ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناآرامی در مجلس ايران در پی توافق هسته‌ای

گروهی از نمايندگان مجلس ايران در پی توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ نسبت به روشن نبودن جزئيات آن اعتراض کردند و خواهان تشکيل جلسه غيرعلنی مجلس در اين‌باره شدند.

در پی توافق هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ مجلس ايران دقايقی ناآرام شد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، برخی از نمايندگان در جلسه علنی صبح امروز، يکشنبه، سوم آذرماه مجلس خواهان توضيح در مورد توافق هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شدند.

پس از چند دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو، بامداد امروز ایران و شش قدرت جهانی به توافق اولیه در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست یافتند.

ابوالقاسم جراره، نماينده بندرعباس گفت: "به موجب قانون اساسی اين توافق بايد به تصويب مجلس برسد و شما (خطاب به رئيس جلسه) پاسخ بدهيد که آيا اين موضوع منطقی است يا نه که نمايندگان در جريان موضوع قرار بگيرند."

بهرام بيرانوند، نماينده بروجرد نيز گفت: "به نظر می‌رسد ضروری بود که در اين جلسه به بحث به اين مهمی (توافق هسته‌ای ايران و ۱+۵) می‌پرداختيم. از آقای رئيس‌جمهور هم سئوال می‌کنم که آيا مذاکرات محرمانه‌تان تمام شده است؟"

وی افزود: "برخی مواردی که آمريکا‌يی‌ها می‌گويند با تحليل‌ها در داخل و خبرهايی که وزير امور خارجه گفته است، متفاوت است."

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با کشورهای گروه ۱+۵ در نشست خبری خود پس از مذاکرات، “به‌رسمیت شناخته‌شدن برنامه غنی‌سازی ایران” را مهم‌ترین بخش مذاکرات عنوان کرد.

 ظریف افزود: “اگر قانون ان‌پی‌تی را بخوانید اشاره کرده که کشورها می‌توانند در چارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند.”

حميد رسايی، نماينده تهران: توافق ايران و ۱+۵ در مجلس بايد تصويب شود.

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی خود در ژنو که پیش از نشست ظریف برگزار شد گفت: “این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. ما به تأسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی‌سازی بالای پنج درصد را متوقف کند و ذخیره غنی‌شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.”

کری افزود: “بر این اساس ایران دیگر تأسیسات هسته‌ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژهای جدید نخواهد ساخت.”

در ادامه واکنش برخی از نمايندگان مجلس به طرح موضوعات توافق هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ حميد رسايی، نماينده تهران نيز درباره لزوم تصويب توافق ايران و ۱+۵ در مجلس سخن گفت.

رسايی گفت: "بر اساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی، امضای عهدنامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت جمهوری اسلامی ايران با ساير دولت‌ها و امضای مربوط به اتحاديه‌های بين‌المللی پس از تصويب مجلس بايد با هماهنگی رئيس‌جمهور و نماينده قانونی او باشد."

رسايی خطاب به محمدحسن ابوترابی‌‌‌فرد، نايب‌رئيس مجلس که رياست جلسه را بر عهده داشت گفت: "سئوال اين است که توافقنامه‌ای صورت گرفته و وزير امور خارجه يک چيز می‌گويد، رئيس‌جمهور آمريکا چيز ديگر، تلويزيون و اخبار هشت صبح امروز نيز چيز ديگری می‌گويند که اينها ضد و نقيض است."

ابوترابی‌‌‌فرد در پاسخ به اظهارات اين نمايندگان با بيان اين‌که "در اين حوزه نظر مجلس و نمايندگان هميشه مدنظر بوده و خواهد بود"، گفت: "بحث‌های مرتبط به موضوع هسته‌ای از مسائل مهم کشور است که نظام درباره آن تصميم‌ اتخاذ می‌کند."

وی افزود: "مسير حرکت ما در طول سال‌های گذشته در دفاع از منافع ملی بوده است و در همين چارچوب حرکت می‌شود. قطعا دغدغه همکاران نماينده که مصالح ملی و منافع نظام بوده هم در همين چارچوب مورد توجه قرار می‌گيرد و ما ترديدی در اين‌باره نداريم."

حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به آيت‌الله علی خامنه‌ای، از توافق هسته‌ای به‌عنوان "موفقيت هسته‌ای" ياد کرد.

