ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنان روحانی درباره گفت‌وگوی تلفنی با اوباما و دليل لغو ديدار دو رئيس‌جمهور

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران به

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران به هنگام بازگشت از سفر پنج روزه خود به نيويورک و ورود به تهران در جمع خبرنگاران از گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا و دليل برگزار نشدن ديدار آن‌ها سخن گفت.

حسن روحانی در بازگشت از سفر نيويورک در تهران

حسن روحانی گفت: "درست در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بوديم به من اطلاع دادند که کاخ سفيد با نماينده‌ دائم ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک تماس گرفته و اعلام کرده که آقای اوباما مايل است که چند دقيقه‌ گفت‌وگويی با ما داشته باشد."

وی گفت با اين گفت‌وگو موافقت کرده و مقام‌های آمريکايی با سفير ايران تماس گرفتند و اين مکالمه انجام شد.

روحانی از جمله موارد مطرح شده در اين گفت‌وگوی تلفنی را مسئله هسته‌ای ايران عنوان کرد و گفت در اين گفت‌وگو بر "حق ملت ايران در موضوع هسته‌ای" تأکيد کرده و از آن به عنوان "غرور ملی ايرانيان" ياد کرده است.

رئيس‌جمهور ايران افزود: "ما در اين گفت‌وگوی تلفنی به مذاکرات ايران با ۱+۵ اشاره کرديم و اين‌که دريچه‌ای در اين زمينه گشوده شده و بايد از اين فرصت استفاده کرد؛ چرا که فرصت زيادی نيست و بايد در اين امر تسريع شود."

به‌گفته روحانی باراک اوباما نيز گفته است که آمريکا و ايران در اين ايده مشترک‌اند و به جان کری، وزير خارجه خود دستور می‌دهد که در اين زمينه تسريع کند تا کار سرعت بيشتری پيدا کند.

وی در مورد احتمال ديدار با اوباما و سپس لغو آن با بيان اين‌که "در نيويورک به‌طور مفصل درباره اين ديدار بحث شد"، گفت: "در جريان اين سفر زمان کافی برای ملاقات به آن صورت دلخواه و مفيد به نحوی که تمام نقطه‌نظرات تأمين شود وجود نداشت. و در واقع علت آن اين بود که وقت کافی برای هماهنگی جهت ملاقات وجود نداشت."

جام سيمين شيردال در دستان محمدعلی نجفی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی ايران

روحانی افزود: "بين ما و آمريکا مسائل فراوانی وجود دارد و چندين سال است که بين ايران و آمريکا خصومت‌هايی است و ملاقات در سطح دو رئيس جمهور بعد از ۳۵ سال نياز به مقدماتی دارد. و در سفر به نيويورک فرصت لازم برای اين موضوع نبود."

رئيس‌جمهور ايران گفت: "اين موضوع باعث سروصدا شد و رسانه‌های آمريکايی به‌گونه‌ای مطرح کردند که گويی آمريکا تحقير شده است. البته اين موضوع به اين شکل نبود و من در مصاحبه‌ای که داشتم در اين زمينه توضيح دادم که زمينه کافی و لازم برای اين ملاقات نبوده است."

روحانی در مورد بازگرداندن جام شير دال به ايران که از سال ۲۰۰۳ نزد آمريکايی‌ها بود گفت: "اين اثر يک اثر تاريخی و ارزشمند بود که متعلق به دو هزار ۷۰۰ سال قبل بود يک اثر ذی‌قيمت است که از سال ۲۰۰۳ در آمريکا بوده است. قبلا تلاش‌هايی برای بازگردندان آن انجام شده بود، ولی به نتيجه نرسيده بود."

به‌گفته وی آمريکايی‌ها اين جام را با تشريفات به نمايندگی آوردند و گفتند که اين هديه ما به ملت ايران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    قدری به عکس بالا و به حالت چهره محمد علی نجفی در حالیکه جام سیمین شیر دال را در دست دارد خوب بنگریم.  عجبا از «غرور ملی ایرانیان» سرشاری که در ما ایجاد نمیکند!!! گر ذره ای عقل و شعور در سر مانده باشد تشخیص میدهد که این بازیهای «غروری» توسط روحانی و همانند او کاملأ مصنوعی و فقط از برای فریب ملت است. ملتی که عمر ذی قیمتی را از دست داده و میدهد که هیچ جام زرینی در دنیا نمیتواند آنرا جایگزین شود. سیمین باشیم. ** و طبق معمول سنواتی و همچون نطقهای ارباب معظم او القاب «ملت ایران» و «ایرانیان» بعنوان  شخص سوم بکار رفته و هرگز و هرگز الفاظ «ما ملت ایران» و یا «ما ایرانیان» و یا «قوم و ملت ما» بکار نرفته٬نمیرود و نخواهد رفت.