ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم بزرگداشت پرویز بابایی، نویسنده و مترجم به دستور مأموران اطلاعات لغو شد

روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت قرار بود در شهرک غرب تهران مراسم یادبود پرویز بابایی، نویسنده و مترجم چپ‌گرا با حضور گروهی از اعضای کانون نویسندگان ایران برگزار شود اما بنا به گزارش‌های رسیده به «زمانه»، در حالی‌که حاضران مدتی در سالن انتظار می‌کشیدند سرانجام مأموران وزارت اطلاعات این مراسم را لغو کردند. پرویز بابایی ۱۸ فروردین سال جاری در ۹۲ سالگی درگذشت. او میراثی از آثار متعدد ترجمه و تألیف در زمینه ادبیات چپ، تاریخ و فلسفه سیاسی از خود به جای گذاشت. ترجمه‌های «دموکراسی و انقلاب: از یونان باستان تا سرمایه‌داری مدرن»، «جدل‌ورزی درون فلسفه‌ی مارکسیستی»، «کانت و فلسفه معاصر» از جمله آثار او است. پرویز بابایی در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد و فعالیت‌های سیاسی خود را با هواداری از حزب توده آغاز کرد و بعد از سال‌ها این فعالیت‌ها را با دیگر گروه‌های مارکسیستی از جمله «جریان» و سازمان چریک‌های فدایی خلق، گروه موسوم به «۱۶ آذر» و سپس در قالب فعالیت‌های مستقل فرهنگی و سیاسی ادامه داد. بابایی در مصاحبه‌ای گفته بود که ابتدا به اقتضای شغلش که کارگر چاپخانه بود وارد فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شد و آن زمان به حزب توده که از «حقوق کارگران برای ۸ ساعت کار روزانه و تعطیلی روز کارگر» حمایت می‌کرد نزدیک شد. او اولین بار در سن ۱۷ سالگی و پس از کودتای ۲۸ مرداد به خاطر فعالیت‌های سیاسی‌اش از سوی رژیم شاه دستگیر شد و در طول فعالیتش چند بار دیگر نیز بازداشت شد. فعالیت‌های «فرهنگی» پرویز بابایی به گفته خودش در سال ۱۳۴۴ با ترجمه نامه انتقادی ۲۵ گانه مائوتسه تونگ به روسیه و حزب کمونیست و پاسخ به آن نامه از سوی سوسولف آغار شد و بعد از آن بیش از ۲۰ اثر سیاسی-فلسفی را ترجمه و تالیف کرد. پرویز بابایی پس از جدایی از حزب توده به منتقدان این حزب پیوسته بود و در برابر فعالیت‌های حزبی و وابسته خود را هوادار سیاست مستقل چپ و فعالیت‌های صنفی و سندیکایی معرفی می‌کرد.

ادامه فشارها بر فعالان صنفی معلمان در روز معلم: اسماعیل عبدی هم به اطلاعات سپاه احضار شد

همزمان با ۱۱ اردیبهشت روز معلم بسیاری از فعالان صنفی معلمان به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند و آن‌ها را تهدید کرده‌اند که در تجمع اعتراضی در این روز شرکت نکنند. کانون صنفی معلمان روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت خبر داد که در ادامه این فشارها نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران را هم به اطلاعات سپاه احضار کرده‌اند. اسماعیل عبدی از تیرماه ۱۳۹۴ تا آذرماه ۱۴۰۲ زندانی بود و با پذیرش اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و سپردن وثیقه از زندان آزاد شد. کانون صنفی معلمان نوشته است احضار اسماعیل عبدی در حالی صورت می‌گیرد که او هنوز فرصت سامان دادن به وضعیت شغلی و زندگی خود را نیافته است. در روز معلم همچنین ۱۷ نفر از فعالان صنفی معلمان سنندج هم به نهادهای امنیتی احضار شدند.

