ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدافعان حقوق بشر نقش ترکيه در جنگ داخلی سوريه را محکوم کردند

سازمان ديدبان حقوق بشر در گزارش تفصيلی خود از جنايات جنگی گروه‌های مسلح در سوريه نوشته و گفته است ترکيه در کمک به شورشيان سوريه و جنايت‌های آنان نقش دارد.

ديدبان حقوق بشر اعلام کرده است که ترکيه به شورشيان سوريه در جنگ با رژيم بشار اسد کمک می‌کند و بدين طريق از جنايات جنگی شورشيان حمايت می‌کند.

گروه‌های زیادی از اسلامگرایان به مبارزانی که علیه رژیم اسد می‌جنگند پیوسته‌اند.

در ماه اوت گذشته شورشيان سوريه در لاذقيه دست‌کم ۱۹۰ نفر را کشتند. آن‌ها از اين قتل‌عام به خود باليدند و ويدئوی آن را در يوتيوب و شبکه‌های اجتماعی فيس‌بوک و توئيتر به‌نمايش گذاشتند.

هدف حمله آنان شيعيان علوی بود و جهادگران شورشی قصد داشتند از اين طريق انتقام کشتار خانواده‌های سنی‌مذهب توسط حکومت بشار اسد را بگيرند. آن‌ها همه پيروان شيعه علوی را طرفدار حکومت اسد می‌دانند.

سازمان ديدبان حقوق بشر در گزارش ۸۹ صفحه‌ای خود که امروز جمعه ۱۹ مهرماه (۱۱ اکتبر) منتشر کرده و در آن اسناد معتبری وجود دارد، کشتار لاذقيه را محکوم کرده است.

تيتر اصلی اين گزارش "شما هنوز می‌توانيد خون او را ببينيد" است که در زير آن آمده است: "اعدام‌ها، کشتارهای غيرقانونی و گروگانگيری توسط نیروهای مخالف در لاذقیه".

در اين گزارش به‌شدت ترکيه، کشور همسايه سوريه به‌دليل حمايت از اين شورشيان مورد انتقاد قرار گرفته است.

ديدبان حقوق بشر اسناد خود را با تکيه بر اطلاعات نيروهای امنيتی، روزنامه‌نگاران، ديپلمات‌های غربی و نيروهای ياری‌رسان به امر توسعه، جمع‌آوری کرده‌ است.

بر اساس اين گزارش بيشتر شورشيان خارجی که در شمال سوريه دست به عمليات می‌زنند سفرهای خود را از طريق ترکيه انجام می‌دهند.

يکی از نيروهای ياری‌رسان به امر توسعه در اين گزارش گفته است برخی از اين شورشيان خارجی به‌طور مستقيم به شهر هاتای ترکيه پرواز می‌کنند و از آن‌جا ديگر جنگجويان آن‌ها را به سوريه می‌برند.

افزون بر اين نيروهای مسلح سلاح‌های خود، پول و ديگر تجهيزات خود را از آن‌جا به‌دست می‌آورند.

ديدبان حقوق بشر: بيشتر شورشيان خارجی که در شمال سوريه دست به عمليات می‌زنند سفرهای خود را از طريق ترکيه انجام می‌دهند

ديپلمات‌های خارجی نگرانی خود از اين نقش ترکيه را ابراز داشته‌اند. يکی از آن‌ها به ديدبان حقوق بشر گفته است جنگجويانی که گذرنامه اروپايی دارند اکنون ديگر بيشتر به سوريه می‌روند تا به افغانستان يا عراق؛ و اين امکانی است که ترکيه فراهم می‌کند و مسئله‌ساز است.

در طول زمان گروه‌های زيادی از اسلامگرایان به مبارزانی که عليه رژيم اسد می‌جنگند پيوسته‌اند. در اين ميان دست‌کم دو سازمان اسلامگرا هستند که با شبکه القاعده رابطه دارند.

ديدبان حقوق بشر نامه‌ای به احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه نوشته و از وی پرسيده است که کشور وی چه تدابيری اتخاذ کرده است تا مطمئن شود جنگجويان نتوانند از مرز سوريه عبور کنند و در آن سو به جنايات جنگی متوسل شوند.

همچنين ديدبان حقوق بشر از وزير امور خارجه ترکيه پرسيده است که آنکارا چه اقداماتی در مورد بررسی جنايات جنگی و محاکمه جنايتکاران انجام داده است.

