ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رضا اسماعيلی، زندانی سياسی کُرد اعدام شد

رضا اسماعيلی، زندانی سياسی کُرد که از تيرماه سال ۸۸ مدت طولانی را در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات شهرستان سلماس سپری کرده بود، در اين شهر اعدام شد.

همزمان با اعدام حبيب‌الله گلپری‌پور در زندان اروميه، رضا اسماعيلی (مامدی)، ديگر زندانی سياسی کُرد نيز بامداد روز گذشته، شنبه چهار آبان‌ماه در زندان شهرستان سلماس اعدام شده است.

تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران نوشته است دولت ايران بدون ابلاغ به خانواده و وکيل رضا اسماعيلی پس از اعدام پيکر وی را در قبرستان اين شهرستان به خاک سپرده، اما خانواده و بستگان وی همراه با شمار زيادی از شهروندان کرد پيکر او را خارج ساخته‌ و به زادگاهش منتقل کرده‌اند."

بنا به اين گزارش، پس از انتقال پيکر رضا اسماعيلی، خانواده و بستگان این زندانی سیاسی آثار ضرب و شتم را بر بدن وی مشاهده کرده‌اند. اين آثار نشان می‌دادند که رضا اسماعيلی پیش از اجرای حکم اعدام مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

اين گزارش می‌افزايد در سراسر شهرستان سلماس و روستاهای اطراف آن فضای امنيتی شدت يافته است.

رضا اسماعيلی ۳۴ ساله و اهل روستای "دريک" از توابع شهرستان سلماس بود که تيرماه سال ۸۸ توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده بود.

وی به اتهام "محاربه" از طريق "فعاليت تبليغی و همکاری با حزب حيات آزاد کردستان (پژاک)" به اعدام محکوم شد بود.

رضا اسماعيلی مدت طولانی را در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات شهرستان سلماس سپری کرده بود.

حبیب‌الله گلپری‌پور زندانی سیاسی کُرد نيز بامداد روز چهارم آبان‌ماه در زندان ارومیه اعدام شد.

روز گذشته ناصر گلپری‌پور، پدر حبیب‌الله گلپری‌پور به راديو زمانه گفت، نهادهای حکومتی پاسخ مشخصی در مورد تحویل پیکر حبیب‌الله به آنان نداده‌اند.

حبیب‌الله گلپری‌پور، در تاریخ پنجم مهرماه ۱۳۸۸ در حین خروج از مهاباد به مقصد ارومیه، توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر و ۲۴ اسفندماه همان سال به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد.

بر اساس گزارش‌های ثبت شده در مرکز آمار آژانس کُردپا در تيرماه سال جاری، دستگاه قضائی ايران برای ٣٠ تن از زندانيان سياسی کُرد محبوس در زندان‌های اين کشور، حکم اعدام صادر نموده است.

همچنين بر اساس اين آمار، ٢٩ زندانی مذهبی کُرد در زندان‌های حکومت اسلامی ايران محکوم به اعدام شده‌اند که ديوان عالی کشور حکم اعدام ٢١ نفر از آنان را تأييد کرده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه یکم آبان‌ماه (۲۳ اکتبر) در سومین گزارش میان‌دوره‌ای خود به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به افزايش اعدام‌ها در ايران ابراز نگرانی کرد.

ايران پس از چين بيشترين تعداد اعدام‌ها و به‌نسبت جمعيت خود بيشترين اعدام‌ها در جهان را دارد.

در گزارش احمد شهيد همچنين آمده بود: ‌ “اجلاس عمومی سازمان ملل نگرانی خود در مورد نقض حقوق بشر افرادی که متعلق به اقلیت‌های قومی (اتنیکی)، زبانی و یا سایر گروه‌های اقلیت هستند، از جمله عرب‌ها، آذری‌ها، بلوچ‌ها، کُرد‌ها و مدافعان آن‌ها را اعلام کرد و از دولت ایران خواست تا کلیه اشکال تبعیض و سایر انواع نقض حقوق بشر علیه این افراد را در قوانین و عملکرد خود حذف کند.”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.