از سوی ديگر جمعی از نمايندگان مجلس در نامه‌ای خواستار توضيحات حسن روحانی، رئيس‌جمهور و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه درباره جزئيات و توافقات مذاکرات ژنو شدند.

در اين نامه نمايندگان معترض درخواست کرده‌اند که در جلسه غيرعلنی با حضور روحانی و ظريف جزئيات مذاکرات و توافق صورت گرفته تشريح شود.

به‌گفته احمد اميرآبادی، نماينده قم، اين نامه تاکنون به امضای ۷۰ نفر از نمايندگان مجلس رسيده و امضاها همچنان در حال افزايش است.

الياس نادران، محمد سليمانی، نادر قاضی‌پور، زهره طبيب‌زاده، مهدی کوچک‌زاده، منصور حقيقت‌پور و احمد اميرآبادی از جمله نمايندگانی هستند که اين نامه را امضا کرده‌اند.

در همين حال حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران از توافق هسته‌ای به‌عنوان "موفقيت هسته‌ای" ياد کرد و گفت اين موفقيت حاصل رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی و "حمايت مردم" بوده است.

حسن روحانی در نامه خود آورده است: "فرزندان انقلابی شما توانستند گام نخست را به‌گونه‌ای پيش ببرند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ايران مورد اذعان قدرت‌های جهانی قرار گيرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پيشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود."

آيت‌الله خامنه‌ای نيز در پاسخ به حسن روحانی پيامی منتشر کرد و نوشت دستيابی به اين "موفقيت" در خور تقدير از هيئت مذاکره‌کننده ايران است.

رهبر جمهوری اسلامی ايران افزود: "ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد."

ضمیمه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    inam mesle jange 8 sale khkhkhkhkh . be ghalat kardan oftadan

  • احسان

    گام بعدی مردم؛زدودن این به اصطلاح نمایندگان مردم, از مجلس باید باشه. به هر حال هنوز هم افرادِ دلسوز و کردان و کاربلد هستند که بتونن تو همین چارچوب عجیب غریب کار کنند و مفید باشن

  • جلال الدین

    مه فشاند نور و سگ عوعو کند

  • mmansour piry khanghah

    «حمید رسایی، نماینده تهران: وزیر امور خارجه یک چیز می‌گوید، رئیس‌جمهور آمریکا چیز دیگر، تلویزیون و اخبار هشت صبح امروز نیز چیز دیگری می‌گویند که اینها ضد و نقیض است» از اقای خامنه ای ، رئیس جمهور ، شورای نگهبان و مخصوصأ مردم تهران باید سؤال کرد  که چرا چنین احمق هایی که سیاست نمی فهمند میتوانند کاندید  شوند ،رأی بیآورند و در  مجلس بنشینند و حقوق هم بگیرند؟  به این احمق و همفکرانش بگویید که هم دولت ایران و هم دولت آمریکا باید (باید) خود را  پیروز اصلی قلمداد کنند.با توجه به اینکه همین توافق خود برای هر دو دولت و ملت یک  پیروزی بزرک و حساس می باشد و انان را از بن بست سیاسی ۳۴ ساله خارج نموده و باب  گفتگو را باز نموده است!  اکنون آقای خامنه ای و اصولگرایان و اصلاح طلبان رادیکال  باید به فکر بیرون امدن ازپیله   شعار مرگ بر آمریکا باشند و اوباما هم باید به فکر پیله تنیه شده ایران هراسی بتوسط رژیم  صهیونیسی به دور دولتمردان آمریکایی بیافتد و این امری بسیار مشکل است.  حمید رسایی باید بفهمد که اگر حمالی به خاطر ندانم کاری مسئولین و بی سوادی سیاسی مردم  نماینده شد، این دلیل دانائی آن نماینده و یا نمایندگان نیست؟ منصور پیرخانقاه آلمان مورخه ۲۰۱۳/۱۱/۲۴ 

  • رضا

    این اداهای تهوع آور مجلس نشینان هم جالب است. اکثریت قریب به اتفاقشان منتظر سوت رهبر هستند که بالا و پایین بپرند و دم بجنلانند. در این حال ادای استقلالشان مضحک است.

  • roya

    یکی نیست به این ابوالقاسم جراره، نماینده بندرعباس بگه شما کدام کارتون براساس قوانینتون بوده که این یکیش باشه....