نهادهای امنیتی ۱۷ فعال صنفی معلمان سنندج را به اداره اطلاعات احضار کردند

نهادهای امنیتی سنندج، مرکز استان کردستان پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، همزمان با روز معلم، ۱۷ معلم و فعال صنفی فرهنگیان این شهر را احضار کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعلام این خبر در کانال تلگرامی خود نام فرهنگیان احضار‌شده را چنین عنوان کرده است: فاطمه زندکریمی، طوبی حسینی، رضا الیاسی، علی قریشی، بهاءالدین ملکی، کمال فکوریان، سلام شافعی، جبار پاکزاد، مصطفی سربازان، صالح صالح‌نیا، فرهاد موالی، رضا شریفه‌، پیمان نودینیان، مختار اسدی، جمال مرادی، فرزاد اسدپور و رضا سلیمی. به‌گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، این احضارها در حالی انجام گرفت که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت سومین دورە انتخابات انجمن صنفی معلمان کُردستان (شاخە سنندج) برگزار شد. مأموران امنیتی صبح قبل از برگزاری انتخابات به‌منظور جلوگیری از این انتخابات، به خانه خالد احمدی، از اعضای انجمن صنفی معلمان کُردستان و از فعالان زیست‌محیطی سنندج یورش برده و او را بازداشت کردند. پس از این بازداشت انجمن صنفی معلمان سنندج با انتشار بیانیه‌ای نوشت با بازداشت خالد احمدی «نه تنها انتخابات متوقف نشد بلکه به نحوی شایستە و با استقبال جامعه‌ فرهنگی برگزار گردید». روز یکشنبه ۹ اردیبهشت نیز فرزاد صفی‌خان‌پور، فیصل نوری، مجید کریمی، محی‌الدین ریحانی، غیاث نعمتی، صلاح حاجی‌میرزایی، رضا طهماسبی و عابد عباسی، هشت نفر دیگر از فعالان جنبش صنفی معلمان سنندج احضار و تهدید شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گفته است که «اعضای احضارشده جمعی از اعضای تأثیر‌گذار هیئت مدیرە انجمن صنفی معلمان کردستان - سنندج و هیئت اجرایی سومین انتخابات این انجمن بوده‌اند که بر حق قانونی انجمن و بە تبع آن انتخابات تأکید کردە‌اند».

دادستانی تهران: برای خبرنگارانی که گزارش‌ جدید در مورد نیکا شاکرمی را تایید کردند پرونده تشکیل دادیم

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت از اعلام جرم دادستانی تهران علیه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در داخل کشور خبر داد. میزان نوشته است که این اعلام جرم به دلیل حمایت یا پشتیبانی آن‌ها از گزارش بی‌بی‌سی جهانی در مورد نحوه قتل نیکا شاکرمی صورت گرفت. شبکه بی‌بی‌سی جهانی در گزارشی تحقیقی برمبنای اسناد محرمانه داخلی سپاه پاسداران فاش کرد سه‌تن از نیروهای حزب‌اللهی یک واحد امنیتی به نام‌های آرش کلهر، بهروز صادقی و صادق منجزی به سرپرستی مرتضی جلیل پس از تعرض به نیکا شاکرمی در یک ون یخچال‌دار بی‌نام، او را به قتل رسانده‌ و جسدش را در خیابان‌های تهران رها کرده‌اند. گزارش بی‌بی‌سی بر مبنای اسناد «بسیار محرمانه» از سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه تهیه شده که خلاصه‌ای‌ست از جلسه استماع پرونده نیکا میان برخی از مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان او و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند. گزارش همچنین زمان قتل او را مشخص می‌کند. جسد نیکا ۹ روز بعد پیدا شد و حکومت جمهوری اسلامی مدعی شد که او خودکشی کرده است. حال میزان نوشته است که کسانی که پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی، روایت جمهوری اسلامی در مورد نحوه مرگ نیکا شاکرمی را زیر سوال برده‌اند برایشان پرونده تشکیل می‌شود: «برخی از فعالان رسانه‌ای که با استناد به گزارش جعلی و پر از اشتباه بی‌بی‌سی، با همراهی گروه‌های ضد انقلاب اقدام به انتشار مطالب کذب در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی کرده بودند به دادستانی تهران احضار شدند.»

پل آستر، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان آمریکایی درگذشت

پل آستر، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی که به خاطر داستان‌های سبک پست مدرنیستی‌اش شناخته شده بود در سن ۷۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت. آستر بیش از ۳۰ کتاب نوشت که به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده‌اند. او در اروپا حتی از کشور خودش محبوب‌تر بود. پل آستر، با نام کامل پل بنجامین آستر، فوریه سال ۱۹۴۷ در آمریکا به دنیا آمد. پدر و مادر او یهودی و لهستانی‌تبار بودند. آستر تحصیلات عالی خود را در رشته‌ ادبیات و در دانشگاه کلمبیا گذراند. او قبل از موفقیت در روزنامه‌نگاری، به‌عنوان معلم و مترجم کار می‌کرد. پس از پایان تحصیلات به فرانسه رفت و در آن‌جا رمان‌های مطرح فرانسوی را به انگلیسی ترجمه ‌کرد و به چاپ ‌رساند و سپس در سال ۱۹۷۴ به آمریکا بازگشت. آستر در سال ۱۹۸۲ با کتاب «اختراع تنهایی» که خاطراتی از پدرش بود به شهرت رسید. او همچنین با «سه‌گانه نیویورک»، شامل سه رمان کوتاه «شهر شیشه‌ای»، «اشباح» و «اتاق دربسته» به موفقیت‌های بین‌المللی دست یافت. از دیگر آثار آستر می‌توان به رمان‌های «شب پیشگویی»، «لویاتان»، «دیوانگی در بروکلین»، «مرد در تاریکی» و «کتاب اوهام» اشاره کرد. رمان‌های «۴۳۲۱» و «باومگارتنر» او اخیراً منتشر شده‌اند. در داستان‌های او مضامینِ تصادف، بخت و سرنوشت اغلب نقش دارند. بسیاری از قهرمان‌های او خود نویسنده هستند و آثار او نوعی خودارجاعی به‌شمار می‌روند. همچنین شخصیت‌هایی از رمان‌های او بار دیگر در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند. از آثار پل آستر اقتباس‌های مختلفی در سینما ساخته شده و خود او نیز به فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی فیلم‌های سینمایی پرداخته است، از جمله فیلم‌های «لولو روی پل» و «زندگی درونی مارتین فراست» که او هم فیلم‌نامه آن‌ها را نوشته و هم آن‌ها را کارگردانی کرده است. آستر در دو فیلم «دود» و «ظاهرِ غمناک» هم با وِین وانگ فیلم‌ساز نامدار هنگ‌کنگی ـ آمریکایی همکاری کرد و فیلم «دود» در سال ۱۹۹۵ جایزه‌ خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. آستر سال‌ها در انجمن قلم آمریکا شرکت داشت و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ به‌عنوان معاون این انجمن فعالیت می‌کرد. او برای آزادی بیان فعالیت‌های بسیاری کرد و بارها در مصاحبه‌های خود از دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا انتقاد کرد.

