ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"۹۰‌ درصد ماهيان دريای خزر منقرض شده‌اند"

هوشنگ ضيايی، کارشناس ارشد محيط

هوشنگ ضيايی، کارشناس ارشد محيط ‌زيست از انقراض ۹۰‌ درصد از ماهيان دريای خزر خبر داد.

به‌نوشته روزنامه بهار، هوشنگ ضيايی افزود: "بر اثر نابودی جنگل‌های خزری و فرسايش خاک بسياری از رودخانه‌هايی که در گذشته محل تخم‌ريزی ماهی‌ها بودند، خشک يا گل‌آلود شدند که بر اثر آن سالانه ‌ميليون‌ها ماهی‌ از ‌بين می‌رود."

به‌گفته وی، به علت نابودی جنگل‌ها، خاکی که توليد هر سانتی‌متر از آن به ۶۰۰ تا ۷۰۰‌ ميليون سال زمان نياز دارد به‌راحتی شسته شده و جای آن را سنگ می‌گيرد. همچنين در مناطق شمالی ايران وقوع سيل افزايش يافته و خسارات بسياری را به‌وجود آورده است.

ضيايی افزود: "اکنون بسياری از شرکت‌های بزرگ از جنگل‌های شمالی بهره‌برداری کرده و غنای گياهی و جانوری را از بين برده‌اند. در حالی که جنگل‌های شمال باقيمانده جنگل‌های تاريخی هيرکانی بوده و بسياری از گونه‌های نادر گياهی جهان را در خود جای داده‌اند."

در ارديهشت سال جاری عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت زیست‌محیطی دریای خزر را “نگران کننده” دانست و گفت: “با توجه به بسته بودن دریای خزر، ثبات آلودگی در این دریا بسیار خطرناک است و بروز حادثه دیگری در دریا موجب ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه می‌شود.”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Abrahamian

    با این روندی که منطقه پیش رفته و میرود شاید در ۵۰ سال آینده هیچگونه جانوری در دریای خزر یافت نشود و مشکل فقط  به فرسایش خاک و امحاء جنگلها محدود نمیشود. بسته بودن دریاچه خزر که به اشتباه انرا دریا مینامیم عامل بزرگی در انقراض ماهی به شمار میرود.. در واقع دریاچه های گوچکتری در منطقه مثل قم و بختگان و ارومیه دارند به ما آینده خواهر یزرگتر خود یعنی خزر را گوشزد میکنند.  ابراهیمیان