ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه: سخنان خامنه‌ای مذاکرات ژنو را پيچيده می‌کند

آيت‌الله خامنه‌ای آمريکا را "رأس استکبار جهانی" خواند و اسرائيل را "سگ ِهار ِ نحس و نجسِ منطقه" ناميد که "محکوم به زوال" است. فرانسه گفت اين سخنان مذاکرات ژنو را پيچيده می‌کند.

در پی سخنان امروز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه آيت‌الله علی خامنه‌ای، عليه آمريکا و اسرائيل؛ فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه در نشست شورای وزيران اين کشور سخنان رهبر جمهوری اسلامی ايران را "غيرقابل قبول" خواند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه نيز در نشست رسانه‌ای هفتگی خود گفت: "سخنان خامنه‌ای غيرقابل قبول است و مذاکرات هسته‌ای ژنو را پيچيده می‌کند."

آيت‌الله علی خامنه‌ای در ديدار با فرماندهان بسيج، آمريکا را "در رأس استکبار جهانی" خواند و اسرائيل را "سگ ِهار ِ نحس و نجسِ منطقه" ناميد که "محکوم به زوال" است.

اين سخنان در حالی بيان می‌شود که برای سومين بار در پنج هفته گذشته، دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ امروز بعد از ظهر در ژنو آغاز شد.

در روزهای اخير لحن مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ايران در مورد آمريکا ملايم‌تر شده بود.

ايران در پی دستيابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای است تا بتواند با رفع تحريم‌ها به وضعيت نابه‌سامان اقتصادی خود رسيدگی کند. به‌همين دليل با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، تلاش کرده است لحن خود با کشورهای غربی را تغيير دهد، اما آيت‌الله خامنه‌ای در سخنان امروز خود بار ديگر مواضع ديرينه مسئولان جمهوری اسلامی در مورد آمريکا و کشورهای غربی را تکرار کرد.

مقام‌های ايرانی معتقدند در دور قبلی مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵، رسيدن به توافق نزديک بود اما مواضع لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه که گفته بود هنوز به رويکردهای جمهوری اسلامی اعتمادی ندارد، مانع از آن شد.

نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه در نشست رسانه‌ای خود گفت: "موضع فرانسه در اين مذاکرات محکم است اما بسته نيست."

به‌گفته وی اين موضع محکم دولت فرانسه سبب شد تا شرايطی که برای توافق در نظر گرفته شده بود ناکافی ارزيابی شود.

سخنگوی دولت فرانسه با بيان اين‌که "اکنون توپ در زمين ايران است"، افزود: "بديهی است که ما اميدواريم مذاکرات به نتيجه برسد."

نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه: موضع فرانسه در اين مذاکرات محکم است اما بسته نيست.

نجات فالو بلقاسم تأکيد کرد: "ما توافقنامه‌ای جدی و مستحکم می‌خواهيم که تمام تضمين‌ها را بدهد."

خامنه‌ای: در بحث هسته‌ای خطوط قرمز بايد رعايت شود

آيت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان امروز خود به مذاکرات هسته‌ای نيز پرداخت و گفت: "در بحث هسته‌ای خطوط قرمز بايد رعايت شود و از حقوق ملت، حتی يک قدم عقب‌نشينی نشود."

رهبر جمهوری اسلامی ايران افزود: "من در جزئيات مذاکرات مداخله نمی‌کنم اما خطوط قرمزی وجود دارد که بايد رعايت شوند و مسئولان هم موظف به رعايت اين خطوط قرمز هستند و نبايد از فضاسازی‌ها و تهديدهای دشمن هم به خود هراسی راه دهند."

آيت‌الله خامنه‌ای همچنين به تعبير "نرمش قهرمانانه" که چندی پيش خود به‌کار برده بود اشاره کرد و گفت: "عده‌ای «نرمش قهرمانانه» را دست کشيدن از اصول و آرمان‌های نظام اسلامی تعبير کردند و برخی دشمنان نيز بر همين اساس، مدعی عقب‌نشينی نظام اسلامی از اصول شدند در حالی ‌که اين برداشت‌ها، خلاف واقع و بدفهمی است."

