ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ایران قیمت کتاب در یک سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش داشته است

براساس آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، میانگین قیمت کتاب در فروردین سال جاری به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در فروردین سال گذشته میانگین قیمت کتاب ۸۱ هزار تومان بود. این رقم‌ها افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت‌ کتاب در یک سال گذشته را نشان می‌دهند. میانگین قیمت کتاب نیز از صفحه‌ای ۵۰۰ تومان به صفحه‌ای یک‌هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که گفته می‌شود قیمت کاغذ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایشی نداشته و تعرفه‌های چاپ نیز به‌تازگی و برای ماه‌های پیش رو با افزایش همراه بوده است. همچنین در فروردین امسال، پنج‌هزار و ۲۱ عنوان کتاب تازه منتشر شده که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش ۲۴ درصدی داشته است. براساس این آمار، شمارگان کل کتاب‌ها نیز نسبت به فروردین سال گذشته با ۵۰ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. نشر کودک و نوجوان با ۹۲۱ عنوان کتاب در صدر بیشترین انتشار قرار دارد و پس از آن ادبیات با ۹۰۹ عنوان و کتاب‌های کمک درسی با ۷۳۱ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. کتاب‌های کودک و نوجوان بیشترین عنوان‌ها را داشته‌اند اما قیمت آن‌ها‌ ۴۴ درصد گران‌تر شده است. با افزایش تورم، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند درآمد خود را به هزینه‌های مهم‌تر مانند مسکن و خوراک اختصاص دهند. براساس آمار رسمی، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ سهم تفریحات و خدمات فرهنگی در هر خانواده به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بلینکن: کار پیمان امنیتی آمریکا و عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت/ ۲۹ آوریل گفت که ایالات متحده به پایان مراحل انعقاد یک پیمان امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است که در صورت عادی‌سازی روابط سعودی با اسرائیل اجرایی می‌شود. بلینکن در ریاض گفت: «کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با هم در زمینه توافقات خود انجام داده‌اند، به نظر من به طور بالقوه بسیار نزدیک به تکمیل است.» عربستان سعودی پیش از ۷ اکتبر و آغاز جنگ غزه، دو شرط اصلی‌اش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را یکی دستیابی به یک توافق امنیتی متقابل شبیه به توافق واشنگتن و تل‌آویو و البته حرکت اسرائیل در مسیر شناسایی کشور مستقل فلسطین اعلام کرده بود. بنیامین نتانیاهو که رابطه تیره‌ای با کاخ سفید هم دارد در ۷ ماه گذشته بارها گفته است که با تشکیل کشور مستقل فلسطینی موافقت نخواهد کرد. دستیابی به توافق امنیتی میان ریاض و واشنگتن می‌تواند نیمی از خواسته‌های عربستان سعودی را برآورده کند. فشار برای برکناری نتانیاهو یا همراه کردن او با صورت‌بندی جدید در رابطه با مساله تشکیل کشور فلسطین احتمالا برنامه آتی واشنگتن خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی اروپا: سپاه، نیروی رسمی نظامی ایران است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا گفت: «ما موضع روشنی در این زمینه داریم و در واکنش به مباحث بی‌اساس و غیرمسئولانه مطرح‌شده در نشست اخیر اروپا و قطعنامه‌ای که منتشر کردند، واکنش رسمی خود را اعلام کردیم.» کنعانی ضمن بیان این‌که «سپاه، نیروی رسمی نظامی ایران است»، مدعی شد که سپاه «مهمترین نقش را در تأمین امنیت ملی، مقابله با تجاوز و تهدیدهای خارجی و فراسرزمینی» و «نقش‌آفرینی در توسعه و شکوفایی اقتصادی و خدمات عمومی» در ایران ایفا کرده است. او همچنین سپاه را «بزرگ‌ترین نیروی ضدتروریسم در صحنه بین‌المللی» عنوان کرد و افزود: «به آن‌ها (اروپایی‌ها) توصیه می‌کنیم درباره سپاه درست بیندیشند و برای هر تصمیمی درست فکر کنند.» پارلمان اروپا پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت / ۲۵ آوریل با تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه ایران به اسرائیل در اوایل ماه جاری میلادی را محکوم کرد و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد. این قطعنامه همچنین بر تقاضای پیشین پارلمان اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده اتحادیه اروپا تأکید کرد.

