و آتش»، «دشت ارژن»، «کاغذین جامه» و همچنین «کولی و عشق» تنها نمونه‌ای از مجموعه غزلیات این شاعر سرشناس پس از انقلاب است.

سیمین بهبهانی از مدافعان آزادی بیان و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران در دوره نخست فعالیتش پس از انقلاب بهمن ۵۷ بود.

او تاکنون دو بار نامزد نوبل ادبی نیز شده است.

سیمین بهبهانی، مدتی پس از انتخابات بحث‌برانگیز سال ۱۳۸۸ ممنوع‌الخروج شد. او در آن زمان قرار بود به دعوت شهرداری پاریس به مناسبت روز زن در پاریس سخنرانی کند، اما در فرودگاه از سفر او جلوگیری کردند.

گزیده‌ای از غزلیات سیمین بهبهانی توسط فرزانه میلانی، استاد ادبیات در دانشگاه ویرجینیای آمریکا به انگلیسی ترجمه شده است. مبنای داوری جایزه «یانوش پانونیوش» ترجمه خانم میلانی از اشعار سیمین بهبهانی بوده است.

گ. سوچی، یکی از داوران جایزه «یانوش پانونیوش» درباره سیمین بهبهانی گفته است: «سیمین بهبهانی از بزرگ‌ترین شاعران عصر ما و یکی از شاعران نوآور در ایران است.»

«سرچ گزا»، رییس انجمن قلم مجارستان هم با اظهار خشنودی از آشنایی با سیمین بهبهانی، مجموعه اشعار او را به علاقمندان به شعر در شهر پچ معرفی کرد.

شهر پچ در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برگزیده شد.

سیمین بهبهانی در سخنانی از اینکه این جایزه به او تعلق گرفته، سپاسگزاری کرد و آرزو کرد که روزی برسد که ملت‌ها در سراسر جهان، فارغ از تفاوت‌های فرهنگی بتوانند در صلح و دوستی با یکدیگر زندگی کنند.

شهر پچ ۱۵۷ هزار نفر جمعیت دارد و پنجمین شهر بزرگ مجارستان است. این شهر که در دامنه کوه‌های «مچک» قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای مجارستان به شمار می‌آید. دانشکده زبان انگلیسی پچ از دانشکده‌های معتبر در جهان است.

یرومیوش ئوه، استاد زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگده پچ با اشاره به سنت هزار ساله شعر فارسی درباره اهمیت شعر در ایران گفت: «شعر برای ایرانیان که ملتی خارق‌العاده‌اند بیانگر تاریخ و سنت‌های آنان است. فرم در شعر فارسی همواره در طول تاریخ دگرگون شده و شعر به زندگی روزانه ایرانیان راه یافته است.»

پشوسک ژولت، شهردار شهر پچ در سخنانی که به مناسبت اهدای جایزه «یانوش پانونیوش» به سیمین بهبهانی ایراد کرد ابتدا به اهمیت فرهنگی و تاریخی شهر پچ در اروپا اشاره کرد و سپس به سنت اومانیسم که یانوش پانونیوش در قرن پانزدهم در مجارستان بنیانگذار آن بود اشاره کرد.

او گفت: «تأثیری که اومانیسم یانوش پانونیوش بر فرهنگ مجارستان نهاده، بسیار فراتر از آنچه است که می‌توان تصورش را کرد.»

سیمین بهبهانی هم در سخنانی از اینکه این جایزه به او تعلق گرفته، سپاسگزاری کرد و آرزو کرد که روزی برسد که ملت‌ها در سراسر جهان، فارغ از تفاوت‌های فرهنگی بتوانند در صلح و دوستی با یکدیگر زندگی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بزرگداشت و سپاسی بیکران از سیمین بهبهانی، ستاره درخشان و بزرگ بانوی فرهنگ کشورمان | فضول محله

    […] جایزه «یانوش پانونیوش» از سوی انجمن قلم مجارستان به سیمین بهبهانی، شاعر غزلسرای ایرانی در شهر «پچ» در مجارستان اهداء شد. […]

  • هوشنگ کلاتی

    با سلام خدمت شما دوست عزیز که در بخش ادبیات ایران فعالیت می کنید نظر به اهمیتی که موضوع اطلاع رسانی دارد با توجه به اینکه متاسفانه در ایران قوانین کپی رایت اعمال نمی شود و جریان کپی پیست ها گاهی با سلیقه شخصی افراد تداخل پیدا می کند لذا سیمین بهبهانی در مورد چند شعر که به اونسبت داده شده اما مال او نیست و به اسم او در اینترنت صفحه به صفحه منتشر می شود ابراز تاسف و ناراحتی عمیق نموده اند اگر مقدور است خواهشمندم این موضوع را جهت اطلاع رسانی در سایت منعکس کنید https://www.facebook.com/siminbehbahani/posts/521137167951726?stream_ref=10 شعر زنی را می شناسم من از خانم فریبا شش بلوکی است http://zanira.sheshboluki.com