ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آکسیوس: ایالات متحده یک گردان ارتش اسرائیل را به خاطر نقض حقوق بشر در کرانه باختری اشغالی تحریم می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده قرار است در روزهای آینده تحریم‌هایی را علیه گردان «نیتسح یهودا» (یهودای جاودان) به خاطر موارد نقض حقوق بشر در کرانه‌ی باختری اشغالی اعلام کند. رسانه‌ی تحلیلی و تحقیقی «آکسیوس» با انتشار این خبر به نقل از سه مقام آمریکایی، می‌نویسد این نخستین باری خواهد بود که ایالات متحده بر یک واحد ارتش اسرائیل تحریم اعمال می‌کند. به گفته‌ی منابع آکسیوس، تحریم‌های آمریکا این گردان و اعضایش را از دریافت هرگونه کمک یا آموزش نظامی ایالات متحده منع می‌کند. توجیه قانونی این تحریم قانون لیهی (Leahy) است که سال ۱۹۹۷ تصویب شده و ارسال کمک‌های خارجی ایالات متحده و برنامه‌های آموزشی وزارت دفاع این کشور به واحدهای امنیتی، نظامی و پلیسیِ خارجیِ متهم به نقض حقوق بشر را ممنوع می‌کرد. پنجشنبه ۱۸ آوریل رسانه‌ی تحلیلی و تحقیقی «پروپابلیکا» گزارش کرد که یک گروه ویژه در وزارت خارجه‌ی آمریکا موارد اتهامی نقض حقوق بشر بر اساس قانون لیهی را بررسی کرده و چند ماه پیش به بلینکن توصیه کرده که چندین واحد ارتش و پلیس اسرائیل ضمن دریافت کمک‌های آمریکا، در کرانه‌ی باختری مرتکب مواردی از نقض حقوق بشر شده‌اند. وقتی روز جمعه در جریان نشست گروه ۷ در کاپری ایتالیا از بلینکن درباره‌ی این موضوع پرسیدند، او جواب داد تصمیم‌هایی گرفته که «می‌توانید در روزهای آتی منتظرشان باشید.» آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته که تصمیم‌های بلینکن بر اساس اقدامات «نیتسح یهودا» در دوره‌ی پیش از حمله‌ی هفتم اکتبر حماس به اسرائیل است و فقط شامل اقدامات این گردان در کرانه‌ی باختری اشغالی می‌شود. منبعی دیگر گفته است که چندین واحد دیگر ارتش و پلیس که مورد بازرسی قرار گرفته‌اند شامل این تحریم‌ها نمی‌شوند چون به ادعای این مقام «رفتارشان را اصلاح کردند.» گردان نیتسح یهودا به‌عنوان واحدی ویژه متشکل از سربازان اولترا-ارتدکس یهودی ایجاد شد و همه‌ی اعضای آن مرد هستند. به گزارش آکسیوس، ایستگاه این واحد در کرانه‌ی باختری تا سال‌ها مقصد محبوب بسیاری از اعضای «جوانان قلّه» بوده است. «جوانان قله» نام یک سازمان صهیونیست افراطی است که اتحادیه‌ی اروپا نیز به‌تازگی کل سازمان و دو تن از رهبرانش را تحریم کرده است.

سامان یاسین، خواننده کُرد را به پنج سال تبعید به یکی از شهرهای کرمان محکوم کردند

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران سامان یاسین (صیدی)، خواننده رپ اهل کرمانشاه و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را به پنج سال تبعید به یکی از شهرهای استان کرمان محکوم کرد. این حکم روز یکشنبه دوم اردیبهشت ١٤٠٣ به صورت حضوری به وکیل مدافع سامان یاسین ابلاغ شده است. حسین سرتیپی، وکیل سامان یاسین با اشاره به این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سامان یاسین از اعدام نجات یافت، بر اساس دادنامه صادره از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، او به ۵ سال تبعید به یکی از شهرهای استان کرمان محکوم گردید. به دیوان عالی کشور اعتراض خواهم کرد. وی بیش از ۱۸ ماه است که در بازداشت موقت به سر می‌برد.» نیروهای امنیتی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ سامان یاسین را که پیرو آیین یارسان و اهل کرمانشاه است، با خشونت در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. او تاکنون چند بار در اعتراض به شرایط سخت خود در زندان و بلاتکلیفی پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی ۲۹ آذر در پی شرایط سخت نگهداری در زندان رجایی‌شهر کرج با خوردن تعداد زیادی قرص اقدام به خودکشی کرده بود که پس از انتقال به بهداری زندان و بهبودی نسبی به بند سیاسی این زندان منتقل شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، آبان‌ ۱۴۰۱ سامان یاسین را به «اتهام محاربه» به اعدام محکوم کرد اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد.

