ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاريجانی: ايران شيفته شرکت در کنفرانس سوريه نيست

علی لاريجانی گفت "ايران برای شرکت در کنفرانس سوريه شيفتگی ندارد". وی خطاب به کشورهای غربی افزود: " اگر اين‌گونه تدابير نيمه‌سوخته سياسی دردی را برای شما علاج می‌کند اين راه را ادامه دهيد."

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران از سخنان اخير جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در مورد شرايط شرکت ايران در مذاکرات ژنو ۲ انتقاد کرد و گفت "جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در کنفرانس سوريه شيفتگی ندارد".

علی لاريجانی: شما بايد جواب دهيد که چرا مصوبات ژنو ۱ را دنبال نکرديد؟

رئيس مجلس ايران در نطق پيش از دستور خود گفت: "ايران وقتی در ژنو ۲ شرکت می‌کند که صرفا يک راه‌حل دموکراتيک مبتنی بر رأی مردم سوريه مبنای کار باشد."

وی افزود: "اگر اين‌گونه تدابير نيمه‌سوخته سياسی دردی را برای شما علاج می‌کند اين راه را ادامه دهيد؛ جمهوری اسلامی با واقع‌بينی به صحنه می‌نگرد و باز هم تکرار می‌کند راه‌حل، قشون‌کشی و ارسال سلاح و نظامی‌گری نيست نه در سوريه و نه در بحرين. اين گونه جنس‌های تبليغاتی هم تأثيری در استراتژی جمهوری اسلامی ندارد."

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با خالد العطیه٬ وزیر امور خارجه قطر٬ در پاریس گفت نسبت به “نقش سازنده” ایران در کنفرانس ژنو ۲ تردید دارد.

جان کری گفت ایران چگونه می‌تواند نقش سازنده‌ای در این کنفرانس داشته باشد در حالی که نتایج کنفرانس ژنو ۱ مبنی بر استقرار دولت گذار در سوریه را نمی‌پذیرد.

لاريجانی در اين‌باره گفت: "شما بايد جواب دهيد که در کنفرانس يک شرکت کرديد؛ چرا مصوبات ژنو ۱ را دنبال نکرديد؟ و دنبال راه ديگری رفتيد. نه اين‌که برای ايران که دعوت به کنفرانس نشده اين سئوال را مطرح کنيد."

رئيس مجلس ايران افزود: "مسئولان آمريکا با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند که بگويند فلان کس نبايد در انتخابات آينده سوريه کانديدا شود؟ خيلی وقيحانه است! شما که می‌گفتيد بشار اسد پايگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهيم دموکراسی را در آن‌جا ايجاد کنيم پس چرا از کانديدا شدن او می‌ترسيد؟"

روز گذشته ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا نيز پس از نشست وزيران امور خارجه "دوستان سوریه" اعلام کرد ۱۱ کشور دوست سوریه، شامل آمریکا، آلمان، بریتانیا، ايتاليا، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر و اردن بر اين امر توافق دارند که بشار اسد نباید نقشی در دولت آینده سوریه داشته باشد.

ائتلاف ملی اپوزیسیون و انقلاب سوریه نيز اعلام کرده است اگر هدف کنفرانس ژنو ۲ رفتن بشار اسد از قدرت نباشد در آن شرکت نخواهد کرد.

از سوی ديگر بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه، نيز روز دوشنبه ۲۹ مهرماه، در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی "ميادين" نسبت به موفقيت کنفرانس ژنو ۲ ابراز ترديد کرد و گفت هنوز برای برگزاری چنين کنفرانسی موارد لازم فراهم نشده است.

اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، نيز روز شنبه گفته بود به‌زودی به قطر، ترکیه، سوريه و ایران سفر خواهد کرد تا پشتيبانی دولت‌های منطقه از کنفرانس ژنو ۲ را جلب کند.

کنفرانس بين‌المللی صلح سوريه معروف به کنفرانس ژنو ۲ به ابتکار آمريکا و روسيه قرار است برگزار شود و در آن سازمان‌های فرادولتی و بين‌المللی برای برون‌رفت از بحران سوريه تلاش خواهند کرد.

هنوز تاریخ برگزاری این کنفرانس مشخص نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    “جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس سوریه شیفتگی ندارد”. درست است. چون «جمهوری اسلامی ولایتی» که بتازگی از برای فریب ملت عنوان خود را موقتأ به «جمهوری اسلامی ایران» تغییر داده است دچار مرض روانی «خود شیفتگی» است و این را بخوبی در رفتار خامنه ای و نوچه های دربارش چون علی لاریجانی میتوان بوضوح مشاهده کرد.  

  • omid

    اسد وا نتخابات ؟   مگر صدسال ریس جمهور میشود ماند؟  انتخابات از نوع حکومت اسلامی  !

  • omid

    رو که نیست سنگ پاست.  راهشان نمیدهند میگوید شرکت نمیکنند.  

  • Samad

    به عبارت ساده تر با نرمش میتوان صحنه نمایش کمدی  نظام را گرمش کرد اما  با شیفتگی نه!

  • داریوش

    این برادران لاریجانی ستون پنجم صدام بوده اند و هر آنگاه که وضعیت ایران رو به بهبودی گذاشت یکی پس از دیگری با اخلال در کار مانع از بهبود اوضاع شده اند و از طرف دیگر با غارت و چپاول همچنان به رشوه خواری و دزدی ضبط اموال مردم از همدیگر سبقت می گیرند. این جماعت ایرانی نیستند و باید در دادگاه مردمی به جرم جاسوسی و خرابکاری محاکمه شوند. فراموش نکنیم نواری را که احمدی نژاد از خیانت این جماعت رو کرد.