به‌گفته رهبر جمهوری اسلامی "نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه و استفاده از شيوه‌های متنوع برای دستيابی به اهداف و آرمان‌های گوناگون نظام اسلامی است."

وی تحريم‌ها عليه ايران را کارساز ندانست و مشکلات اقتصادی ايران را نتيجه "ضعف در تصميم‌گيری‌ها و برنامه‌ريزی‌های اقتصادی کشور" خواند.

در همين حال نمایندگان مجلس ایران امروز با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای گروه ۱+۵، طرف مذاکرات هسته‌ای را تهدید کردند که اگر مذاکرات را به یک روند فرسایشی تبدیل کنند در همکاری‌های جدید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد شد.

نمایندگان مجلس نيز در بيانيه خود تأکيد کرده‌اند که ايران “به هیچ وجه از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد”.

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران با ديدار محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا آغاز شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیمان

    خامنه‌ای همانطور که خودش گفت یک انقلابی هست و آشنایی به دنیای سیاست ندارد، الا از دید یک انقلابی که هر کسی که مخالف نظرش باشه را دشمن میشناسه. دو حرفی‌ ایران در جریان مذاکرات هم بی‌دلیل نیست، از طرفی‌ وزیر ایرانی‌ به مذاکرات میره حرف‌های دیگری داره، از طرف دیگر رهبر نظر دیگری میده، در تمام این مدت این دو حرفی‌‌ها مشکل بوجود آورد و بقیه کشور‌ها را گیج میکنند که مسئول این مملکت کی‌ هست که با آن حرف بزنیم. وحشت نظام را گرفته، از یک طرف از جنگ با غرب میترسند، و از طرف دیگر از خشم انقلابیون در ایران میترسند اگر سازشی کنند که به دل‌ آنها خوش نیاد. در ایران هیچ وقت یک حرف وجود نداشته، صاحب نظر زیاد هست.

  • mmansour piry khanghah

    تو مو می بینی و او پیچش مو ..................................... با توجه به اینکه اقای خامنه ای فردی دمکرات نیست،امّا درک درستی از سیاستمداران دغل آمریکایی دارند و بر خلاف منتقدانش فهمیده است که دولت آمریکا برای خوب جلوه دادن خود و اهداف شومش، دولت ورشکسته فرانسه را مأمور موش دوانی در مذاکرات کرده است. بارک اوباما و کری با ریختن اشک تمساح قصد مظلوم نمایی دارند و چنانچه نتوانند باج مورد نظر خود از نظام اسلامی را نگیرند،با متوصل شدن به فریبکاری (سیاسی کاری)قصد شوراندن مردم ایران و جهان، علیه اقای خامنه ای را دارند. اقایان و خانمهای به اصطلاح سیاستمدار و مخالف نظام!شما اصلأ به عواقب این بازی خطرناک امریکا-فرانسه-صهیونیزم ، واقف هستند که در صورت شست مذاکرات جنایتکاران امریکایی چه نقشه شومی را دنبال خواهند کرد؟ شروع ترور و جنگی خانمان سوز علیه ایران و ایرانی! مرگ بر آمریکا و مدافعانش!پاینده ایران و ایرانی و برقرار باد مردم سالاری واقعی در سراسر کره زمین آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو خون جوانان ما، می‌چکد از چنگ تو ای ز شرار ستم، شعله به عالم زده امن و امان جهان، یک‌سره بر هم زده بر سر هر خرمنی، در دل هر گلشنی آتش بیداد تو، صاعقه‌ی غم زده ثروت انبوه تو، خون دل توده‌هاست کین تو بر سینه‌ها، دِشنه‌ی ماتم زده دزد جهان‌خواره‌ای، دیو ستم‌پاره‌ای عقرب جرّاره‌ای، روبَه مکّاره‌ای جور و جفا در تو هست، مهر و وفا در تو نیست زهر بلا در تو هست، شهد صفا در تو نیست در همه دور زمان، چون تو ستم‌کاره نیست عامل هر فتنه‌ای، صلح و صفا در تو نیست آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو خون جوانان ما، می‌چکد از چنگ تو در همه گیتی به پاست نائره‌ی جنگ تو گوش جهان خسته از، طبل بدآهنگ تو مظهر شیطان تویی، دشمن انسان تویی ای همه اهریمنی، سرحد فرهنگ تو رسم تو عصیانگری، کار تو ویرانگری تیره شده عالم از، حیله و نیرنگ تو دشمن هر ملتی، موجب هر ذلتی سایه‌ی هر وحشتی، فتنه‌ی هر امتی جور و جفا در تو هست، مهر و وفا در تو نیست زهر بلا در تو هست، شهد صفا در تو نیست در همه دور زمان، چون تو ستم‌کاره نیست عامل هر فتنه‌ای، صلح و صفا در تو نیست آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو خون جوانان ما، می‌چکد از چنگ تو

