ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز سوم مذاکرات ژنو، بیم‌ها و امیدها

هنوز هیچ اطلاع رسمی از نتیجه این دور از مذاکرات اعلام نشده است؛ اما با این حال، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته که یا امشب توافقی میان طرفین حاصل می‌شود یا این که ادامه گفت‌وگو به دور دیگری از مذاکرات در آینده موکول خواهد شد.

سومین روز مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران، امروز شنبه ۱۷ آبان‌ماه (۸ نوامبر ۲۰۱۳) در هتل اینترکانتیننتال ژنو ادامه یافت.

هنوز هیچ اطلاع رسمی از نتیجه این دور از مذاکرات اعلام نشده است؛ اما با این حال، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته که یا امشب توافقی میان طرفین حاصل می‌شود یا این که ادامه گفت‌وگو به دور دیگری از مذاکرات در آینده موکول خواهد شد.

بنا به پاره‌ای از گزارش‌ها، بحث بر سر ادامه فعالیت‌های مرکز هسته‌ای فردو و نیز لغو برخی از تحریم‌ها در همین مرحله، در محور گفت‌وگوها قرار داشته است.

شب گذشته هم در جریان روز دوم مذاکرات، وزرای خارجه ایران و آمریکا، پنج ساعت با یکدیگر به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو داشتند.

در این دیدار، کاترین اشتن، رئیس هیات مذاکره‌کننده گروه ۱+۵ نیز حضور داشت.

دور تازه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵  بر سر برنامه اتمی ایران، از روز پنجشنبه گذشته، ۱۶ آبان (۷ نوامبر ۲۰۱۳) آغاز شده است.

در مذاکرات امروز شنبه، وزاری خارجه گروه ۱+۵ با هیات ایرانی، به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو دارند.

بنا بود این دور از مذاکرات، تنها دو روز طول بکشد؛ اما ظاهرا به سبب نتیجه دادن گفت‌وگوها، دستکم امروز شنبه (۱۸ آبان ۱۳۹۲) هم برای روز سوم ادامه دارد.

با این حال شبکه خبری، ان بی سی گزارش داده است که ایران برای امضای توافق‌نامه نهایی آمادگی دارد؛ اما به نظر می‌رسد که میان خود غربی‌ها در مورد دستیابی به توافق با ایران اختلاف وجود دارد. به نوشته ان بی سی، اختلاف‌های امروز بیشتر از سوی فرانسه دامن زده شده است.

مذاکرات ژنو، پشت درهای بسته برگزاری می‌شود و هنوز هیچ اطلاع رسمی از روند و نتیجه آن منتشر نشده است؛ با این حال، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون وعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و نیز یک مقام ارشد در وزارت  خارجه آمریکا، روز گذشته این دور از مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند و گفته‌اند که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

پیش‌بینی می‌شود که در پایان این دور از مذاکرات، طرفین بیانیه‌ای مشترکی صادر کنند. عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در این باره گفته بود: “متنی مشترک به‌طور بیانیه، شامل طرح سه مرحله‌ای ایران (اهداف مشترک، گام اول و گام آخر) در حال مذاکره است و چارچوب این متن همان چارچوب طرح پیشنهادی ایران است که در ژنو یک ارایه شد.”

در همین ارتباط، امروز صبح، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب رییس مجلس ایران هم گفت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، از پشتیبانی مجلس و رهبر ایران برخوردار هستند.

توئتر منسوب به علی خامنه‌ای، رهبری ایران هم در پیامی کوتاه نوشته که "مذاکره‌کنندگان ما، بچه‌های انقلابند"

گفته می‌شود که قطع غنی‌سازی ۲۰ درصدی و توقف فعالیت‌های تاسیسات "فردو" در نزدیکی اراک، از توافقات ایران در این دور از مذاکرات باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    نباید کسانیکه میلیارد دلار صرف پروژه بمب کرده اند جوابگوی مردم باشند؟  نمیشد این پول را در فراورد های نفتی وانرژی بادی و هسته ا ی هزینه کرد که میلیا رردها   دلار برداشت داشت  ؟

  • رضا

    ظاهرا که فرانسه میکوشد جلوی هر توافقی را بگیرد. متاسفانه دوری ایران و امریکا در این سالها به هر کشور درجه دویی اجازه داده در خصوص ایران اعمال نفوذ کند.