ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالی ۱/۵ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری سل می‌میرند

سالانه ۱/۵ میلیون نفر در

سالانه ۱/۵ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری سل می‌میرند و ۹ میلیون هم بیمار می‌شوند.

به گزارش تارنمای دانشگاه علوم پزشکی ایران، زهرا استادی، کار‌شناس بیماری‌های واگیردار این دانشگاه گفت: " قریباً یک سوم جمعیت جهان (حدود ۲ میلیارد نفر) به میکروب سل آلوده و در معرض خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود ۹ میلیون نفر به سل فعال مبتلا می‌شوند و حدود ۵ / ۱ میلیون نفر در اثر این بیماری جان می‌سپارند."

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره پیامده‌ای اقتصادی و اجتماعی این بیماری هم گفت: "، بیش از ۹۰ درصد موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. در این کشور‌ها یک فرد بزرگسال مبتلا به سل به طور متوسط سه الی چهار ماه قادر به کار کردن نبوده و لذا ۲۰ تا ۳۰ درصد در آمد سالانه خانواده وی از دست می‌رود. این در حالی است که با مرگ چنین فردی به طور متوسط ۱۵ سال درآمد خانواده به طور یکجا از بین خواهد رفت."

استادی  در ادامه این صحبت‌هایش گفت: "آلودگی همزمان به ویروس ایدز، خطر ابتلا به بیماری سل را به طور معناداری افزایش می‌دهد."

وی افزود: "بیماری سل می‌تواند هر عضوی از بدن را دچار کند. این بیماری چنانچه ریه‌ها را درگیر کند «سل ریوی» و در صورت مبتلا کردن سایر اعضای بدن «سل خارج ریوی» نامیده می‌شود. سل ریوی ۸۰ درصد موارد ابتلا به سل را تشکیل می‌دهد."

به گفته این کارشناس بهداشتی، شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری سل، سرفه پایدار، به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولاٌ با خلط همراه است.

در ایران داروی سل، به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

۲۳ مهرماه، روز ملی مبارزه با بیماری سل نام‌گذاری شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.