ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردی که در سفارت ایران در پاریس دستگیر شده بود به ۱۰ ماه زندان محکوم شد

مرد ایرانی‌تبار ۶۱ ساله‌ای که جمعه گذشته ۳۱ فروردین / ۱۹ آوریل وارد ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در منطقه ۱۶ پاریس شده و تهدید کرده بود که خود را منفجر می‌کند، در دادگاه کیفری پاریس به ۱۰ ماه زندان محکوم شد. این مرد که رسانه‌ها نام او را «نیکلا. ک» عنوان کرده‌اند دوشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل در دادگاه توضیح داد که نمی‌خواسته «کسی را تهدید کند»، بلکه قصد داشته از مقام‌های ایرانی که از نظر او «تروریست» هستند، «انتقام» بگیرد. فرد متهم سال‌هاست که ساکن فرانسه است و دادگاه کیفری او را به اتهام‌های تهدیدکردن به مرگ، خشونت از پیش برنامه‌ریزی شده، حمل سلاح و حضور غیرقانونی در منطقه محل کنسولگری محاکمه کرد. از نظر نماینده دادستانی، کاری که او انجام داد نه به «اقدام سیاسی» که به «جرایم حقوقی عمومی» مربوط می‌شود. او بعدازظهر جمعه با پوشیدن جلیقه‌ای با مواد منفجره ساختگی وارد بخش کنسولگری سفارت ایران شد و با مداخله مذاکره‌کنندگان نیروهای واکنش سریع (BRI) سرانجام تسلیم و از ساختمان سفارت خارج شد. متهم پیش از این در ماه اکتبر نیز از سوی دادگاه کیفری پاریس به اتهام آتش زدن لاستیک‌هایی در جلوی درب سفارت ایران در همان محل محکوم شده بود. به دلیل این اقدام او به هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شد و درخواست تجدید نظر داد. دادگاه تجدیدنظر او که قرار بود دوشنبه هفته جاری برگزار شود به ۴ تیر / ۲۴ ژوئن موکول شد.

تجمع اعتراضی در بندرعباس در پی کشته و زخمی‌شدن دو سوختبر با شلیک مستقیم نیروی انتظامی

حال‌وش، مجموعه خبری که در زمینه رویدادهای بلوچستان و اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران فعالیت می‌کند، سه‌شنبه ۴ اردیبهشت از تجمع اعتراضی شهروندان بندرعباس در پی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی به دو سوخت‌بر و کشتن یکی از آن‌ها خبر داد. بر اساس این گزارش و ویدیوهای منتسب به آن در شبکه‌های اجتماعی معترضان در بندرعباس با اعتراض به کشته و زخمی شدن دو سوختبر جوان به‌دست نیروهای انتظامی کلانتری ۱۳ این شهر با شعار اعتراضی «پلیس قاتل نمی خواهیم نمی خواهیم» مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و با وارد شدن به ساختمان فرمانداری خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به این اقدام پلیس شدند. در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر مربوط به لحظه کشته‌شدن این سوخت‌بر و اعتراض‌های متقاعب آن منتشر شده است. حال‌وش هویت سوختبر کشته‌شده را امیر محمد چترٍ سحر اعلام کرده است. برمبنای این گزارش شهروندان معترض خواستار پاسخ‌گویی نسبت به قتل او به‌خاطر حمل چهار گالون گازوئیل، در مقابل سکوت درقبال میلیاردها تومان اختلاس مقام‌ها در کشور شده‌اند. حال‌وش نوشت: «شامگاه روز گذشته مامورین انتظامی کلانتری ۱۳ بندرعباس بدون هشدار قبلی بسوی یک خودروی سواری سوختبر را در خارج از محدوده استحفاظی خود مورد هدف تیراندازی قرار دادند که راننده خودرو با اصابت گلوله به ناحیه سر جان خود را از دست داده و یک سرنشین دیگر از ناحیه گردن و سینه و بشدت مجروح شدن و به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار دارد.» امیر محمد چترٍ سحر، سوختبر جانباخته، ۲۰ ساله اهل و ساکن منطقه جمال‌احمد شهر بندرعباس بوده اما هویت سوختبر مجروح نامشخص است.

