ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار مسئولان حکومتی نسبت به "شکل‌گيری يک جريان خزنده‌"

با انتشار مقاله‌ روزنامه بهار واکنش‌های منفی مسئولان حکومتی و مراجع دينی شيعه همچنان ادامه دارد. آن‌ها از "شکل‌گيری يک جريان خزنده‌" سخن می‌گويند.

در پی انتشار مقاله‌ای در روزنامه بهار که منجر به توقيف آن شد، مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به آن واکنش‌های تندی نشان دادند و از "شکل‌گيری يک جريان خزنده‌" سخن گفتند.

آيت‌الله ناصر مکارم‌ شيرازی

در تازه‌ترين نمونه چنين واکنش‌هايی، آيت‌الله ناصر مکارم‌ شيرازی، از مراجع دينی شيعه، امروز پنج‌شنبه هشتم آبان‌ماه در قم، ضمن حمله به روزنامه بهار گفت: "نويسنده گستاخ در اين روزنامه حرف‌های بسيار زشتی نوشته بود، روزنامه توقيف شده است ولی نبايد به اين هم قناعت شود."

مکارم شيرازی افزود: "برخی‌ها فکر نکنند که دولت جديد آمده و آزادی است و هر کسی هر کاری می‌خواهد بکند و هرچه خواست بنويسند."

 مقاله‌ روزنامه بهار با عنوان “امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟” نوشته علی‌اصغر غروی، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در صفحه نخست شماره چهارشنبه اول آبان‌ماه اين روزنامه منتشر شد و در پی آن سعید پورعزیزی مدیرمسئول بهار اعلام کرد که انتشار اين روزنامه به‌طور موقت متوقف شده است.

شماری از چهره‌های اصولگرا نيز مقاله روزنامه بهار را “احیای سکولاریسم و اقدامی برای ایجاد بحران‌های اجتماعی” توصیف کردند و خواهان توقیف همیشگی این روزنامه از سوی دولت شدند.

در نهايت هيئت نظارت بر مطبوعات در ششم آبان‌ماه روزنامه بهار را توقيف کرد.

" شکل‌گيری جريان خزنده"

در همين حال آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران نيز روز گذشته، هفتم آبان‌ماه به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داد که جريانی "خزنده" در حال شکل‌گيری است.

صادق لاريجانی مقاله روزنامه بهار را "موهن" و "سخيف" ناميد و گفت: "مسئولان فرهنگی و دستگاه قضايی در برابر شکل‌گيری جريان خزنده بيدار باشند."

رئيس قوه قضائی افزود: "اين‌که عده‌ای با مجوز وزارت ارشاد همين کشور و در پناه امنيت همين نظام بخواهند تيشه به ريشه اصول قانون اساسی بزنند قابل قبول نيست."

صادق لاريجانی تأکيد کرد: "متأسفانه همان‌‌طور که در دوره اصلاحات به ياد داريم برخی دنبال اين بودند که مطالب حقه دين اسلام و ارزش‌های دينی را زير سئوال ببرند... حالا هم به‌راه ‌افتادن همان بساط احساس می‌شود، گويا يک جريان سياسی می‌خواهد همان کار را ادامه دهد."

به‌گفته وی هرکس بخواهد با "تحريفات تاريخی و تضعيف بنيان‌های اعتقادی در برابر نظام" جريان‌سازی کند، جمهوری اسلامی اين اقدام را در قالب يک جريان سياسی انحرافی می‌بيند.

ابراهيم يونسی، معاون اول قوه قضائيه نيز مقاله روزنامه بهار را "تفرقه‌افکنانه" خواند و آن را "کاری خلاف قانون و مصداق اقدامی ضدامنيتی" دانست.

وی گفت: "روزنامه بهار با درج اين مقاله به دنبال تشديد اختلاف فرقه‌ای بوده است و اين اقدام به هيچ عنوان قابل چشم‌پوشی و اغماض نيست."

"شکستن عمود خيمه نظام"

آيت‌الله محمدعلی علوی گرگانی، يکی ديگر از مراجع دينی شيعه نيز بر عليه روزنامه بهار موضع‌گيری کرد و با بيان اين‌که "افراد ناآگاهی به دنبال این هستند که عمود خیمه ولایت را بشکنند"، گفت: "باید همواره زیرسایه ولایت بوده و از ولایت تبعیت داشته و حامی ولایت فقیه باشیم."

