ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون نویسندگان ایران خواهان نفی کامل و بدون قید و شرط سانسور شد

کانون نویسندگان ایران در بيانيه‌ای اعلام کرد تنها قانونی که می‌تواند جلوی سانسور را بگیرد غیرقانونی کردن بدون "اما" و "اگر" سانسور است.

کانون نويسندگان ايران با انتشار بيانيه‌ای به وضعيت سانسور در ايران و وعده‌های علی جنتی، وزير ارشاد و فرهنگ اسلامی در اين‌باره پرداخت و اعلام کرد که "بساط سانسور در هر شکل و اندازه باید برچیده شود".

کانون نويسندگان ايران در بيانيه خود رويکرد دولت جديد ايران در مورد سانسور را "اتفاقی نو" ندانسته و گفته است: "در سه دهه اخیر هر بار که دولتی جایگزین دولت دیگری شده است روند چاپ و انتشار کتاب، چون بسیاری از تنگناهای فرهنگی و اجتماعی، مدتی در قالب طرح‌ها و پیشنهادهای مختلف موضوع مصاحبه‌های دست‌اندرکاران وزارت ارشاد و مقالات و اخبار روزنامه‌ها شده است، بی‌آن‌که عملا پی‌آمدی جدی در بازداری از سانسور داشته و مشکلی از مشکلات انبوه و دیرینه نویسندگان و هنرمندان را حل کرده باشد."

به‌گفته کانون نويسندگان ايران، سانسور در این سال‌ها با افت‌وخیزهایی همراه بوده، اما همواره "پابرجا، پی‌گیر و روزافزون برای دولت و کسانی‌که از وجودش نفع می‌برند"، نقش خود را ایفا کرده است.

بيانيه، کابينه جديد حسن روحانی را از اين رويکرد مستثنی ندانسته و پيشنهاد وزير ارشاد مبنی بر اين‌که چاپ کتاب آزاد اما توزیع آن منوط به اجازه وزارت ارشاد است را "خصوصی‌سازی سانسور" عنوان کرده است.

بيانيه آورده است: "این ایده گر چه ناشران و نویسندگان حکومتی را خوش می‌آید اما بیشتر ناشران که در این طرح ناگهان خود را در کسوت سانسورچی یافتند و سرمایه خود را در خطر، از در مخالفت با آن در آمدند."

کانون نويسندگان ايران گفته است: "اساس این‌گونه طرح‌ها بر حفظ سانسور و نظارت حکومتی بر آثار نویسندگان و هنرمندان گذارده شده است. سانسوری که حتی بر اصل‌های ۲۴ و ۲۵ قانون اساسی پا می‌گذارد؛ سانسوری که چارچوب‌ها، معیار‌ها و مواردش نیز کاملا روشن نیست و بسته به قدرت‌گیری جناحی از حاکمیت و شرایط روز جامعه، سمت‌وسو و حدودش تغییر می‌کند. (توقیف روزنامه بهار نمونه تازه آن است) با این حال اصل آن همواره بر جامعه سیطره داشته و حاکم بوده است."

کانون نویسندگان ایران تأکيد کرده است، نفی کامل و بدون قید و شرط سانسور را متضمن حق اولیه شهروندی، حق آزادی بیان، دانسته و اعتلای فرهنگی جامعه را در گرو آن می‌داند.

کانون نویسندگان ایران ضمن استقبال از "هر طرح عملی و هر پیشنهادی که بتواند گشایشی مثبت در کار چاپ و انتشار آثار نویسندگان و هنرمندان ایجاد کند"، گفته است: "تنها قانونی که می‌تواند جلوی سانسور را بگیرد غیرقانونی کردن سانسور است... گذاردن هر «اما»، «اگر» و «مگر» در راه آزادی بیان در حکم تعبیه پلکانی است تا حکومت‌ها و صاحبان قدرت از آن بالا روند و بر آزادی بیان جامعه تسلط یابند."

آذرماه سال گذشته نيز یک‌صد نویسنده ایرانی با انتشار بيانيه‌ای خواهان لغو مجوز انتشار کتاب از سوی وزارت ارشاد و کلیه‌ مقررات و قوانین مربوط به آن شده بودند.

اين نویسندگان، شاعران و مترجمان ایرانی با اعلام این‌که نویسندگان باید بتوانند آزادانه بیندیشند و حاصل اندیشه و هنر خود را آزادانه عرضه کنند تأکید کرده بودند: "حق مردم است که فارغ از هرگونه سانسور و فشار حکومتی به آثار ادبی، هنری و اطلاعات دسترسی پیدا کنند و خود به داوری و نقد بپردازند."

امضاکنندگان متن یاد شده، ایران را از معدود کشورهایی دانستند که در ابتدای قرن بیست‌ویکم هنوز هم نویسندگانش مجبورند برای نشر آثار خود، از دولت "مجوز چاپ" بگیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mmansour piry khanghah

    چه خوب است که کانون نویسندگان دست از کلی گویی بردارد و بنویسد که چه موضوعاتی  را وزارت ارشاد سانسور میکند؟ دوم اینکه چرا آن موضوعات نباید سانسور شوند؟ سوم اینکه ایا اعضای همین کانون خود  تا کنون به سانسور نه گفته اند و نسبت به نویسندگان دگر اندیش عضو و یا غیر عضو کانون نویسندگان برخوردی آزادیخواهانه داشته اند یا خیر؟ -شعار ٌمرگ خوبه ،ولی برای همسایه ٌ نباید منطق کانون نویسندگان محترم کشور باشد! قابل عرض است که در مطبوعات ایران انتقاد زیادی به عملکرد دولت و جناه های مختلف  حاکمیت شده و میشود.آنچه ممنوع است،ورود به مسائل دینی و محدوده خصوصی رهبری است که این مشکل کانونی های غیر مذهبی هم غیر قابل حل است و مسئولین ارشاد هرگز اجازه انتقاد به رهبر و دینشان را نخواهند داد،حتی اگر انتقاد کاملأ منصفانه و درست باشد. لذا بهتر است که نویسندکان محترم انتقاد منصفانه و درست خود به رهبر و دین را با اشاره و روشهای حرفه ای نویسندگان منتقد به مردم انعکاس دهند.موفق باشید