ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایه سرای دلگشا بر کاخ گلستان

مهم‌ترین نگرانی کارشناسان سازمان یونسکو پیش از ثبت کاخ گلستان، احداث یک ساختمان بلندمرتبه در محل سرای دلگشا بود. اتفاقی که حالا دارد رخ می‌دهد و ممکن است زنگ خطر را برای کاخ گلستان نیز به صدا درآورد.

کاخ گلستان تهران که در تیرماه امسال در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، حالا با بعضی اقدامات ساختمانی در حریم آن ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد. ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو با تعهدات ایران مبنی بر حفظ حریم این مجموعه و جلوگیری از احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در نزدیکی کاخ همراه بوده است. مهم‌ترین نگرانی کارشناسان سازمان یونسکو پیش از ثبت این کاخ، احداث یک ساختمان بلندمرتبه در محل سرای دلگشا بود. اتفاقی که حالا دارد رخ می‌دهد و ممکن است زنگ خطر را برای کاخ گلستان نیز به صدا درآورد. سرای دلگشا یک کاروانسرای مربوط به دوران قاجار بود که در حاشیه خیابان پانزده خرداد و در ضلع جنوبی کاخ گلستان قرار داشت. این سرا با حکم دیوان عدالت اداری به نفع مالک، از فهرست آثار ملی ایران خارج و تخریب شد. در آن زمان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران مقرر کردند هر بنایی که در محل سرای دلگشا ساخته شود باید محدودیت ارتفاع را رعایت کند و بیش از ده و نیم متر ارتفاع نداشته باشد. اما حالا با حکم دیگری ظاهرا مالک قادر خواهد بود ارتفاع ساختمان خود را تا ۲۷ متر بالا ببرد. این امر ممکن است موجب اعتراض سازمان یونسکو شود. با این حال قائم مقام سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده مردم نگران خروج کاخ گلستان از فهرست یونسکو نباشند، زیرا چنین اجازه‌ای داده نخواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.