ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بررسی نتایج نشست با گروه ۱+۵ در ژنو؛ گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده و علی افشاری

بررسی دست‌آوردها و رویدادهای نشست ژنو در گفت‌وگو با رضا تقی زاده و علی افشاری، تحلیل‌گران مسائل سیاسی

پس از دو روز مذاکرات فشرده بین ایران و گروه ۱+۵ سرانجام شب گذشته این دور از مذاکرات با صدور بیانیه مشترک دو طرف به پایان رسید. کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده مذاکرات، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که برای نخستین بار با صدور بیانیه مشترک با ایران موافقت شد. در این کنفرانس خبری کوتاه کاترین اشتون متن این بیانیه را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: «اعضای هیات‌های نمایندگی مشورت‌های دوجانبه و مشتركی درباره عناصر مختلف ره‌یافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند. تصمیم گرفته شد كه جلسه بعدی اعضای گروه در ژنو در تاریخ ۱۵ و ۱۶ آبان برگزار گردد.» محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در کنفرانس خبری شرکت کرد و نسبت به رسیدن به نتیجه ابراز امیدواری کرد. وزیر خارجه ایران اظهار داشت که باید منافع و نگرانی‌های دو طرف در گفت‌‌وگو مدنظر قرار گیرد.
ظریف درباره پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت: «در حال انجام بحث و مذاکره بر روی مکانیزم‌های پایش مختلف هستیم. یکسری محدودیت‌های قانونی درباره پروتکل الحاقی در ایران وجود دارد که باید به آن بپردازیم.»
در آمریکا اما با پایان این نشست شاهد دو موضع گیری متفاوت از سوی دولت و بخشی از سناتورهای آمریکا در رابطه با ایران بودیم.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به طرح پیشنهادی ایران که در نشست اخیر ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو ارائه شد، گفته است که "پییشهاد ایران در مورد برنامه اتمی آن کشور مفید است" و افزوده است که این طرح "جدی و دارای محتوایی است که قبلا دیده نشده بود".
کارنی در عین حال هشدار داد که نباید انتظار داشت که مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی به تحولی فوری در شرایط کنونی منجر شود.
از سوی دیگر اما با پایان مذاکرات در ژنو، شماری از اعضای کنگره آمریکا خواستار تشدید تحریم‌ها علیه تهران شده‌اند.
بر اساس گزارش یواس‌ای تودی، تعدادی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ مهر، نسبت به پیشرفت در مذاکرات ژنو اظهار تردید کردند، از جمله سناتور مارکو روبیو از فلوریدا که به سنا پیشنهاد داد اقدامات تنبیهی بیشتری علیه تهران انجام بگیرد.
مقامات و رسانه‌های دولتی ایران نیز نشست ژنو را مفید توصیف کرده و گفته‌اند که حل و فصل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و رفع تحریم‌های خارجی علیه ایران دور از دسترس نیست. آنان خواستار واکنش مساعد طرف مقابل شده‌اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه ایران گفته «جامعه بین‌الملل امروز برای حل بحران هسته‌ای ایران راهکار دارد» و افزوده است که «در نیویورک و ژنو با این دید وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان آنان هم نشان دادند که اراده لازم سیاسی را دارند تا این فرآیند به پیش برود.»
در همین رابطه و در بررسی نتایج این نشست دو روزه و واکنش‌ها نسبت به آن با رضا تقی زاده و علی افشاری، دو تن از تحلیل‌گران سیاسی گفت‌وگو کردیم و پرسش‌هایی را با آن‌ها در رابطه با نتایج نشست ژنو مطرح کردیم.

//

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • azar

    چقدر ر حکومت اسلامی قحط الرجال است که ایشان صدتا عکس با همه دارد؟!