یک مقام حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی هم می‌دانند نتانیاهو مانع آتش‌بس است

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت/ یکم مه گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، به شکلی ناعادلانه حماس را مقصر تأخیر در دستیابی به توافق آتش‌بس غزه می‌خواند. بلینکن روز چهارشنبه در تل‌آویو با رهبران اسرائیل برای بحث در مورد چگونگی دریافت کمک بیشتر به غزه، دیدار کرده است. او بارها از حماس خواسته است که پیشنهادهای اسرائیل در مذاکرات آتش‌بس را بپذیرد و در سفرش به ریاض آن را «فوق‌العاده سخاوتمندانه» توصیف کرد. ابوزهری به رویترز گفت: «نظرات بلینکن با واقعیت در تضاد است. برای بلینکن که به عنوان وزیر خارجه اسرائیل و نه آمریکا شناخته می‌شود، عجیب نیست که چنین اظهاراتی را بیان کند.» او افزود: «حتی تیم مذاکره کننده اسرائیل هم پذیرفته که نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است». ابوزهری گفت که حماس همچنان در حال بررسی پیشنهاد اخیر آتش‌بس است. حماس به دنبال آتش‌بس دائمی و عقب نشینی اسرائیل از غزه است، در حالی که نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل باید برای امنیت خود، با یا بدون توافق با حماس، تشکیلات باقی مانده حماس را در رفح در جنوب غزه نابود کند.

گرجستان؛ درگیری پلیس با معترضان به لایحه «عوامل خارجی» ـ ۶۳ نفر بازداشت شدند و رأی‌گیری به تعویق افتاد

پلیس ضدشورش گرجستان برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که در مقابل پارلمان تجمع کرده بودند در اعتراض به قانونی که به گفته منتقدان می‌تواند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را ناممکن کند، گاز اشک‌آور پرتاب کرد. نمایندگان مجلس گرجستان شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت / ۳۰ آوریل برای بررسی و رأی‌گیری در مورد لایحه «عوامل خارجی» در مجلس گرد هم آمدند. این دومین رأی‌گیری از سه رأی‌گیری لازم برای تصویب لایحه «عوامل خارجی» خواهد بود. این لایحه در اوایل آوریل برای بار نخست به تصویب رسید. این لایحه سازمان‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد منابع مالی خود را از خارج دریافت می‌کنند ملزم می‌کند که به عنوان عامل نفوذ خارجی ثبت نام کنند. منتقدان آن را با قانونی مقایسه کرده‌اند که روسیه به طور گسترده برای سرکوب مخالفان از آن استفاده کرده است. بر اساس گزارش‌ها، پلیس ضدشورش تفلیس روز سه‌شنبه از اسپری فلفل و باتوم برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد. قانونگذاران جلسه روز سه‌شنبه را بدون رأی‌گیری به پایان رساندند و قرار است این بحث روز چهارشنبه از سر گرفته شود. وزارت کشور گرجستان به نقل از الکساندر داراخولیدزه، معاون این وزارتخانه اعلام کرد که ۶۳ نفر در تفلیس بازداشت و شش افسر پلیس در جریان اعتراضات زخمی شدند. این لایحه نه تنها باید سه بار در مجلس تصویب شود، بلکه برای تبدیل شدن به قانون به امضای رئیس جمهوری این کشور نیز نیاز دارد. انتظار می‌رود رئیس جمهوری گرجستان این مصوبه را وتو کند، اما حزب حاکم (رؤیای گرجستان)، دارای کرسی‌های کافی با متحدانش در پارلمان است تا وتوی رئیس جمهوری را لغو کند.