ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پریسا صالحی، روزنامه‌نگار و دانشجوی ارشد دانشگاه تهران را جهت تحمل دوران حبس به زندان کچویی کرج منتقل کردند

پریسا صالحی، روزنامه‌نگار روزنامه «دنیای اقتصاد» و دانشجوی ارشد رشته اقتصاد دانشگاه تهران، امروز یکشنبه نهم اردیبهشت، جهت تحمل دوران محکومیت حبس خود بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد. پریسا صالحی در دوم اردیبهشت امسال با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۷ اجرای احکام کرج احضار شده بود. این روزنامه‌نگار پیش‌تر در باره‌ی نتیجه رسیدگی قضایی به پرونده خود اعلام کرده بود که حکم یک سال حبس او توسط دادگاه تجدیدنظر به پنج ماه حبس کاهش یافته و احکام دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال تبعید به زنجان و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی نیز عیناً تایید شده است. بهمن ۱۴۰۲ دادگاه انقلاب کرج پریسا صالحی را به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال تبعید به زنجان و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم کرده بود. این حکم بدوی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی آصف الحسینی صادر و اتهام پریسا صالحی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است. پریسا صالحی چندی پیش در دادسرای کرج مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و با قرار کفالت آزاد شد. نیروهای امنیتی منزل شخصی او در کرج را شهریورماه سال گذشته تفتیش کردند. او سپس با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای کرج احضار شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، یک زندانی بلوچ دیگر را اعدام کرد

قوه قضاییه حکومت ایران یکشنبه نهم اردیبهشت، یک زندانی دیگر بلوچ دیگر را با نام راشد بلوچی در زندان بندرعباس اعدام کرد. خبرگزاری حال‌وش با اعلام این خبر نوشته است راشد بلوچی، ۳۵ ساله پیش‌تر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود . بر اساس این گزارش، این اعدامی بلوچ هفت سال پیش در جزیره کیش در یک نزاع از بابت اتهام قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران بازداشت و سپس توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود. در این گزارش هم‌چنین آمده است که راشد بلوچی، داری کارت قرمز بوده و از مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برده و صدور و اجرای حکم اعدام او بدون در نظر گرفتن وضعیت سلامت این زندانی صورت گرفته است. گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر حاکی از آن‌اند که اعدام‌ها در ایران در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ جان دست‌کم ۷۹۱ نفر را با اجرای احکام اعدام گرفته است. ۸۵ درصد از کل اعدام‌هایی که در گزارش سالانه ۲۰۲۳ ثبت شده‌اند از سوی مقامات جمهوری اسلامی به‌طور رسمی اعلام نشده‌اند و در زمره اعدام‌های مخفیانه دسته‌بندی می‌شوند.

زهرا صیاد دلشادپور، معلم و فعال صنفی را به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه محکوم کردند

در تداوم سرکوب و فشارهای امنیتی علیه معلمان و فعالان صنفی در ایران، زهرا صیاد دلشادپور، فعال صنفی معلمان و از معلمان شاغل در استان گیلان با رأی هیئت تجدیدنظر تخلفات اداری آموزش و پرورش گیلان به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه محکوم شد. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، این معلم و فعال صنفی به اتهام «شرکت در تجمعات صنفی و حمایت از دانش‌آموزان در جریان جنبش ژینا» با تقلیل گروه به بازنشستگی اجباری محکوم شده است. در رأی صادره آمده است، محکومیت دلشادپور، به بازنشستگی اجباری پیش از موعد قطعی است، اما او می‌تواند حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ حکم، شکایت خود را در دیوان عدالت اداری به ثبت برساند. در طی دو سال گذشته، آموزش و پرورش استان گیلان ده‌ها تن از معلمان این استان را با محکومیت‌های انفصال، اخراج یا بازنشستگی پیش از موعد از امکان اشتغال محروم کرده است. بر پایه گزارش این شورا، در تمامی احکامی که برای معلمان این استان صادر شده است به تحقیقات میدانی از نهادهای امنیتی اشاره شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، این اقدام را «نشان‌دهنده دخالت نهادهای امنیتی در تصمیم‌سازی‌های وزارت آموزش و پرورش«، خوانده و آورده است که «برای پیگیری مطالبات معلمان و دفاع از ساحت آموزش و دانش‌آموزان این حق را از طرق مختلف و از جمله تجمعات اعتراضی پیگیری خواهد کرد.» دلشادپور، پیش‌تر نیز در تیرماه ۱۴۰۲، توسط هئیت مذکور به بازنشستگی اجباری محکوم شده بود و با اعتراض او، این حکم در دیوان عدالت اداری نقض و مجدداً به هئیت تجدیدنظر ارجاع شد.

سلمان الفتی، معلم بازنشسته در بازداشتگاه اطلاعات سپاه در اعتراض به ادامه بازداشت و بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذا زد

سلمان الفتی، معلم بازنشسته و فعال مدنی اهل گیلان غرب که بیش از ۱۵ روز است در بازداشت سازمان اطلاعات سپاه پاسدارن کرمانشاه به‌سر می‌برد، از روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، این معلم بازنشسته از زمان بازداشت تا کنون یک بار موفق به تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش شده و کماکان از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. بر پایه این گزارش،کانال تلگرام «خرداندیشان زاگرس» که مدیریت آن بر عهده این فعال مدنی بود نیز از سوی سازمان اطلاعات سپاه از دسترس خارج شده است. این نهاد حقوق بشری به نقل از یکی از نزدیکان این فعال مدنی نوشته که «بازجویان سازمان اطلاعات سپاه آزادی او را مشروط به دادن تعهد کتبی مبنی بر عدم فعالیت سیاسی کرده‌اند، اما او اعلام کرده که حاضر به پذیرش چنین تعهدی نیست.» پیش‌تر شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده بود که سلمان الفتی، در روزهای نخست سال جدید به‌دنبال «فشار و تهدید نهادهای امنیتی برای عدم برگزاری مراسم نوروز توسط فعلان مدنی و فرهنگی در شهر گیلان غرب، نامه‌ای انتقادی علیه مسئولان سپاه و نهادهای امنیتی منتشر کرده است.» نیروهای امنیتی سلمان الفتی را روز جمعه ۲۴ فروردین در یکی از خیابان‌های شهر گیلان غرب (گیەلان) بازداشت کردند. این نیروها هم‌چنین به منزل خانوادگی او یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی اقدام به بازرسی منزل کردند. این معلم بازنشسته و فعال مدنی کُرد پس از بازداشت برای بازجویی به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه کرمانشاه منتقل شده است.

جعفر ابراهیمی، بازرس کانون صنفی معلمان، با پایان دوران محکومیتش از زندان قزل‌حصار آزاد شد

جعفر ابراهیمی، بازرس کانون صنفی معلمان، با پایان دوران محکومیتش از زندان قزل‌حصار آزاد شد. جعفر ابراهیمی از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان حبس و با حکم دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان محکوم شد. عرفان ویس کرمی، وکیل این معلم زندانی گفته بود که دو سال از پنج سال حکم صادرشده برای موکلش به عنوان اشد مجازات قابل اجرا است. ابراهیمی که در زندان به بیماری ضعف سیستم ایمنی مبتلا شده بود، پس از آن به گفته وکیلش به دیابت نیز مبتلا شد. این عضو کانون صنفی معلمان در طی دوران محکومیتش علی‌رغم نیاز روزانه به دارو و درمان با کارشکنی مسئولان زندان با تهدید وضعیت سلامتی مواجه شد و بارها دست به اعتصاب غذا زد.