ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقررات اضطراری جدید اسرائیل می‌تواند به تعطیلی دفتر «الجزیره» در این کشور بینجامد

دولت اسرائیل جمعه ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر مقررات «اضطراری» تازه‌ای را تصویب کرد که به آن اجازه می‌دهد دفتر شبکه خبری «الجزیره» در اسرائیل را تعطیل کند. به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی اسرائیل (KAN) تحت این مقررات ممکن است دفتر الجزیره بسته و تجهیزات آن مصادره شود. مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند که نحوه پوشش خبری الجزیره از حملات اسرائیل به غزه ناقض امنیت ملی اسرائیل است. شبکه خبری آی۲۴ اسرائیل نیز به نقل از یکی از این مقام‌ها نوشته که الجزیره «به عربی و انگلیسی به نفع حماس تبلیغات می‌کند». شلومو کرحی، وزیر ارتباطات اسرائیل می‌گوید این مقررات «عطف به‌ماسبق» می‌شوند؛ این به آن معناست که می‌توان از تولیدات خبری الجزیره پیش از تصویب این مقررات نیز به‌عنوان سندی برای تعطیلی دفتر آن استفاده کرد. شبکه خبری الجزیره که وابسته به دولت قطر است هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین شبکه‌های چندرسانه‌ای است که وضعیت غزه، اسرائیل و جنوب لبنان را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. الجزیره به‌تازگی با انتشار تحلیلی از ویدیوهای منتشرشده از حمله موشکی به بیمارستان الاهلی عربی، ادعای ارتش اسرائیل را که تخریب بیمارستان به دلیل حمله موشکی اشتباه از داخل غزه بوده رد کرده بود. حمله هوایی به بیمارستان الاهلی به قتل صدها نفر انجامید و واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان در پی داشت.

نشست منطقه‌ای درباره جنگ اسرائیل و غزه با شرکت چندین نفر از رهبران کشورها در قاهره برگزار می‌شود

به‌گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، قرار است شنبه ۲۹ مهر / ۲۱ اکتبر نشستی منطقه‌ای با موضوع جنگ اسرائیل و غزه با حضور محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، رهبران و نمایندگانی از سراسر جهان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در قاهره برگزار شود. رهبرانی که انتظار می‌رود در این اجلاس شرکت کنند عبارتند از جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا، کریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، ملک عبدالله پادشاه اردن، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، نواف احمد جابر الصباح ولیعهد کویت، سیریل رامافوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، وزیران امور خارجه ژاپن، بریتانیا و فرانسه و همچنین نمایندگانی از قبرس و امارات متحده عربی. علاوه بر این، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا قرار است در این اجلاس شرکت کنند. به گزارش رویترز، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا که روز پنج‌شنبه به اسرائیل سفر کرده بود، روز جمعه وارد قاهره شد و براساس بیانیه دفتر او، در آن‌جا «با همکاران منطقه درباره وضعیت اسرائیل و غزه گفت‌وگو می‌کند». بر اساس این بیانیه سوناک در این گفت‌وگوها بر «ضرورت اجتناب از تشدید تنش در منطقه‌ و جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان» تأکید خواهد کرد.

اعتراض بومیان علیه شاه و ملکه هلند در سفر آنها به آفریقای جنوبی: «ما غرامت می‌خواهیم»

ده‌ها تن در کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی، علیه ویلم الکساندر، پادشاه هلند و همسرش ماکسیما، ملکه، به خاطر تاریخ برده‌داری و استعمار هلند اعتراض کردند. پادشاه و ملکه هلند جمعه ۲۰ اکتبر به بازدید موزه‌ی برده‌داری کیپ‌تاون رفته بودند که با جمعیتی صدنفره از معترضان بومی با لباس‌های سنتی هنگام خروج مواجه شدند. معترضان شعار می‌دادند: «شما دارید فرهنگ ما را می‌دزدید»، «به ما احترام بگذارید»، و «ما غرامت می‌خواهیم». معترضان به گروه‌های قومی «خویسان» در جنوب آفریقا تعلق داشتند که ساکنان نخستین جنوب آفریقا محسوب می‌شوند. هلند قرن هفدهم به استعمار آفریقای جنوبی مشغول شد. میراث استثمار هلند و بریتانیا نظام آپارتاید بود. مارک روته، نخست‌وزیر هلند، دوشنبه ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر گذشته در یک سخنرانی‌ رسماً از تجارت برده در هلند عذرخواهی کرد. روته در آرشیو ملی در لاهه گفت «به‌دلیل اقدامات دولت هلند در گذشته»، در طول دوره قرن‌های ۱۶ و ۱۷ که در آن بیش از ۶۰۰ هزار نفر به‌عنوان برده از آفریقا به مستعمرات هلندی کارائیب منتقل شدند، عذرخواهی می‌کند. تخمین زده می‌شود که هلند، به‌عنوان یک قدرت استعماری پیشین، بیش از ۶۰۰ هزار نفر را در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ به بردگی گرفت. این پادشاهی یکی از آخرین کشورهای اروپا بود که برده‌داری را در اول ژوئیه ۱۸۶۳ لغو کرد. ۱۰ سال دیگر هم طول کشید تا بالاخره این گام برداشته شد.

