ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظريف: بيشتر وقت مذاکرات هسته‌ای ژنو صرف اختلافات داخلی ۱+۵ شد

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با شبکه دو تلويزيون دولتی ايران سخنان اخير جان کری، همتای آمريکايی خود در مورد مذاکرات هسته‌ای ژنو را رد کرد و گفت بيشتر وقت مذاکرات هسته‌ای ژنو صرف اختلافات داخلی ۱+۵ شد و اين کشورهای غربی بودند که روش واحدی نداشتند.

وزیر خارجه آمریکا گفته بود ايران برای امضای توافق در نشست با ۱+۵ آمادگی نداشت. جان کری افزوده بود: "ما در روز شنبه در پیشنهادی که در برابر ایرانیان قرار دادیم، به وحدت نظر رسیدیم اما آن‌ها احساس کردند که باید برگردند."

ظريف در اين‌باره گفت: "اين‌که برخی بخواهند چرخشی در اخبار منتشر شده بدهند، اعتباری در آن‌ها و اعتمادی در مذاکرات ايجاد نمی‌کند."

وزير امور خارجه ايران افزود: "اين‌که آن‌ها روش واحدی نداشته باشند، موجب خدشه‌دار شدن اعتماد به آن‌ها می‌شود. صحبت‌های ضد و نقيضی که برخی از آن‌ها دارند، با واقعيات در صحنه متفاوت است."

ظريف با اشاره تلويحی به سخنان لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه گفت: "مردم در اخبار و اعلام مواضع از سوی برخی وزيران خارجه ديدند که کدام وزيران مشکل داشتند. اين‌که برخی بخواهند چرخشی در اخبار ايجاد کنند، اعتباری در آن افراد و اعتمادی در مذاکرات ايجاد نمی‌کند."

برخی منابع خبری لوران فابيوس را مانع رسيدن طرفين به توافق می‌دانند.

وزير خارجه فرانسه روز شنبه گفت مذاکرات هسته‌ای ايران بر سر راکتور آب سنگين نيمه ساخته ايران و نيز ذخاير اورانيوم غنی‌شده اين کشور دچار توقف شد.

فابيوس همچنين گفت فرانسه خواستار تبديل عمده ذخيره اورانيوم غنی‌شده ايران به اورانيوم نيمه‌غنی‌شده با سطوح پايين‌تر است چرا که آن‌ها به‌راحتی قابل روزآمد شدن برای استفاده به‌عنوان سوخت در بمب اتمی هستند.

با اين حال محمدجواد ظريف نسبت به اعتمادسازی غرب ابراز اميدواری کرد و گفت: "من آدم خوش‌بينی هستم و تمايل دارم پنجره‌ای که جامعه ايران باز کرده است، برای آن‌ها قابل استفاده باشد."

وزير امور خارجه ايران گفت: "بيشتر وقت مذاکرات سه روزه ژنو به گفت‌وگوهای داخلی ۱+۵ و نتيجه اختلافات آن‌ها سپری شد. در طول اين سه روز پيشرفت قابل توجهی حاصل شد و جزئيات و چارچوب‌هايی مورد توافق قرار گرفت و البته در برخی مسايل هم اختلافات نظرهايی وجود داشت."

به‌گفته وزير امور خارجه ايران مسئله هسته‌ای اين کشور کمتر از يک سال حل می‌شود "به شرطی که طرف غربی به دنبال بهانه‌تراشی نباشد".

ظريف افزود: "فرصتی برای آن‌ها فراهم شده و اميدواريم که ۱۰ روز آينده که فرصت يافته‌اند فکر کنند زمينه‌ای فراهم کند تا وقتی همکارانم با همتايان خود در ژنو اواخر آبان‌ماه ديدار می‌کنند بتوانند کار را به پيش ببرند."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.