به‌دلیل انصراف نویسندگان در حمایت از غزه، مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا لغو شد

انجمن قلم آمریکا (PEN) یک هفته قبل از برگزاری مراسم اهدای جوایز سال ۲۰۲۴ خود با انتقادهای گسترده و فزاینده‌ای نسبت به واکنش خود به جنگ اسرائیل علیه غزه روبه‌رو شد و این مراسم را لغو کرد. براساس بیانیه‌ای که دوشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل منتشر شد، ۶۱ نویسنده و مترجم نامزد دریافت جوایز انجمن قلم آمریکا شدند، اما ۲۸ نفر آن‌ها از قرار دادن کتاب‌های خود در فهرست نامزدها انصراف دادند. ۹ نویسنده از ۱۰ نویسنده نامزد جایزه کتاب «جین استین» انجمن قلم آمریکا، از جمله مایا بینام و کامونه فلیکس، از بررسی کتاب خود برای این رقابت انصراف دادند. سوزان نوسل، مدیر اجرایی انجمن قلم آمریکا گفت: «همه ما از این نتیجه متأسفیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امکان ندارد مراسمی را به روشی که امیدوار بودیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم، برگزار کنیم.» این تصمیم در پی اعتراضات شدید و رو به افزایشی بود که خواستار اتخاذ موضع قاطعانه‌تر در قبال وضعیت اسفناک فلسطینی‌ها و درخواست آتش‌بس در غزه پس از حملات نظامی اسرائیل بود. کاترینا واندن هوول ویراستار و ناشر، وندی واندن هوول بازیگر و تهیه‌کننده و بیل کلگ منتقد ادبی به نمایندگی از بنیاد ادبی جین استین در بیانیه‌ای نوشتند: «جین استین مدافع پرشور حقوق فلسطینی‌ها بود و از نویسندگان فلسطینی حمایت و تجلیل می‌کرد. او جایزه انجمن قلم آمریکا را به نام خود و برای جلب توجه و حمایت معنادار از نویسندگانی با بالاترین دستاورد ادبی بنیان گذاشت و می‌دانیم که او به موضع و فداکاری نویسندگانی که امسال از رقابت کنار کشیده‌اند، احترام می‌گذاشت. برای احترام به تصمیم آن‌ها، بنیاد جین استین از انجمن قلم آمریکا خواسته است تا این جایزه ۷۵ هزار دلاری را به صندوق کمک به کودکان فلسطین اهدا کند.» انجمن قلم آمریکا در پاسخ به انتقادها گفته است که تلفات جانی در غزه را محکوم کرده، خواستار آتش‌بس شده و به ایجاد صندوق اضطراری ۱۰۰ هزار دلاری برای نویسندگان فلسطینی کمک کرده است. مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا قرار بود ۱۰ اردیبهشت / ۲۹ آوریل در تاون هال شهر نیویورک برگزار شود.

«دانه انجیر مقدس»، فیلم جدید محمد رسول‌اف به بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۴ راه یافت

در حالی‌که فهرست فیلم‌هاى هفتادوهفتمین دوره جشنواره کن حدود یک هفته پیش اعلام شد و نام فیلمى از سینماى ایران در فهرست نهایى بخش مسابقه دیده نمى‌شد، روز دوشنبه ۳ اردیبهشت / ۲۲ آوریل، فیلم جدید محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی با نام «دانه انجیر مقدس / The Seed of the Sacred Fig» در بخش مسابقه این جشنواره پذیرفته شد. مسئولان حکومتی در ایران محمد رسول‌اف را که بارها بازداشت شده «ممنوع‌الکار» کرده‌اند و رسانه‌های ایران حضور فیلم او در بخش مسابقه جشنواره کن امسال را بازتاب ندادند. افزوده شدن فیلم‌های جدید به فهرست نهایی بخش مسابقه جشنواره کن امر متداولی است و در دوره‌های پیشین این جشنواره نیز تکرار شده است. محمد رسول‌اف سابقه حضور در جشنواره کن را دارد. او در سال ۲۰۱۷ با فیلم «لِرد» جایزه بهترین فیلم در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را به‌دست آورد. رسول‌اف همچنین در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین کارگردانی بخش «نوعی نگاه» کن و جایزه منتقدان فرانسیس شاله را برای فیلم «به امید دیدار» گرفت. فیلم «شیطان وجود ندارد» او نیز در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه اصلی خرس طلایی هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین شد. فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم هم در سال ۲۰۱۳ جایزه خود را به فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» محمد رسول‌اف اعطا کرد. در بخش مسابقه جشنواره کن امسال فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، فیلمساز ایرانی ـ سوئدی ساکن اروپا نیز حضور دارد. این فیلم درباره دوران جوانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا است. هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت‌ تا ۵ خرداد) برگزار می‌شود. امسال «گرتا گرویگ»، فیلمساز و بازیگر زن آمریکایی ریاست هیأت داوران را برعهده دارد.