ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما و روحانی‌، تأکید هر دو بر مدیریت اختلافات

اوباما و روحانی در سخنرانی‌هایشان از نظر لحن و موضع‌گیری در قبال تنش موجود بین دو کشور همسویی داشتند. هر دو بر لزوم مدیریت اختلافات تأکید کردند.

در هنگام نطق روحانی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سالن حضور نداشت، همچانکه روحانی نیز در هنگام نطق باراک اوباما، که در بعد از ظهر روز سه‌شنبه انجام شد، غیبت داشت. اما سخنرانی هر دو از نظر لحن و موضع‌گیری در قبال تنش موجود بین دو کشور همسویی داشت. هر دو بر لزوم مدیریت اختلافات تأکید کردند.

"مدیریت اختلافات" اصطلاحی بود که روحانی در سخنرانی خود به کار برد. باراک اوباما هم درک مشخصی از شیوه پیش‌برد تعامل با جمهوری اسلامی ارائه داد. او در نطق خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره صریح به مشی "معتدل" رئیس جمهوری جدید ایران، حسن روحانی، اعلام کرد که از جان کری، وزیر امور خارجه خواسته است که پیگیر رابطه با ایران باشد. او گفت که تعامل با ایران در همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا، انگلستان، آلمان، فرانسه، چین و روسیه برای توافق با ایران برای حل معضل هسته‌ای پیش خواهد رفت.

سخنرانی باراک اوباما

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در سخنرانی خود در روز نخست مجمع عمومی سازمان ملل، درباره دشواری حل مشکلات رابطه ايران و آمريکا سخن گفت و از مقام‌های ايران خواست تا سخنان مسالمت‌جويانه خود را به‌عمل تبديل کنند.

رئيس‌جمهور آمريکا از يک سو از "رويکرد معتدلانه‌تر" دولت جديد ايران و اظهارات اخير مقام‌های ايرانی استقبال کرد و از سوی ديگر گفت ايران بايد اين سخنان را به عمل تبديل کند.

اوباما با اظهار اميدواری نسبت به حل مسئله هسته‌ای ايران، تأکيد کرد که ايران بايد نشان دهد که به دنبال سلاح هسته‌ای نيست.

وی تمرکز تلاش‌های آينده دولت آمريکا در منطقه خاورميانه را بر روی مسئله هسته‌ای ايران و مناقشه اعراب و اسرائيل دانست و گفت حل اين دو مشکل می‌تواند در راه دستيابی به صلح در اين منطقه ياری دهد.

رئيس‌جمهور آمريکا در بخش ديگری از سخنان خود به روابط ايران و آمريکا پرداخت و گفت ايرانيان از دخالت تاريخی آمريکا در سرنگونی دولت ايران در دوران جنگ سرد (حکومت دکتر مصدق) گله دارند و آمريکا نيز از نقش مستقيم يا غيرمستقيم ايران در گروگان‌گيری و کشتن سربازان و شهروندان آمريکايی و  تهديد هم‌پيمان اصلی آن اسرائيل انتقاد دارد.

وی تأکيد کرد که سوءظن عميق است و بر اين تاريخ نمی‌توان يک‌شبه پيروز شد.

باراک اوباما حل مسئله هسته‌ای ايران را گام مهمی در راه تغيير روابط دو کشور عنوان کرد.

 رئيس‌جمهور آمريکا گفت که در نامه‌های تاکنونی خود به رهبر و رئيس جمهوری اسلامی ايران گفته است که آمريکا خواهان حل مسئله‌ هسته‌ای ايران است و قصد ندارد حکومت ايران را تغيير دهد.

وی همچنين ضمن بيان اين‌که "ما مصمم هستیم مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شویم"، گفت که دسترسی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای حق مردم ايران است اما ايران بايد به مسئوليت خود در پايبندی به پيمان منع سلاح‌های هسته‌ای عمل کند.

وی از سخنان حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران و آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اين‌که ايران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نيست استقبال کرد و گفت سخنان مسالمت‌جويانه بايد با عمل تطبيق کند.

اوباما دليل تحريم‌ها عليه ايران را رفتار دولت ايران و شانه خالی کردنش از مسئوليت‌های جهانی ناميد و گفت جهانيان می‌خواهند مطمئن شوند که ايران به تعهدات خود عمل می‌کند.

رئيس‌جمهور آمريکا "راه معتدلانه‌تر" حسن روحانی را دلگرم‌کننده خواند و اعلام کرد که برای رسيدن به توافق با ايران در هماهنگی با هم‌پيمانان خود، جان کری، وزير امور خارجه خود را مسئول پيگيری اين امر کرده است.

وی نتيجه ادامه وضع موجود را انزوای بيشتر ايران در جهان دانست و گفت راه ديپلماتيک بايد به آزمون گذاشته شود.

