ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: حقوق هسته‌ای ما به رسميت شناخته شد؛ اوباما: ايران نمی‌تواند سلاح اتمی بسازد

حسن روحانی و باراک اوباما،

حسن روحانی و باراک اوباما، رؤسای جمهور ايران و آمريکا پس از توافق هسته‌ای ايران و کشورهای ۱+۵ در اين‌باره اظهارنظر کردند.

حسن روحانی در نشست خبری پس از توافق هسته‌ای گفت: "حاصل اين مذاکرات اين است که ۱+۵ يا به تعبير ديگر قدرت‌های جهان، حقوق هسته‌ای ايران را به رسميت شناختند."

روحانی با بيان اين‌که "در متن توافقنامه به‌صراحت بر حق غنی‌سازی ايران تأکيد شده"، گفت: "من به ملت ايران اعلام می‌کنم فعاليت غنی‌سازی ايران به همان صورت سابق ادامه می يابد."

رئيس‌جمهور ايران "دستاوردهای" ديگر مذاکرات هسته‌ای را "حق غنی‌سازی اورانيوم در خاک ايران" و "رفع تحريم‌های عليه ايران پس از توافق جامع"، دانست.

وی همچنين گفت در دوره شش ماهه آينده تأسيسات هسته‌ای نطنز، فردو، اراک، اصفهان و بندرعباس به فعاليت خود ادامه می‌دهند.

اين در حالی است که بر پایه توافقنامه هسته‌ای ایران پذیرفت که غنی‌سازی بالای پنج درصد و همچنین ساخت راکتور تحقیقاتی اراک و پیشرفت در مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.

ایران همچنین متعهد شد که دسترسی روزانه به نطنز و فردو، دسترسی به تأسیسات مجموعه سانتریفیوژها، دسترسی به معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم و دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

این توافق همچنین از ایران خواست که اورانیوم غنی‌شده بالای ۲۰ درصد این کشور که به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد تا شش ماه آینده به صفر برسد.

طرف‌های غربی نیز پذیرفتند که بیش از چهار میلیارد دلار از پول فروش نفت ایران را که بلوکه شده، آزاد کنند و حدود ۱۶ میلیارد دلار دیگر همچنان بلوکه بماند.

حسن روحانی در نشست خبری خود افزود: "اگر طرف‌های توافق ما در ۱+۵ به اين توافق به دقت عمل کنند ايران هم به اين توافق عمل خواهد کرد."

وی در پايان گفت: "به فعالان اقتصادی می‌گويم که از امروز نوبت شماست. ما مسير را هموار کرديم و از امروز بايد تلاش و کوشش شما آغاز شود."

محدوديت‌های قابل توجهی بر برنامه هسته‌ای ايران

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نيز پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ در تلويزيون سخنرانی کرد.

اوباما توافق هسته‌ای با ايران را "گام نخست" اما مهم برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی دانست.

وی گفت با اين توافقنامه محدوديت‌های قابل توجهی بر برنامه هسته‌ای ايران ايجاد شده و ايران از دستيابی به سلاح اتمی باز خواهد ماند.

رئيس‌جمهور آمريکا رسيدن به اين توافق را نتيجه تحريم‌های اعمال شده عليه ايران و رويکرد جديد جمهوری اسلامی در ديپلماسی خواند.

باراک اوباما گفت: برای نخستين بار در طول دهه گذشته توانستیم پیشروی برنامه اتمی ایران را متوقف کنیم و بخش هایی مهمی از آن را به عقب بازگردانیم."

اوباما با تأکيد بر ادامه مذاکرات در شش ماه آينده برای رسيدن به يک توافق جامع، افزود: "ایران باید بداند امنیت و رفاه از طریق تسلیحات اتمی به‌دست نمی‌آید."

وی بار ديگر ضمن اعلام تعهد آمريکا به متحدانش، به‌ويژه اسرائيل و کشورهای حوزه خليج فارس، اطمينان داد که هر کاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام خواهد داد.

ايران و کشورهای ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان بامداد امروز، يکشنبه سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) به توافق دست يافتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.