سازمان عفو بین‌الملل از ایران خواست یوهان فلودروس را فوری آزاد کند

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر در اطلاعیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست یوهان فلودروس را فوری آزاد کند. فلودروس کارمند سوئدی اتحادیه اروپا فروردین ۱۴۰۱ در سفر به ایران بازداشت شد. عفو بین‌الملل «بازداشت خودسرانه» فلودروس را «گروگانگیری» خواند که به گفته این سازمان «به منظور وارد کردن مقامات سوئد به مبادله با یک زندانی ایرانی در سوئد» صورت گرفته است. این بیانیه از حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در زمان کشتار زندانیان سیاسیِ عضو سازمان مجاهدین خلق و سازمان‌های چپ که در سوئد بازداشت، محاکمه و به حبس ابد محکوم شد نام نبرده است اما به نظر می‌رسد که بازداشت کارمند اتحادیه اروپا به این منظور صورت گرفته است. عفو بین‌الملل همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست بدرفتاری و شکنجه فلودروس را متوقف کند و اجازه دهد او خود وکیلش را انتخاب کند. خانواده فلودروس پیش از این گفته بودند که جمهوری اسلامی او را در شرایط بی‌رحمانه‌ای در یک اتاق که ۲۴ ساعته نور آن روشن است، حبس کرده است.

بیانیه انجمن علمی-دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به اخراج آرمان ذاکری

انجمن علمی-دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اخراج آرمان ذاکری، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی از دانشگاه و ممانعت از ادامه تدریس او اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است پیش‌تر از احتمال این اتفاق آگاه بودند و پیگیری‌های آنها از مسئولان بی‌نتیجه ماند. انجمن علمی-دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس نوشته اخراج استادی که از ابتدای جذبش گروه‌های فشار دانشگاه از هیچ‌گونه آزار و کارشکنی‌ای در ادامه کارش دریغ نکردند پیام روشنی را برای ما دانشجویان داشته است: «اینجا مِلک طِلق ما و سرسپردگان ماست». در این بیانیه همچنین به کارنامه آرمان ذاکری که از کیفیت علمی برخوردار است پرداخته شده و اخراج اساتید و دانشجویان «جزئی جدانشدنی از منطق دانشگاه ایرانی» توصیف کرده‌اند: «یک انقلاب فرهنگی دائمی و بی‌وقفه با مکانیسم‌های پاکسازی و خالص‌سازیِ متنوع که در برهه‌های مختلف به زبان‌ها و فرم‌های متفاوت ظاهر شده و هدف غایی‌اش آن است تا دانشگاهی عقیم، مطیع و تک‌صدا تولید کند. شما یا پیشاپیش و به نحوی سیستماتیک از گستره دانشگاه بیرون گذاشته می‌شوید یا تاب‌وتوان تحمل مکانیسم‌های تأدیب و تابع‌سازی که بر جسم و روانتان اِعمال می‌شود را از دست می‌دهید و عطایش را به لقایش می‌بخشید.» آرمان ذاکری اواسط مهرماه سال جاری از دانشگاه تربیت مدرس اخراج شد و تاکنون دستکم ۳۵ تن از اساتید منتقد از دانشگاه‌های سراسر کشور اخراج یا معلق شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی غزه: دست‌کم ۱۶ تن در حمله هوایی اسرائیل به قدیمی‌ترین کلیسای غزه کشته شدند

