ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران: پيشرفت در مذاکرات هسته‌ای خيلی اندک بود

مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای ۱+۵ وارد روز سوم خود شد. هيچ کدام از طرفين از پيشرفت در مذاکرات سخنی نمی‌گويند. سناتورهای آمريکا گفته‌اند اگر مذاکرات به نتيجه نرسد تحريم‌های بيشتر عليه ايران تصويب می‌شود.

در حالی که سومين روز از دور جديد مذاکرات هسته‌ای ژنو ميان ايران و کشورهای گروه ۱+۵ امروز جمعه يکم آذرماه (۲۲ نوامبر) برگزار خواهد شد، عباس عراقچی پيشرفت در مذاکرات را "خيلی اندک" توصيف کرد.

محمدجواد ظريف و کاترين اشتون در مذاکرات ژنو

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، حکومت ايران از مذاکرات تاکنونی ژنو اظهار نارضايتی کرده است.

عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران و عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته است از پيشرفت در مذاکرات هيچ کدام از طرفين سخنی نمی‌گويند.

بنا به اين گزارش وی نسبت به درخواست‌های اغراق‌آميز هشدار داده و همزمان خواهان انعطاف بيشتر شده است.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) نيز نوشته است عباس عراقچی مذاکرات دو روز گذشته ميان ايران و کشورهای ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان را "سخت" توصيف کرد.

عراقچی گفت: "با وجود اين‌که بحث‌های مهمی صورت گرفت اما پيشرفت خيلی اندک بود."

وی افزود: "ما انتقاداتی داريم و مواضع دو طرف به گونه‌ای است که نرمش زياد در آن وجود ندارد. اگر انعطاف لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، امکان توافق و پيشرفت وجود دارد."

به‌گفته اين عضو بلندپايه تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران قرار بود شب گذشته دور سوم مذاکرات برگزار شود اما به دليل طولانی شدن مشورت کشورهای ۱+۵ و نيز مشورت آن‌ها با پايتخت‌های‌شان ادامه مذاکرات به صبح جمعه موکول شد.

عباس عراقچی نسبت به درخواست‌های اغراق‌آميز هشدار داد و همزمان خواهان انعطاف بيشتر شد.

وی مواضع چين و روسيه را "خوب" توصيف کرد و همزمان از دشواری هماهنگ کردن ديدگاه‌ها و نظرات کشورهای ۱+۵ سخن گفت.

از سوی ديگر مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا و نماينده کشورهای ۱+۵، مذاکرات روز پنج‌شنبه ايران با اشتون را "سخت، اساسی و مفصل" توصيف کرد.

وی با بيان اين‌که گفت‌وگوها صبح امروز ادامه خواهند يافت درباره حضور وزيران امور خارجه کشورهای گروه ۱+۵ در مذاکرات گفت: "تا وقتی پيشرفت قابل توجهی حاصل نشود وزيران خارجه نمی‌آيند."

سنای آمريکا آماده تصويب تحريم‌های بيشتر عليه ايران

در همين حال روز گذشته، پنج‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه (۲۱ نوامبر) ۱۵ سناتور از حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمريکا با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که تلاش خواهند در مدت يک هفته آينده تحريم‌های بيشتر عليه ايران را به تصويب برسانند.

اين گروه از سناتورهای کنگره آمريکا قصد دارند در صورت بدون نتيجه ماندن مذاکرات هسته‌ای ژنو تحريم‌های بيشتر را تصويب کنند.

سناتور هری رید، رهبر اکثریت دمکرات سنا روز گذشته بر اين موضع تأکيد کرد.

۱۵ سناتور در نامه خود افزودن تحریم‌ها به لایحه دفاعی آمريکا را پيشنهاد داده‌اند.

۱۵ سناتور امضاکننده نامه همچنين افزودن تحریم‌ها به لایحه دفاعی آمريکا را پيشنهاد داده‌اند.

نامه سناتورهای آمريکا در حالی منتشر می‌شود که دولت و وزارت امور خارجه آمريکا از نمايندگان کنگره خواسته بودند تا پيش از مذاکرات ژنو تحريم‌ها را تصويب نکنند.

کاخ سفيد همچنين خواستار مهلتی دو ماهه در اين‌باره شده بود.

سخنان نمايندگان ايران و کشورهای ۱+۵ درباره روند مذاکرات هسته‌ای و نامه سناتورهای آمريکا نشان می‌دهند که روز سوم مذاکرات هسته‌ای ايران، که پيش از اين اعلام شده بود روز آخر اين دور از مذاکرات خواهد بود، روز دشوار در تصميم‌گيری‌های دو طرف خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بی نام

    با این روندی که گزارش شده ظاهرن راهی برای برون رفت باقی نمیماند و تنها گزینه نظامی باقی می ماند که انهم به گفته خوئ امرکایی ها غیر قابل استفاده است و هزینه اش خیلی خیلی سنگین خواهد بود. امریکا به خوبی میداند که قدرت دفاعی ایران به گونه ای نیست که بتوان انرا از یک شبه یا حای یک ماهه بی اثر کرد. با این حساب هیچ راه حلی برای این مشکل به نظر نمیرسد مگر همین تحریم هایی که دارند انرا بیشتر و تشیدی میکنند. قیمت این تحریم ها را هم مردم ایران خواهند پرداخت و کشور دچار گرانی بیشتر و کمبودهای حیاتی و ضروری خواهد شد. حرف های رهبر ایران در دوسه روز گذشته و قبلا هم همین بوده که غربی ها برای مداکره جدی نمی ایند بلکه می ایند تا ایران را در بی بست قرار دهند تا از حقوق خود در زمینه دستیابی به انرژی اتمی دست بردارد. زیرا اسرایی از وجود مواد رادیو اکتیو (پنهان-تاب) در ایران سخت در هراس است. البته ایران هیچگاه از این حربه استفاده نخواهد کرد اما هیچ تضمینی هم نیست که برخی عناصر تندرو ضمن دست یابی به این مواد از ان به عنوان بمب کثیف استفاده نکنند. این اخری بزرگترین دغدغه غرب است و به همین دلیل هم هست که نمیخواهد "قطره ای" از این مواد در درون ایران باقی بماند.