  • hamid

    بابا چرا خودتا ن را گول میزیند. ایشان بمب میخواهد. 

  • بی نام

    اقای خامنه ای ظاهرا این اظهاات را برای مصرف داخلی اظهار کرده اند اما متن سنخان ایشان میتوانست کمی ملایم تر باشد تا روند مداکرات در جهت مطلوب پیش رود. متاسفانه با توهین هایی که در سخنان ایشان نسبت به کشورهای دیگر به چشم میخورد احتمال زیاد وجود دارد که مسیر مذاکرات به گودال ابهامات دیگری ختم شود. البته باید توجه داشت که در سیاست امروز ایران نمیتوان تمایلات و نظرهای کلی مردم ایران را نادیده گرفت. این سپاه و بسیج عریض و طویل را نمیتوان با یک روضه خوانی ارام و بی ازار به خانه فرستاد زیرا این ها از همین راه نان میخورند و خیلی وقت ها هم به مردم ایران گیر میدهند و مردم ازاری میکنند. اما در سیاست اقای خامنه ای حقیایقی هم به چشم میخورد که لازم است هم برای مصرف داخلی و هم مصرف برون مرزی گفته شوند. بدون این سخنان تیم مذاکره کننده ایران مثل قدیم به سوی بازار و کازینو و خوش گذرانی میروند و بعد هم معاهده را امضاء میکنند. نکته دیگر اینکه انچه ما به عنوان مردم عادی از مذاکرات میشنویم با انچه در جلسات مذاکره میگذرد تفاوت دارد و برای همین هم هر دوطرف (امریکا و ایران) از افشای انها خودداری کرده اند. مشکل بزرگ حکومت ایران تن دادن به یک قرارداد یکطرفه است که در ان از ایران خواسته میشود که درب کل صنعت اتمی را تخته کند چه با باقی ماندن هرگونه فعالیت اتمی در ایران احتمال استفاده غیر متفارف از مواد "پنهان پرتوی" یا رادیو اکتیو به وسیله عناصر تندرو اسلامی باقی میماند. این احتمال چندان کم هم نیست و به همین خاطر هم اسراییل (و امریکا) از باقی ماندن هرگونه فعالیت اتمی در خاک ایران وحشت دارد چه بقای این کشور را دستخوش ترس و بی ثباتی میکند. تا کنون کشورهای ایران و 5به علاوه 1 نتوانسته اند یه یک فرمول قابل قبول که به ایران اجازه فعالیت اتمی دهد و خیال اسراییل را هم جمع کند دست نیافته اند چه این معجون نیست اندر جهان وجود خارجی نخواهد داشت. ایران برداشتن و برخورداری از صنعت انرژی اتمی اصرار دارد اما اسراییل و غرب از این دسترسی ایران به مواد پنهان پرتو بیم ناک اند. متاسفانه هیچ راه حل برد-برد برای دو طرف در دیدرس نیست و به احتمال قوی اگر ایران از این حق به ظاهر مسلم خود چشم پوشی نکند و انرژی اتمی را تعطیل نکند مذاکرات بی نتیچه خواهند ماند و تنها راه باقی مانده گزینه نظامی خواهد بود