مأموران بهزیستی در ارومیه خانه امن زنان قربانی خشونت خانگی را تخلیه و تعطیل کردند

مأموران اداره بهزیستی آذربایجان غربی یکشنبه ۹ اردیبهشت به پناهگاه امن زنان قربانی خشونت خانگی در ارومیه به نام «مهر شمس آفرید» یورش بردند و آن را تخلیه کردند. فاطمه باباخانی، حقوق‌دان و مدیرعامل خانه مهر شمس آفرید پیش از این در شبکه اجتماعی ایکس از تلاش بهزیستی استان برای تعطیلی این نهاد خبر داده بود. او گفته بود که روز شنبه ۸ اردیبهشت مأموران برای بررسی چگونگی تأمین مالی این مؤسسه به آن‌جا آمدند و همه اسناد و مدارک مالی موجود در اختیارشان قرار داده ‌شد. باباخانی افزود: «متوجه شدم که می‌خواهند همه زنانی که در خانه امن هستند را ببرند و به محل اورژانس اجتماعی انتقال دهند. (...) گفتند دستور داریم که این زنان را منتقل کنیم ولی نه حکم و نه دستور مکتوبی به من ابلاغ نشد. ما نه تخلفی داشتیم و نه پیش از این ابلاغی در این خصوص صورت گرفته بود.» به‌گفته باباخانی تمام زنان اسکان داده‌شده در این پناهگاه با حکم قضایی در این محل هستند اما «این حرف‌ها بهانه است. مدیرکل بهزیستی استان از مدت‌ها قبل تهدید کرده‌ بود که مؤسسه و خانه امن را تعطیل خواهند کرد.» گفته می‌شود دلیل بسته‌شدن این پناهنگاه امن فعالیت‌های اجتماعی فاطمه باباخانی بوده است. او خود در این‌باره به روزنامه «شرق» گفت: «در یک سال گذشته بهزیستی استان من را تحت فشار بسیاری قرار دادند. مدیرکل می‌گفت پوشش خوبی نداری، معاند هستی و در فضای مجازی رفتارهای خلاف عرف و شرع انجام داده‌ای و علیه نظام نوشته‌ای. یکی از مشکلات‌شان این بود که چرا در اینستاگرامت از هشتگ زن، زندگی، آزادی استفاده کرده‌ای. من حتی پست‌ها را حذف کردم. باز تأکید داشتند چرا در مورد مسائل ناموسی می‌نویسی و تشویش اذهان عمومی انجام داده‌ای.» خانه امن مهر شمس آفرید از سال ۱۳۹۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و یک سال پس از ثبت آن به شمار زیادی از زنان قربانی خشونت خانگی پناه داد. این پناهگاه امن هر ماه به بیش از ۵۰ زن کتک خورده خدمات تخصصی ارائه می‌کرد.

ترکیب هیئت داوران هفتادوهفتمین دوره جشنواره کن مشخص شد

هشت عضو هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت / ۲۹ آوریل معرفی شدند. پیش از این اعلام شده بود که گرتا گرویگ بازیگر، نویسنده و فیلم‌ساز آمریکایی رئیس هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن امسال خواهد بود. در کنار گرتا گرویک، ابرو جیلان ـ فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر و کارگردان ترکیه‌ای، لیلی گلدستون ـ بازیگر آمریکایی، اوا گرین ـ بازیگر و مدل فرانسوی، نادین لبکی ـ بازیگر و فیلم‌ساز لبنانی، خوان آنتونیو بایونا ـ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اسپانیایی، پیر فرانچسکو فاوینو ـ هنرپیشه ایتالیایی، هیروکازو کورئیدا ـ کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر ژاپنی، و عمر سی ـ بازیگر فرانسوی به داوری درباره فیلم‌های بخش مسابقه خواهند پرداخت. فیلم‌های این دوره جشنواره کن در بخش رقابتی عبارتند از: «دانه انجیر مقدس» محمد رسول‌اف «کارآموز» علی عباسی، «مگالوپولیس» فرانسیس فورد کاپولا، «اوه، کانادا» پل شریدر، «کفن‌ها» دیوید کراننبرگ، «گرفتار جزر و مد» جیا ژانگ-که، «پارتنوپ» پائولو سورنتینو، «امیلیا پرز» ژاک اودیارد، «همه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» پایال کاپادیا، «گرانبهاترین محموله‌ها» میشل آزاناویسیوس، «آنورا»‌ شان بیکر، «پرنده» آندریا آرنولد، «دختری با سوزن» مگنوس فون هورن، «گرند تور» میگل گومز، «انواع مهربانی» یورگوس لانتیموس، «قلب‌های تپنده» ژیل للوش، «لیمونوف: تصنیف» کریل سربرنیکوف، «مارچلو میو» کریستوف اونوره، «متل دستینو» کریم عینوز، «ماده» کورالی فارگیت، «الماس وحشی» آگاته رایدینگر، و «سه مایل تا پایاین دنیا» ساخته امانوئل پاریو. هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن از ۲۵ اردیبهشت‌ تا ۵ خرداد / ۱۴ تا ۲۵ مه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.