مقام‌های بهداشتی نوار غزه اعلام کردند که در حمله هوایی پنج‌شنبه شب ۱۹ اکتبر به کلیسای پرفیریوس قدیس، قدیمی‌ترین کلیسای غزه، دست‌کم ۱۶ تن کشته شدند. یک سخنگوی این کلیسای یونانی ارتدوکس به «نشنال»، وب‌سایت خبری اماراتی گفت که ۴۵۰ آواره فلسطینی در این کلیسا پناه گرفته بودند و ده‌ها تن از آنها زخمی شده‌اند. هنوز آمار دقیق کشته‌شدگان و مجروحان مشخص نیست. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با بررسی ویدئوها این حمله را تایید کرد و ارتش اسرائیل در پاسخ به این روزنامه ادعا کرد که در حمله هوایی به یک مقر حماس، «دیوار کلیسایی در آن منطقه» آسیب دیده و «از تلفات گزارش‌شده آگاه است» و در حال بررسی این واقعه است. اسرائیل تاکنون بارها به زیرساخت‌های مدنی در غزه حمله کرده است. پرفیریوس قدیس (به عربی: بورفری) قدیسی مسیحی است که قرن چهارم میلادی در غزه به دنیا آمد.

گوترش در گذرگاه رفح: ‌ نمی‌توان بدون قلبی شکسته اینجا ایستاد ــ آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی: ۱۶ عضو ما در غزه کشته شده‌اند

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل که به مصر سفر کرده است، به گذرگاه رفح بین مصر و غزه رفت تا بر روند امدادرسانی تأکید و نظارت کند. گوترش در سخنانی گفت: «نمی‌توان بدون قلبی شکسته اینجا ایستاد». او خواهان ورود فوری محموله‌های امدادرسانی شد و گفت که تنها یک کامیون کمک کافی نیست و باید تعداد قابل قبولی محموله به صورت مداوم وارد غزه شوند. ایالات متحده پس از وتو کردن قطعنامه‌ شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه و فراهم کردن امدادرسانی به بیش از دو میلیون ساکن این باریکه‌ی تحت محاصره، اعلام کرد که با مصر و اسرائیل برای فرستادن محموله‌های انسان‌دوستانه به غزه به توافق رسیده است. هنوز کمک‌ها وارد غزه نشده‌اند. گوترش به همین خاطر گفت: «ما در حال دیدن پارادوکسی هستیم. پشت این دیوارها بیش از دو میلیون آدم وجود دارند که دچار رنج عظیمی هستند. آنها نه آب دارند، نه دارو، نه سوخت... همه‌ی چیزهایی که برای بقا نیاز دارند. در این سمت دیوار، کامیون‌های بسیاری داریم پرشده از آب، غذا، دارو، سوخت... یعنی آن چیزی که دقیقاً برای آن سوی دیوار نیاز داریم.» مقیاس فاجعه آن‌چنان بالاست که کمک‌های انسان‌دوستانه بسیار زیادی لازم است. همزمان آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی اعلام کرد ۱۶ عضو این نهاد امدادرسان در غزه کشته شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل: هیچ راه‌ حلی بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل ممکن نیست

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفت: «هیچ راه ‌حلی بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل، تحت ضمانت‌های امنیتی متقابل، مطابق با تصمیمات بین‌المللی و توافق‌های بین دو طرف ممکن نیست.» گوترش افزود: «این بحران روز ۷ اکتبر در پی حملات حماس که به زخمی و کشته‌شدن بسیاری از اسرائیلی‌ها و ربوده‌شدن غیرنظامیان انجامید، آغاز و به محاصره کامل غزه و بمباران بی‌رحمانه و وحشیانه غیرنظامیان از سوی اسرائیل منجر شد.» دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: «مردم فلسطین نارضایتی‌های مشروع و عمیقی دارند که با این‌حال نمی‌تواند حملات تروریستی را توجیه کند.» به‌گفته دبیرکل سازمان ملل «اغلب جان‌باختگان حملات اسرائیل به غزه، زنان و کودکان هستند». گوترش با اشاره به شیوع بیماری‌ها در منطقه به دلیل کمبود نیازهای اولیه گفت: «انسان‌ها دارند می‌میرند. این تصاویر باعث وحشت من شد.» دبیرکل سازمان ملل همچنین افزود: «غیرنظامیان در غزه به خدمات و تدارکات اولیه نیاز دارند. برای این منظور ما به دسترسی سریع و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه نیاز داریم. ما در حال حاضر به غذا، آب، دارو و سوخت نیاز داریم. ما نیاز داریم تا این کمک‌ها ادامه یابد. این یک عملیات کوچک نیست و این امکانات برای دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مورد ‌نیاز است.»

