ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد وزير ارشاد از شيوه سانسور کتاب‌ها و تأکيد بر عدم حذف سانسور

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفت بسياری از سانسورهای کتاب در سال‌های اخير سليقه‌ای بوده است. وی همچنين تأکيد کرد که سانسور نمی‌تواند به‌طور کلی حذف شود.

علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفت متوجه شده است که بسياری از سانسورهای کتاب در سال‌های اخير سليقه‌ای بوده است. وی همچنين تأکيد کرد که سانسور نمی‌تواند به‌طور کلی حذف شود.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، علی جنتی در مراسم توديع و معارفه معاونان قديم و جديد وزارت ارشاد گفت: "متأسفانه در بررسی برخی از کتاب‌هايی که اداره کتاب به آن‌ها مجوز نشر نداده بود، دريافتم بسياری از ايرادهای وارد شده بر حسب سليقه بوده است. مثلا رای بر جايگزين کردن کلمه‌ای با کلمه‌ای ديگر."

وی با تأکيد بر اين‌که بايد به قانون تکيه کرد، افزود: "من فکر می‌کنم اگر قرآن وحی منزل نبود آن را به مميزان اداره کتاب می‌سپرديم مجوز انتشار برای آن صادر نمی‌کردند و می‌گفتند برخی از کلمات با عفت عمومی در تناقض است."

به‌گفته وزير ارشاد "کتاب‌ها می‌بايست براساس متخصصان و اهالی فن مورد بررسی قرار گيرند نه کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصصی ندارند."

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به نامه سرگشاده‌ای که چندی پيش گروهی از نويسندگان و اهالی قلم خطاب به وی نوشته و خواهان حذف کامل سانسور شده بودند اشاره کرد. نويسندگان نامه گفته بودند که در صورت حذف سانسور، اگر ضرورت آن پیش بیاید، در برابر قوه قضائیه پاسخگوی نوشته‌هایشان خواهند بود.

علی جنتی در اين‌باره گفت: "ما نمی‌توانيم به طور کلی مميزی را برداريم زيرا موظف به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستيم. از اين‌ها گذشته چطور می‌شود اجازه داد برخی از کتاب‌های مشکل‌دار ذهن مخاطبان را در جامعه مسموم کند."

وزير ارشاد همچنين برخورد با ناشران را نيز مورد انتقاد قرار داد و گفت: "نوع برخورد با ناشران در دوره‌های قبلی درست نبوده است. ناشری که کتاب‌هايش در اداره کتاب ممنوع الانتشار اعلام شده چرا بايد با او برخورد شود. اين‌که چاپ غيرقانونی نکرده، اگر از قوانين تخلف می‌کرد، و کتابش را بدون اجازه وزارت ارشاد منتشر می‌کرد متخلف بود."

در سال‌های اخیر عملکرد وزارت ارشاد با ممیزی‌های سلیقه‌ای، بلاتکلیف ‌نگه‌داشتن کتاب‌ها در زمان‌های طولانی، بررسی چندباره و سانسور کتاب‌های چاپ چندم، معلق‌کردن و نگاه‌داشتن پروانه ناشران و ممنوع کردن فعالیت برخی از آن‌ها و… سبب محدودیت بیشتر عرصه فرهنگ و هنر و کنار کشیدن بسیاری از اهالی فرهنگ از فعالیت‌های خود شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.