مقامات زندان اوین راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی و از دادخواهان خاوران را از رسیدگی پزشکی محروم کردند

راحله، راحمی‌پور، زندانی سیاسی ۷۳ ساله و از دادخواهان خاوران که در زندان اوین محبوس است یکی دیگر از زندانیان سیاسی‌ای است که از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. به گزارش کانال تلگرام «بیدارزنی»، راحله راحمی‌پور که از بیماری‌های متععدی در زندان رنج می‌برد، ار رسیدگی پزشکی مناسب و اعزام به بیمارستان خارج از زندان محروم مانده است. بر اساس این گزارش، این زندانی سیاسی به دلیل «ابتلا به تومور مغزی، توان جسمی ندارد و راه رفتن او با لرزش همراه است.» «بیدارزنی» نوشته است که تداوم حبس راحله راحمی‌پور جان او را در خطر جدی قرار داده است. پیش‌تر نیز یک نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر گفته بود که راحمی‌پور نیازمند درمان تخصصی است، اما مسئولان زندان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری از سوی این فعال مدنی، از اعزام او به مراکز درمانی خارج از زندان جلوگیری می‌کنند. راحله راحمی‌پور اوایل بهمن ماه سال گذشته، در پی حال نامناسب جسمانی به بیمارستان منتقل و پس از دو روز و انجام آنژیوگرافی قلب به زندان بازگردانده شد. راحله راحمی‌پور دادخواه برادرش حسین راحمی‌پور است که در سال ۱۳۶۲ به همراه همسر باردارش به اتهام عضویت در «سازمان راه کارگر» بازداشت و در شهریور ۱۳۶۳ اعدام شد. او همچنین پیگیر سرنوشت برادرزاده‌اش است که در زندان اوین به دنیا آمده. دادگاه انقلاب تهران موضوع ناپدید شدن گلرو (نوزادی که پس از تولد در زندان اوین گم شده است) را پرونده‌ای خیالی خوانده است. گروه کاری ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل در سال‌های گذشته گلرو راحمی‌پور و پدرش را به عنوان ناپدید‌شده قهری اعلام کرده و از دولت ایران خواسته است تا در این رابطه مسئولیت خود را بپذیرد.

مرزبانان جمهوری اسلامی شوانه احمدپور، کولبر کُرد را با شلیک مستقیم کشتند

نیروهای هنگ مرزی جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه دوم اردیبهشت یک کولبر کُرد را در نوار مرزی «بلَکی» در بانه با شلیک مستقیم گلوله به قتل رساندند. رسانه‌ی «کولبرنیوز» که به طور ویژه اخبار مربوط به کولبران را پوشش می‌دهد، هویت این شهروند کُرد را شوانه احمدپور، ۳۴ ساله، متاهل و دارای یک فرزند اعلام کرده است. پیکر شوانه احمدپور پس از اصابت تیر به مراکز درمانی سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق منتقل شده بود. رسانه‌ی حقوق بشری «هه‌نگاو» از زخمی‌شدن دو کولبر دیگر در این رویداد خبر داده است. نخستین ماه سال ۱۴۰۳ برای کولبران مرگبار بوده است و دست‌کم ۴۹ کولبر در فروردین‌ماه مصدوم یا کشته شدند. حداقل چهار تن از کولبران مصدوم یا کشته‌شده کودک بودند. شمار کولبران کشته‌شده در ماه نخست امسال دست‌کم ده نفر بوده که پنج نفر آنان به خاطر تیراندازی مستقیم مأموران مرزی ایران کشته شده‌اند. بر اساس گزارش سالانه‌ی کولبرنیوز، در سال ۱۴۰۲ دستکم ۴۴ کولبر حین کولبری کشته و ۴۰۰ کولبر دیگر مصدوم شدند. تیراندازی ماموران مرزبانی اصلی‌ترین عامل مرگ و مصدومیت کولبران در این سال بود.

سوما پورمحمدی، مدرس زبان کُردی را به بیش از ۱۰ سال حبس و تبعید محکوم کردند

سوما پورمحمدی، مدرس زبان کُردی و عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی-اجتماعی نوژین در سنندج در دو پرونده جداگانه جمعاً به ۱۱ سال زندان و تبعید به کرمانشاه محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج صادر و روز شنبه یکم ارديبهشت‌ماه ١۴٠۳، به پورمحمدی ابلاغ شده است، او را به اتهام «تشکیل گروه و دسته‌‌جات به قصد برهم‌زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان کرمانشاه محکوم کرده‌اند. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این مدرس و فعال مدنی ۲۹ فروردین امسال برگزار شده بود. پیش از این شعبه ١٠۶ دادگاه کیفری دو سنندج سوما پورمحمدی را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس تعلیقی محکوم کرده بود. پیش از نیز سیوان ابراهیمی، مدرس زبان کُردی و عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین یک گروه فرهنگی مستقل است که در سال‌های گذشته فعالیت‌های فرهنگی مختلفی از جمله برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش زبان کُردی در شهرهای مختلف کردستان داشته است. اقدامی که منجر به بازداشت، سرکوب و فشار بیشتر بر اعضای این گروه شده است. در سال‌های گذشته اعضای این گروه به بهانه‌های مختلف بارها به نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