آيت‌الله حسين نوری همدانی، از مراجع شيعه نيز امروز گفت: "انتشار مقاله موهن در روزنامه بهار نسبت به مقدسات دینی محکوم است چرا باید در یک کشور اسلامی یک روزنامه به خود اجازه دهد و جرأت جسارت و توهین به مقدسات، غدیر و امامت و ولایت را پیدا کند."

وی افزود: "در مسائل دینی باید متخصصان اظهار نظر کنند نه این که فردی که چند کلاس درس خوانده به خود اجازه اظهار نظر بدهد."

هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه ايران نيز به دولت حسن روحانی هشدار داد تا "در حفاظت از ارزش‌های اسلامی" جديت بيشتری داشته باشد.

وی افزود: "انتظار این است که نحوه رسیدگی به‌گونه‌ای نباشد که برخی احساس کنند مسئله با یک تذکر پایان یافته است."

پيش از اين ۳۰ نماينده روحانی مجلس نيز با انتشار بيانيه‌ای از هيئت نظارت بر مطبوعات و ساير دستگاه‌های حکومتی خواسته بودند اقدامات فوری در اين زمينه انجام دهند.

همچنين علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا عارف، از اصلاح‌طلبان نيز بر عليه انتشار اين مقاله در روزنامه بهار موضع گرفتند.

"به‌رغم وعده‌ها سرکوب مطبوعات در ايران ادامه دارد"

روز گذشته گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای توقيف روزنامه بهار را محکوم کرد و گفت به‌رغم وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، "توقيف روزنامه بهار از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات که تحت مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، نشان می‌دهد که اولويت دولت رژيم تهران کاهش تنش با جامعه جهانی است و نه کم کردن سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و فعالان رسانه‌ای."

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز ضمن محکوم کردن توقيف روزنامه بهار، به‌نقل از یک روزنامه‌نگار که در روزنامه بهار مشغول به کار است نوشت: "مقامات امنیتی و قضایی می‌‌خواهند با بستن روزنامه‌ بگویند که انتخاب حس روحانی به ریاست جمهوری اتفاق خاصی نیست و قرار نیست که چیزی تغییر کند و اوضاع قرار است به همان منوال احمدی‌نژاد ادامه داشته باشد."

در روزهای اخير با توقيف روزنامه بهار و عملی نشدن وعده‌ آزادی زندانيان سياسی، اين سئوال در جامعه سياسی ايران مطرح شده است که آيا دولت حسن روحانی می‌تواند در زمينه آزادی‌ها تغييراتی در ايران پديد آورد يا خير.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • babak

    با بزک نمیتوان قیافه  حکومت فاسد و دروغگو ودیکتاتوری را عوض کرد. 

  • iman

    فتنه و جنگ نرم و حالا جریان خزنده؟!    باباجان حکومت قرن وسطایی در قرن ۲۱ جوابگوی خواسته های قانونی  و ضد فساد و دیکتاتوری مردم ایران نمیشود. 

  • Samad

    گر خداپرستی از کسی و از چیزی غیر از خدا تترسی اما اگر از خدا نترسی از هر جریانی که میخزد بترسی مصداقی از برای خیمه نظام که جریانش از پایه خراب بوده و هست.

  • Majid

    وی افزود: “در مسائل دینی باید متخصصان اظهار نظر کنند نه این که فردی که چند کلاس درس خوانده به خود اجازه اظهار نظر بدهد.” اولأ که دین از برای حل مسئله است و نه اینکه خود مسئله گردد. دومأ که دین خدا ساده است و پاک و نه احتیاج به تخصص دارد و نه مرجع از برای اظهار در آن. سومآ که اگر تمام  کلاس عالم را هم که درس خوانده باشی و چند قطره ایمان در قلب نباشد دین بیدین!!! و از این اولیای شیاطین و مخترعین دینی باید این سئوال را کرد که کدامیک از پیام آوران  خداوند متخصص در دین بودند؟ مگر خود محمد یک عرب امی بیسواد نبود؟ مگر الان خود همین آقایان فقها؟!؟ نیستند که با اینهمه ادعا و خبرگی و تخصص و غیره دین خالص خدا را به غلط اسلام ناب محمدی نامیده و آنرا به فضاحت کشانده و دنیایی را از آن بیزار کرده، تفرقه در آن ایجاد کرده و به این روز انداخته اند؟