اين سئوالات تا زمان تنظيم گزارش ديدبان حقوق بشر از سوی دولت ترکيه بی‌پاسخ مانده است.

دو سال و نيم پيش حکومت‌های ترکيه و سوريه از دوستان نزديک هم به‌شمار می‌رفتند اما از زمان آغاز جنگ داخلی در سوريه روابط دو کشور به تيرگی گراييد.

بشار اسد به رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه هشدار داده است که سياست دوستانه اين کشور با شورشيان در سوريه "پيامدهای جدی" در بر خواهد داشت.

اسد در گفت‌وگوی تلويزيونی هفته گذشته خود با شبکه "خلق تی‌وی" اعلام کرد که ترکيه به دليل پشتيبانی از "تروريست‌ها"، "به‌زودی حساب سنگينی پس خواهد داد".

بشار اسد گفت: "نمی‌توان تروريسم را به‌عنوان يک کارت بازی روی ميز داشت. تروريسم همچون عقرب است و در نخستين فرصت نيش خود را دريغ نخواهد کرد."

وی تأکيد کرد: "اردوغان کار ديگری جز حمايت از تروريست‌ها انجام نمی‌دهد."

به‌تازگی پارلمان ترکيه طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن می‌توان در شرايط اضطراری ارتش اين کشور را به سوريه فرستاد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farhad تروریستهای سوری از دم تیغ رد شوند

    در جواب باید عرض کنم این کار تروریستها بود که گاز سارین را از عربستان سعودی گرفته و بر علیه ملت بی دفاع سوریه استفاده کردند تا تقصیر را گردن دولت سوریه بیندازند

  • hamid

    در جواب کسیکه نوشته *همه ی تروریستها باید از دم تیغ رد شون....* : - رژیم اسلامی د رسوریه چکار دارد که هواپیما پراز سلاح و میلیاردها به سوریه میفرستد؟ - چه کسی از تروریستهای حزب له و قدس برای کشتار مردم سوریه دعوت کرده؟ - یک نفر چد سال میتواند ریس جمهور باشد؟ - چه کسی بمب شیمیایی بر سر زنان و بچه سوری پرتاب کرد؟

  • خطاب به** که هر دو یک نفر هستند

    کشورهای حامی تروریست از جمله ترکیه قطر و عربستان باید از خودشان خجالت بکشند که دست به صدور تروریستهایی برای کشور همسایه و یا هم زبان خودشان می زنند . خودشان را جای سوریه بگذارند . اگر یک روزی همین بلا بر سیر خودشان بیاید و کشور دیگری همین کار را برای خودشان انجام دهد آیا لذت می کشند ؟ چرا ما انسانها باید هم نوعان خودمان را بکشیم ؟ آیا قبل از ظهور چنین تروریستهایی در سوریه که دولت بشار اسد آن زمان هم حکومت می کرد ، آیا ملت بی دفاع سوریه آروه بودند ؟ چه کسانی ملت سوریه را آواره کرده است ؟ چه کسانی دیوار منازل سوریه را سوراخ نموده و با تک تیراندازی به سوی سربازان و مردم عادی امنیت سوریه را مختل نموده اند ؟ پس اهالی آن منازلی که تروریستها در ان سکنی گزیده اند کجا هستند ؟ همه ی تروریستها باید از دم تیغ رد شوند تا سوریه نفس راحتی کشیده و آوارگان به سوی موطن اصلی شان بازگردند .

  • farhad

    جایزه حقوق بشر و صلح نوبل هم به جانی اسد  بدهید!  واقعا  که ! نرمش اوباما جنایتکاران را طلبکار هم کرده !

  • farhad

    چرا عکس گوریلهای حزب اله و قدس را چاپ نمیکنید؟ 

  • hamid

    دیدبان حقوق بشر اسناد خود را با تکیه بر اطلاعات نیروهای امنیتی....................... جمع‌آوری کرده‌ است.!! یعنی همان کسانیکه بشکه باروت برسر  زن و بچه سوری پرتاب کردند و با بمب شیمیایی و فسفری ا تش زا صدها کودک را پس از زجر فراوان و درد کشتند؟!  

  • hamid

    دیدبان حقوق بشر اسناد خود را با تکیه بر اطلاعات نیروهای امنیتی،........ جمع‌آوری کرده‌ است.!!