کمیته انضباطی سیدحسین حسینی، دروازه‌بان تیم استقلال تهران را احضار کرد

کمیته انضباطی سید حسین حسینی، کاپیتان تیم استقلال تهران را احضار کرد. با اعلام کمیته انضباطی، سید حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال جهت «ادای پاره‌ای از توضیحات در این کمیته حضور خواهد یافت.» خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران اما با اعلام این خبر نوشته است که سیدحسین حسینی را به کمیته انضباطی «دعوت» کرده‌اند که موجی از واکنش منفی کاربران را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است‌. احضار دروازه‌بان تیم استقلال تهران احتمالاً در واکنش او در پایان بازی مقابل شمس آذر قزوین نسبت به جریمه ۳۰۰ میلیونی در نظر گرفته‌شده از سوی کمیته انضباطی در خصوص اتفاقات بازی با آلومینیوم اراک باشد. حسینی در پایان بازی با شمس آذر مقابل دوربین و جمعی از خبرنگاران ورزشی گفت: «جریمه ۳۰۰ میلیونی را پرداخت می‌کنم، فدای سر آن هوادار خانم.» ۲۴ فروردین پس از پایان مسابقه دو تیم آلومینیوم اراک و استقلال، دو نفر از هواداران زن وارد زمین شدند و یکی از آن‌ها دروازه‌بان استقلال را بغل کرد. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، کاپیتان استقلال را بابت «نقص اصول کلی رفتار و بدرفتاری نسبت به مقام رسمی مسابقه» به یک جلسه محرومیت و پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرده بود.

دستگاه قضایی حکومت ایران شش زندانی بلوچ و یک زندانی کُرد را در زندان مرکزی کرمان به دار آویخت

دستگاه قضایی حکومت ایران همچنان جان زندانیان را با اجرای حکم اعدام می‌گیرد. سحرگاه امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳، حکم اعدام پنج زندانی بلوچ به همراه یک زندانی کُرد در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآمد. رسانه «حال‌وش» که رویدادهای بلوچستان را پوشش می‌دهد، در این خصوص نوشت که این پنج زندانی پیش‌تر از بابت اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده‌ بودند و روز جمعه ۳۱ فروردین جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان کرمان منتقل شده‌ بودند. «حال‌وش» هویت زندانیان بلوچ اعدام‌شده را سعید جدگال، ۳۰ ساله، محمد (مامجان) انجم‌روز ۳۳ ساله، هر دو اهل بخش پلان، احمدرضا میری ۳۴ ساله، اهل زابل، شمس‌الدین کاشانی ۵۳ ساله، شوکت شه‌بخش (درکزهی)، اهل زاهدان و هویت زندانی کُرد را «مردانی» اعلام کرده است. از هویت دیگر زندانی اعدام شده بلوچ در زندان مرکزی کرمان تا این لحظه خبری در دست نیست. بر اساس این گزارش، شش زندانی آخرین ملاقات تحت عنوان دیدار آخر با خانواده را روز گذشته شنبه یکم اردیبهشت انجام دادند. اعدام این زندانیان در حالی است که پیش‌تر خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارش ماهانه خود بر میزان بالای حکم غیرانسانی اعدام‌ در ایران، در فروردین امسال خبر داده بود. هرانا، وضعیت حقوق بشر در ایران برای فروردین ۱۴۰۳ را «تکان‌دهنده» و «نگران‌کننده» توصیف کرده و آورده است که این نهاد حقوق بشری، «شاهد شواهدی مبنی بر نقض گسترده حقوق بشر، از جمله اعدام‌های بی‌دادرسی» بوده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر حاکی از آن‌اند که اعدام‌ها در ایران در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ جان دست‌کم ۷۹۱ نفر را با اجرای احکام اعدام گرفته است.

کشف یک گور دسته‌جمعی در جنوب نوار غزه - سربازان اسرائیلی ۵۰ نفر را کشته و یک‌جا دفن کرده بودند

دو هفته پس از عقب‌نشینی نیروهای زمینی ارتش اسرائیلی از خان‌یونس در جنوب نوار غزه، نیروهای امدادی پیکر ۵۰ فلسطینی را در یک گور دسته‌جمعی در مجتمع درمانی ناصر این شهر پیدا کردند. اداره‌ی دفاع مدنی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز تیم ما در فرمانداری خان‌یونس پیکر ۵۰ شهید از گروه‌های سنی مختلف را پیدا کرد که نیروهای اشغالگر آن‌ها را جمع‌آوری و به طور دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر دفن کرده بودند.» این اداره افزود: «تیم‌های ما در روزهای آینده به عملیات جستجو و بازیابی باقی‌مانده‌ی شهیدان ادامه خواهد داد، چرا که شمار قابل‌توجهی از آنان هنوز وجود دارند.» در پی حملات اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون، دست‌کم ۳۴هزار و ۴۹ فلسطینی کشته و ۷۶هزار و ۹۰۱ نفر زخمی شده‌اند.