ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارائه گزارش تازه احمد شهيد به سازمان ملل: نقض گسترده حقوق بشر در ايران

احمد شهيد گزارش ميان‌دوره‌ای خود در رابطه با وضعيت حقوق بشر در ايران را به بيست‌وچهارمين جلسه کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد و گفت نقض گسترده حقوق بشر در ايران ادامه دارد.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در رابطه با وضعيت حقوق بشر در ايران روز گذشته، چهارشنبه یکم آبان‌ماه (۲۳ اکتبر) در بيست‌وچهارمين جلسه کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل سومين گزارش ميان‌دوره‌ای خود را که شامل ۱۳۷ مصاحبه بود، ارائه کرد و موارد نقض گسترده حقوق بشر در ايران را برشمرد.

احمد شهيد گفت اگر به ايران می‌رفت می‌توانست گفت‌وگوی سازنده‌ای با مقام‌های ايرانی داشته باشد

به‌گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، بيست‌وچهارمين نشست کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ۴۵ دقيقه به طرح سخنان احمد شهيد، پاسخ نماينده ايران و نيز پرسش و پاسخ کشورهای عضو اختصاص داشت.

احمد شهيد در اين گزارش به طرح مهم‌ترين موضوعات حقوق بشری در ايران، به‌ويژه موضوع اعدام‌های فزاينده، حضور صدها زندانی سياسی و عقيدتی در زندان‌ها، دشواری و موانع آزادی بيان و فشار بر مطبوعات و روزنامه‌نگاران و همچنين نقض گسترده حقوق اقليت‌های مذهبی و قومی به‌ويژه اقليت دينی بهايی پرداخته است.

به‌گفته احمد شهيد، وی با مقام‌های ايرانی در ژنو و نيويورک ملاقات کرده و پاسخ ايران را در گزارش خود آورده است.

با اين حال گزارشگر ويژه سازمان ملل گفت اگر به ايران می‌رفت می‌توانست گفت‌وگوی سازنده‌ای با مقام‌های ايرانی داشته باشد و همچنين می‌توانست در مورد اثرات تحريم‌ها روی زندگی مردم گزارش تهيه کند و در نتيجه کار خود بياورد. وی تأکيد کرد که با اجازه ندادن به او اين امکان از گزارشگر ويژه گرفته شده است.

از مهم‌ترين موارد گزارش احمد شهيد افزايش تعداد اعدام‌ها در ايران بود که وی ضمن ابراز نگرانی از آن، از صدور حکم اعدام در ايران برای جرائمی که در طبقه‌بندی جرائم سخت (مانند قتل) نيست، انتقاد کرد.

او از وضعيت آزادی بيان در ايران نيز انتقاد کرد و گفت از ژانويه سال جاری ميلادی تاکنون ۱۵ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس دستگير و پنج ميليون وب‌سايت مسدود شده‌اند.

گزارشگر سازمان ملل نسبت به نقض حقوق اقليت‌های مذهبی در ايران مانند يارسان، بهائيان، مسيحيان و مسلمانان سنی‌ هشدار داد.

او همچنين وضعيت بهداشتی و شرايط داخل زندان‌ها در ايران را مورد انتقاد قرار داد.

کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل مدعی شد که احمد شهید در گزارش خود از مطالب گروه‌های مروج خشونت نقل قول کرده است

احمد شهيد در همين حال از آزادی برخی از زندانيان سياسی يا مرخصی آن‌ها استقبال کرد و از اقدامات مثبتی که توسط دولت حسن روحانی انجام شده ياد کرد.

پس از احمد شهيد، کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل، ضمن آن‌که خواستار نگاه غيرجانبدارانه و غير سياسی به موضوع حقوق بشر در ايران شد، از انتخابات اخير رياست جمهوری در ايران سخن گفت و آن را نشانه دموکراسی و تحمل حقوق بشر دانست.

کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: "دولت من ادعا نمی‌کند که وضعيت حقوق بشر کامل است، هيچ کشور ديگری هم اين ادعا را نمی‌کند. اما پس از انتخاب حسن روحانی تلاش بيشتری برای رعايت حقوق بشر انجام می‌شود."

کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل مدعی شد که احمد شهيد در گزارش خود از مطالب گروه‌های مروج خشونت نقل قول کرده است.

وی گزارش احمد شهيد را "غيرمنصفانه" دانست و گفت پاسخ ايران به‌طور کامل در گزارش نيامده است.

ايران در پاسخ خود گزارش احمد شهيد را دارای "جهت‌گيری سياسی" دانسته و تمامی مستندات گزارشگر ويژه را چه در مورد آزادی‌ها، چه حقوق اقليت‌های مذهبی و حتی افزايش اعدام‌ها رد کرده بود.

ايران همچنين احمد شهيد را به‌دليل آن‌که گفته بود انتخابات در ايران با موازين بين‌المللی مطابقت ندارد و ناظران خارجی بايد بر آن نظارت کنند، به دخالت در انتخابات ايران متهم ساخته بود.

احمد شهيد در پاسخ روز گذشته خود به کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل در مورد عدم انتشار کامل نقطه‌نظرات ايران در گزارش‌اش گفت کل گزارش از نظر استانداردهای سازمان ملل ۱۰ هزار کلمه است و اگر قرار بود همه پاسخ‌های ايران در آن منتشر شود اساسا گزارشی تهيه نمی‌شد.

گزارشگر سازمان ملل در همين حال افزود پاسخ ايران به‌طور کامل در وب‌سايت وی منتشر شده است.

احمد شهيد همچنين تأکيد کرد که در گزارش خود به هيچ عنوان از مطالب گروه‌های مروج خشونت استفاده نکرده و اظهارات نماينده ايران در اين زمينه را رد کرد.

پس از آن نمايندگان اتحاديه اروپا، کانادا و استراليا خواهان بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران، اقدامات عملی در اين زمينه و پذيرش سفر احمد شهيد به ايران شدند.

نمايندگان سوئيس، جمهوری چک، آمريکا، نروژ، مالديو، انگليس و برزيل نيز از گزارش احمد شهيد استقبال کردند و سئوالاتی را در رابطه با وضعيت زندانيان سياسی، حصر خانگی رهبران منتقد دولت، حقوق اقليت‌های قومی و مذهبی و نيز صدور و اجرای احکام اعدام در ايران، مطرح کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: “دولت من ادعا نمی‌کند که وضعیت حقوق بشر کامل است، هیچ کشور دیگری هم این ادعا را نمی‌کند. اما پس از انتخاب حسن روحانی تلاش بیشتری برای رعایت حقوق بشر انجام می‌شود.” البته مقصود این گاری شناس از حقوق بشر همان حقوق بشار است که وضیعت پرداخت حقوق  و کمک نظامی از جانب ایران به او کامل است. انتصاب روحانی هم در ایران توسط یک روحانی  معظم فوق بشر دیگری صورت گرفته که حقا تلاش بیشتری برای رعایت حقوق بشار در سوریه  انجام میدهد.