اوکراین: روسیه برای حمله به خارکف آماده می‌شود، غرب تحویل سلاح را سرعت دهد

ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد نیروهای نظامی اوکراین روز یکشنبه ۹ اردیبهشت/ ۲۸ آوریل گفت که نیروهایش را از سه روستای اوکراینی در جبهه شرقی خارج کرده است. سیرسکی در حساب کاربری تلگرام خود نوشت: «وضعیت در جبهه بدتر شده است» و «سخت‌ترین» وضعیت در نبرد کنونی را در غرب مارینکای تحت اشغال روسیه و شمال غربی آودیوکا، شهری که در ماه فوریه توسط نیروهای روسی تصرف شد، توصیف کرد. سیرسکی گفت که نیروهایش از نزدیک افزایش تعداد قوای روسیه در منطقه خارکف (خارکیف)، دومین شهر بزرگ اوکراین را زیر نظر دارند. این شهر ۱,۳ میلیون نفری در شمال شرقی اوکراین که فقط ۳۰ کیلومتر از مرز روسیه فاصله دارد، در ماه‌های اخیر مورد هدف حملات هوایی قرار گرفته است. کی‌یف گفته است که این بمباران‌ها، تلاشی تعمدی از سوی مسکو برای غیرقابل سکونت کردن خارکف است. سیرسکی گفت نشانه‌هایی وجود دارد که روسیه مستقیماً برای حمله در شمال کشور آماده می‌شود. اظهارات الکساندر سیرسکی منعکس کننده موقعیت رو به وخامت اوکراین در جبهه شرقی جنگ با روسیه است. کی‌یف امیدوار است پس از تحویل تسلیحات آمریکایی تحت بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری که هفته گذشته تصویب شد، بتواند موقعیت خود را در این نبرد تثبیت کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی از شرکای بین المللی‌اش خواست به روند تحویل تسلیحات سرعت ببخشند تا کی‌یف بتواند مواضع خود را حفظ کند و برنامه‌های روسیه را مختل کند. او گفت که روز یکشنبه با حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا صحبت کرد و گفت که که «تحویل سیستم‌های (دفاع پدافندی) پاتریوت در اسرع وقت» ضروری است. اوکراین در حال حاضر منتظر یک محموله کمک نظامی ایالات متحده است که به گفته مقامات برای جلوگیری از تهاجم دو ساله روسیه حیاتی است. زلنسکی گفت که مذاکره‌کنندگان اوکراینی و ایالات متحده در حال کار بر روی «متن خاصی» از یک توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله هستند که شامل ارسال تسلیحات و سایر پشتیبانی‌ها می‌شود. یک منبع اطلاعاتی اوکراینی این هفته به رویترز گفت که روسیه در حال انجام حملات هوایی به خطوط ریلی اوکراین برای مختل کردن تحویل تسلیحات آمریکایی به جبهه و پیچیده‌تر کردن لجستیک نظامی است.

در زندان دستگرد اصفهان سه زندانی را اعدام کردند

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران بامداد دوشنبه ۱۰ اردیبهشت سه زندانی را در ارتباط با جرایم مواد مخدر در زندان دستگرد اصفهان اعدام کرد. به گزارش شبکه حال‌وش که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را منتشر می‌کند، هویت یکی از این زندانیان دین‌محمد میراخانی (شهلی بر)، اهل و ساکن ایرانشهر است که آذرماه سال ۱۳۹۷ در نایین بازداشت شد. دیوان عالی کشور حکم اعدام او را تأیید کرده بود. این سه زندانی یکشنبه ۹ اردیبهشت جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. مسئولان زندان و نهادهای مسئول، هنوز به‌شکل رسمی اعدام این زندانیان را اعلام نکرده‌اند. قوه قضائیه حکومت ایران یکشنبه ۹ اردیبهشت نیز یک زندانی دیگر بلوچ به نام راشد بلوچی را در زندان بندرعباس اعدام کرد. گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشری حاکی از آن‌اند که اعدام‌ها در ایران در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ جان دست‌کم ۷۹۱ نفر را با اجرای احکام اعدام گرفته است.