ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از نخستین شماره نشریه «اتحادیه نویسندگان سوریه» رونمایی شد

«اتحادیه نویسندگان سوریه» از نخستین شماره نشریه «اوراق» در لندن رونمایی کرد. در این مراسم جمعی از نویسندگان سوری و عراقی و از جمله حسام الدين محمد، سردبیر نشریه «اوراق» شرکت داشتند.

«اتحادیه نویسندگان سوریه» از نخستین شماره نشریه «اوراق» در لندن رونمایی کرد. در این مراسم جمعی از نویسندگان سوری و عراقی و از جمله حسام الدين محمد، سردبیر نشریه «اوراق» شرکت داشتند.

پیام «اوراق» در تیتر نخست آن نهفته است: آزادی بیان بدون هیچگونه محدودیت یا مصوبه و قانونی.

«اوراق»، نخستین شماره نشریه «اتحادیه نویسندگان سوریه»

نخستین شماره «اوراق» ۳۸۰ صفحه است و قصد دارد فضایی فراهم آورد برای نویسندگان مستقل سوری و به «خشکسالی فرهنگی» در این کشور پایان دهد.

صادق العظم، فیلسوف و اندیشمند سوری و از نویسندگان مخالف بشار اسد و ریاست هیأت دبیران اتحادیه نویسندگان سوریه گفته است امید دارد به‌زودی جامعه مدنی در سوریه مطابق بیانیه دمشق در سال ۲۰۰۵ تحقق یابد.

به گفته حسام‌الدین محمد، سردبیر نشریه «اوراق»، این نشریه تلاش می‌کند دریچه‌ای بر فرهنگ‌های دیگر بگشاید و گردهم‌آیی‌هایی پیرامون جامعه مدنی در سوریه و آزادی بیان و حقوق شهروندی کردها و اقلیت‌های قومی یا مذهبی برگزار کند.

«اوراق» تلاش می‌کند دریچه‌ای بر فرهنگ‌های دیگر بگشاید و گردهم‌آیی‌هایی پیرامون جامعه مدنی در سوریه و آزادی بیان و حقوق شهروندی کردها و اقلیت‌های قومی یا مذهبی برگزار کند.

بیانیه دمشق نخستین بیانیه اپوزیسیون سوریه است که در سال ۲۰۰۵ در خاک سوریه به امضای مجمع ملی دموکراتیک سوریه متشکل از برخی روشنفکران و نویسندگان مخالف دولت بشار اسد و همچنین سران اپوزیسیون کرد در سوریه و گروهی از اخوان‌المسلمین رسید.

در این بیانیه روشنفکران سوری تلاش کرده‌اند برای تحکیم جامعه مدنی در سوریه سازشی بین نیروهای سکولار و اسلام‌گرایان بیابند. امضاءکنندگان این بیانیه بر اهمیت اسلام به عنوان دین اکثریت مردم سوریه تأکید کرده‌اند، اما در‌‌ همان حال خواهان تقویت جامعه مدنی و برابری حقوق شهروندان صرف‌نظر از مذهب و ملیت و قومیت و جنسیتشان شده‌اند. آن‌ها همچنین در این بیانیه از حقوق شهروندی و فرهنگی کردهای سوریه دفاع کرده‌اند.

اتحادیه نویسندگان سوریه در سال ۲۰۱۲ بنیان نهاده شد و اکنون بیش از ۳۰۰ عضو دارد. اعضای این اتحادیه که با کانون نویسندگان ایران در فاصله سال‌های دهه ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۰ قابل مقایسه است، برخی از چهره‌های سر‌شناس فرهنگی در سوریه‌اند. یاسین الحاج صالح، نویسنده سر‌شناس مقالات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و از مخالفان بشار اسد و از بنیانگذاران اتحادیه نویسندگان در سوریه است. او در سوریه و در غرب نامی آشناست. فرج بی‌قدر، شاعر سوری که سال‌ها به جرم عقیده‌اش در زندان به‌سر می‌برد نیز از چهره‌های سر‌شناس اتحادیه نویسندگان سوریه به‌شمار می‌آید.

در مراسم رونمایی از نشریه «اوراق» در لندن میزگردی هم با شرکت نویسندگان سوری، کرد و عراقی درباره جنگ داخلی در سوریه و اسلامگرایی در این کشور برگزار شد.

در نخستین شماره «اوراق» هم میزگردی گفت‌و‌گویی شده است درباره نگرانی روشنفکران سوری از قدرت گرفتن اسلامگرایان در سوریه. در این گفت‌و‌گو الحاج صالح، بکر صادقی و همچنین هاظم نهار شرکت کرده‌اند. برخی از نویسندگان فلسطینی مانند سالم البیک و فتاح قادر در مقالاتی نگرانی فلسطینیان از جنگ داخلی در سوریه را آشکار کرده‌اند. فتاح قادر علاوه بر این از نزدیکی عرفات به حکومت اسد نیز تلویحاً انتقاد می‌کند و اهمیت کودتای نظامی در مصر برای از بین بردن اتحاد بین حماس و اخوان‌المسلمین در مصر را نشان می‌دهد.

در نخستین دفتر «اوراق» اشعار و داستان‌هایی از شاعران و نویسندگان کرد در سوریه که به زبان عربی آثارشان را پدید می‌آورند منتشر شده است. افزون بر این داستان‌هایی هم با موضوع «جنگ داخلی» در نخستین شماره «اوراق» انتشار یافته است. احمد عمار، ابراهیم ساموئل و همچنین فاطمه یاسین داستان‌هایی با موضوع جنگ داخلی در سوریه و پیامدهای آن بر زندگی روزانه مردم منتشر کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.