ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حبيب‌الله گلپری‌پور، زندانی سياسی کُرد اعدام شد

حبيب‌الله گلپری‌پور، زندانی سياسی کُرد پس از پنج سال زندان بامداد امروز اعدام شد. پدر او به راديو زمانه گفت پيکر فرزندش را هنوز به خانواده‌اش تحويل نداده‌اند.

حبيب‌الله گلپری‌پور زندانی سياسی کُرد بامداد امروز چهارم آبان‌ماه در زندان اروميه اعدام شد.

ناصر گلپری‌پور پدر اين زندانی سياسی کُرد ضمن تأييد اين خبر به زمانه گفت، روز گذشته حبيب‌الله را به مکان نامعلومی منتقل کردند و امروز گفتند که اعدام شده است.

پدر حبيب‌الله گلپری‌پور گفت، تاکنون نهادهای حکومتی پاسخ مشخصی در مورد تحويل پيکر حبيب‌الله به آنان نداده‌اند.

حبيب‌الله گلپری‌پور، اهل سنندج و متولد سال ۱۳۶۳، در تاريخ پنجم مهرماه ۱۳۸۸ در حين خروج از مهاباد به مقصد اروميه، توسط نيروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد دستگير شد.

وی ۲۴ اسفندماه سال ۸۸ در شعبه يک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام عضويت در حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد.

پس از اعتراض گلپری‌پور به اين حکم، پرونده به ديوان عالی کشور فرستاده شد و در شهريورماه سال گذشته حکم اعدام از سوی ديوان عالی کشور تأييد گرديد.

گفته می‌شود اين زندانی سياسی کُرد در همه مراحل بازجويی، شرکت در عمليات مسلحانه را رد کرده و اداره اطلاعات تنها به‌دليل داشتن کتاب و ارتباط با گروه مادران آشتی شهر مهاباد وی را به همکاری با پژاک متهم کرده بود.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، گلپری‌پور طی اين مدت در بازداشتگاه‌های شهرهای مهاباد، اروميه، سنندج و سمنان زندانی بود و تحت شکنجه‌های روحی و جسمی شديدی قرار گرفته بود.

"به ما وعده تخفيف حکم داده بودند"

 پی‌گير‌ی‌های خانواده‌ گلپری‌پور برای تحويل گرفتن پيکر فرزندشان تاکنون بی‌نتيجه مانده است. ناصر گلپری‌پور در اين‌باره می‌گويد: "پسرم را از من گرفتند. جگرم خون است. چه بگويم؟ ديروز يکی از آشنايان از زندان زنگ زد و گفت حبيب را به يک جای نامعلوم منتقل کرده‌اند. شب برادر و مادر حبيب و برادرزاده‌ام رفتند اروميه جلوی زندان. شب هم آن‌جا بودند. زنگ زدند و گفتند هيچ چيز مشخص نيست. جواب درستی نمی‌دهند. نگذاشتند حبيب را حداقل برای آخرين‌بار ببينيم. حالا مدام دارند ما را سر می‌دوانند؛ برو سردخانه. برو پزشکی قانونی. برو دادگستری. دل ما خون است و اين‌ها ما را سر می‌دوانند."

پدر حبيب‌الله گلپری‌پور افزود: "هنوز هيچ چيز معلوم نيست. معلوم نيست پسرم را کی به ما تحويل می‌دهند. يکی نيست بگويد بچه‌ام را که از من گرفتید، ديگر چرا اين کار را با ما می‌کنيد؟ از مردم می‌خواهم خودشان خوب ببينند. خودشان قضاوت کنند. ‫مادرش دارد از ناراحتی ديوانه می‌شود. حالش خوش نيست."

‫تا ظهر امروز هنوز اطلاعی به خانواده حبيب‌الله گلپری‌پور پيرامون تحويل پيکر وی داده نشده است.

ناصر گلپری‌پور می‌گويد: "الان مادر و برادر و پسرعموی حبيب دارند برمی‌گردند سنندج. هيچ جوابی درباره تحويل جنازه پسرم به آن‌‌ها ندادند. ظهر با استاندار تماس گرفتم. گفتند ساعت دو بيا ستاد خبری. شايد کمکی کنند."

پدر زندانی سياسی اعدام‌شده با تأکيد بر اينکه آخرين ‌بار حدود يک ماه پيش با پسرش حبيب در زندان ديدار داشته است می‌گويد: "حبيب اصلاً فکرش را نمی‌کرد که اعدام شود. به ما وعده تخفيف در حکم‌ اعدام را داده بودند."

او می‌افزايد: "کاش من آخرين پدری باشم که می‌بيند بچه‌اش، دخترش، پسرش، جگرگوشه‌اش را اين‌طور می‌کُشند. کاش ديگر هيچ پدری، اين‌طور مثل من دلش نسوزد. من تنها پدری نيستم که شاهد اعدام جگرگوشه‌اش‌ است. هزاران نفر مثل من در ايران هستند، اما اميدوارم آخرين پدری باشم که جگرش اين‌طور می‌سوزد. کاش هيچ انسانی ديگر پای چوبه دار نرود. در کدام آيه قرآن نوشته شده است که انسانی را بکشيد؟ آن هم با اين‌همه نابرابری؟ برای چند جلد کتاب؟ در کدام قانون چنين چيزی نوشته شده است که شما با پسر من کرديد؟"

اقليت‌ها و گزارش جديد احمد شهيد

اعدام حبيب‌الله گلپری‌پور چند روز پس از انتشار تازه‌ترين گزارش احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل صورت گرفته است.

احمد شهيد در گزارش خود از اجرای احکام اعدام در ايران انتقاد کرده است و بخشی از اين گزارش به تبعيض عليه اقليت‌های قومی (اتنيکی) ‌از جمله کُرد‌ها اختصاص دارد.

در اين گزارش آمده بود: ‌ "اجلاس عمومی سازمان ملل نگرانی خود در مورد نقض حقوق بشر افرادی که متعلق به اقليت‌های قومی (اتنيکی)، زبانی و يا ساير گروه‌های اقليت هستند، از جمله عرب‌ها، آذری‌ها، بلوچ‌ها، کُرد‌ها و مدافعان آن‌ها را اعلام کرد و از دولت ايران خواست تا کلیه اشکال تبعيض و ساير انواع نقض حقوق بشر عليه اين افراد را در قوانين و عملکرد خود حذف کند."

هم‌اکنون بيش از ۱۵ زندانی سياسی کُرد در انتظار حکم اعدام به‌سر می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farhad

    شرم بر حکومت طالبان که فقط با کشتار جوانان بجان آمده میتواند بحکومت ادامه دهد. 

  • تسلیت

    واقعا مایه تاسف برای ایران و ایرانی واقعا چرا انسانها به خاطر تفکرات و عقایدشون باید کشته بشن متاسفم واسه انسانیت