سخنرانی حسن روحانی

زمان نطق حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مجمع سازمان ملل متحد، به وقت ایران در ساعت نخست روز چهارشنبه، سوم مهر (۲۵ سپتامبر) بود.

روحانی در نطق خود گفت که مردم ایران در انتخابات اخیر "تدبیر و امید" را برگزیده‌اند. او ایران را عامل ثبات در منطقه توصیف کرد و "ایران‌هراسی" و "شیعه‌هراسی" را تهدیدی برای صلح جهانی خواند. او گفت آنان که از ایران به عنوان تهدید نام می‌برند خودشان تهدیدی برای صلح جهانی هستند. به گفته روحانی «ایران در آرمان و عمل منادی صلح عادلانه در جهان بوده است».

روحانی در سخنرانی خود از «اشغال فلسطین» و «جنایت علیه فلسطین» انتقاد کرد. او به موضوع سوریه نیز پرداخت و ضمن انتقاد از تقویت گروه‌های افراطی در سوریه گفت که مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد. روحانی همچنین گفت: «هدف مشترک جامعه بین‌المللی باید متوقف کردن کشتار بیگناهان باشد. از پذیرش کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه استقبال می‌کنیم.»

روحانی در نطق خود "تروریسم" را به عنوان بلایی خشن، فراگیر و فرامرزی توصیف کرد و به انتقاد از افراط‌هایی که به اسم مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد، پرداخت.

روحانی در نطق خود به موضوع تحریم نیز اشاره کرد و گفت * تحریم‌ها به مردم عادی آسیب می‌زند. تحریم ها خشونت آمیزند.»

روحانی به مسئله اتمی در بخش پایانی سخنرانی خود پرداخت. او در این مورد دو اصل را پیش گذاشت: «یک: برنامه هسته‌ای ایران و همه کشورهای دیگر می باید تنها در جهت اهداف صلح آمیز باشد.» «دو: ‌هدف دوم یعنی پذیرش اعمال حق غنی سازی و سایر حقوق هسته ای در خاک ایران تنها راه تامین هدف اول است.»

روحانی در ادامه گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن پافشاری بر اعمال حقوق خود و ضرورت احترام و همکاری بین المللی در اعمال این حقوق، آماده گفتگوهای بدون تأخیر برای اعتمادسازی متقابل و رفع دو سویه ابهامات از طریق شفافیت کامل می باشد. ایران به دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورهاست و در این چارچوب در پی افزایش تنش با ایالات متحده نیز، نیست.»

روحانی، با اینکه در هنگام سخنرانی اوباما در سالن حضور نداشت، اما در نطق خود گفت که «من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه های فشار جنگ طلب، می توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید.»

روحانی و اوباما بایکدیگر دیدار نمی‌کنند

آنچنان که خبرگزاری رویترز گزارش کرده، بر خلاف برخی گمان‌زنی‌ها حسن روحانی و باراک اوباما در جریان اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان با یکدیگر دیدار نمی‌کنند. رویترز در بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۲۴ سپتامبر) از قول یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی نوشت که دیدار رو در روی بین رئیسان جمهوری دو کشور صورت نخواهد گرفت، چرا که انجام چنین دیداری برای حسن روحانی "بسیار پیچیده" بوده است.

به گفته این مقام عالی‌رتبه، که نام وی در گزارش‌ها ذکر نشده، ایرانیان سازوکار درونی خاصی دارند و «رابطه‌‌شان با ایالات متحده آمریکا آشکار کاملا مختلف است با رابطه‌ای که با دیگر کشورهای غربی دارند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • kazem

    استمداد مادر ستار بهشتی از دبيرکل سازمان ملل برای پيگيری پرونده فرزندش سحام نيوز:‌ گوهر عشقی٬ مادر ستار بهشتی با ارسال نامه ای به دبيرکل سازمان ملل از وی خواسته تا با رايزنی با حسن روحانی٬‌زمينه را برای رسيدگی به پرونده فرزندش و حل آن٬‌ فراهم آورد.

  • sattar

    شعار و دروغ  و فسادمالی و اختناق و سانسور و اعدام حکومت اسلامی کافی است. تنها راه آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و توقف اعدامها ٬ رفع سانسور و انحصاردولتی رادیو و تلویزیون و دموکراسی  و توقف اختلاسهای نجومی در داخل و دست کشی از حمايت از اسد و حزب اله و اجازه بازرسی سازمان ملل از تمام سايتهای اتمی است.

  • omid

    ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، امروز گفت که بانک مرکزی نخواهد گذاشت قیمت دلار در بازار ایران بیش از این پایین بیاید!!. آقای سیف گفته: "کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوش‌بینی افراد !! باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را در بر دارد!!." عجب نبوغی دارد ایشان . 

  • layla

    اقای فریدون به صدها زندانی در لیست انتظار  اعدام اشاره ای نکرد؟!