طی دو سال حاکمیت طالبان شمار زیادی از اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ افغانستان به‌طور مرموزی کشته و یا ناپدید شده‌اند

به گزارش روزنامه «۸ صبح» افغانستان «جامعه رنگین‌کمان افغانستان» در نامه‌ای به سازمان ملل متحدد، سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای مدعی حقوق بشر گفته‌اند که طی دو سال حاکمیت طالبان «اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو افغانستان به حاشیه رانده شده‌اند». آنها در این نامه نوشته‌اند که از زمان بازگردانده‌شدن طالبان به قدرت «شمار زیادی از اعضای «جامعه ال‌جی‌بی‌تی» به‌طور مرموز کشته و یا ناپدید شده‌اند.» در بخش دیگری از این نامه خطاب به نهادهای بین‌المللی، سازمان ملل متحد و سران کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر آمده است که جامعه رنگین‌کمانی «از سال‌ها بدین‌سو به‌طور مضاعف و در سطوح مختلف با تجربه سرکوب و ستم مواجه بوده‌اند. فرهنگ جنسیت‌زده‌، ذهنیت افراطی و متعصب، سیاست‌گذاری‌های جرم‌انگارانه در دولت فاسد پیشین و حالا طالبان تنها بخشی از مسئله و مصداق‌های ستم بر این گروه است.» آنها همچنین گفته‌اند که در دو سال سلطه دوباره طالبان بر افغانستان «تعداد زیادی از اعضای «جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی» یا اقدام به خودکشی کرده و یا جان‌شان را در اثر خودکشی از دست داده‌اند.» جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو از نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل متحد و رهبران کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر خواسته‌اند تا آپارتاید جنسیتی علیه «جامعه ال‌جی‌بی‌تی» و زنان افغانستان را به‌رسمیت بشناسند و اعضای این جامعه را از مشارکت در نشست‌های مربوط به افغانستان محروم نکنند. طالبان از اوت ۲۰۲۱ بار دیگر بر تمامی افغانستان سلطه یافت و بر اساس قوانین شریعت اسلامی زنان و افراد کوییر را به صورت کامل از عرصه عمومی حذف و خانه‌نشین و عرصه اجتماعی را برای غیرمردان و کوییرها ناامن کرده است.

دانشگاه علامه طباطبایی صحرا رضایی، دانشجوی افغانستانی رشته روزنامه‌نگاری را اخراج کرد

رضا شفاخواه، وکیل دادگستری در توییتی از اخراج موکلش، صحرا رضایی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران خبر داد. آقای شفاخواه در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «متأسفانه خانم صحرا رضایی پس از هفت ترم تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری از طرف دانشگاه علامه طباطبایی اخراج شده است. پیگیر اعتراض به این حکم خواهیم بود.» تاکنون جزییات بیشتری از حکم اخراج خانم رضایی منتشر نشده است. صحرا رضایی، ۲۲ ساله و زاده افغانستان است. او ۲۶ مهر ۱۴۰۱ در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی همراه با هشت نفر دیگر بازداشت شده بود و تا مدت‌ها اطلاعی از او در دست نبود. صحرا رضایی پس از دو ماه در آذر ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد.

اهالی روستای«ویدر» زرندیه خواستار توقف ساخت سومین کارخانه سیمان در این منطقه شدند

ساکنان روستای «ویدر» از توابع شهر زرندیه در استان کرمان همچنان خواهان توقف احداث سومین کارخانه تولید سیمان در نزدیکی این روستا هستند. مدیران این کارخانه در دست ساخت اما گفته‌اند مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دریافت کرده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، جمعه ۲۸ مهر به نقل از ساکنان این روستا، نوشت به‌رغم اعتراض‌های آنها «گویا مجوزها صادر شده و گوش شنوایی به نظر مردم نیست». اهالی این روستا معتقدند ساخت سومین کارخانه سیمان در این منطقه «محیط زیست را نابود می‌کند» و علاوه بر «بحث‌های محیط زیستی، تأمین آب و آلودگی‌های ناشی از فاضلاب و گردوخاک صدها خانوار که از زمین‌های خود با کشاورزی و چرای دام ارتزاق می‌کنند را نگران کرده است». مهدی ابروزن، رئیس شورای اسلامی روستای ویدر ۲۲ مهر گفته بود: «کارخانه برخلاف اعتراض اهالی در حال پیشرفت است.» عباس رنجبر، عضو شورای اسلامی این روستا هم ادعای محمد سبزی، نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تفاهم اهالی روستا و صاحبان کارخانه سیمان سفید فرداد ساوه را تکذیب کرده و گفته بود به دلیل این‌که اهمیتی به خواسته‌های آنها داده نمی‌شود، قصد دارند به صورت حقوقی توقف ساخت این کارخانه را پیگیری کنند.