ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش روحانی از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت يازدهم

حسن روحانی، رئيس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده با تلويزيون دولتی از عملکرد ۱۰۰ روز نخست دولت يازدهم سخن گفت. او هر بار سياست‌های دولت احمدی‌نژاد را به‌باد انتقاد گرفت.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران شب گذشته سه‌شنبه پنجم آذرماه در برنامه گفت‌وگوی زنده با تلويزيون دولتی به ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روز نخست دولت يازدهم پرداخت.

روحانی در ابتدا اعلام کرد که اين گفت‌وگوی تلويزيونی بخش نخست از يک گزارش سه بخشی است و گزارش دوم در رسانه‌ها و سايت‌ها منتشر می‌شود و سومين گزارش نيز توسط وزيران، مسئولان و معاونان در بخش‌های خود به اطلاع مردم خواهد رسيد.

روحانی در اين گفت‌وگوی تلويزيونی به عملکرد دولت قبلی در زمينه‌های مختلف پرداخت و از آن انتقاد کرد.

رئيس‌جمهور ايران گفت در آغاز کار دولت يازدهم فکر می‌کرد کالاهای اساسی برای سه - چهار ماه در انبارها وجود دارد ولی سپس متوجه شده که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکلاتی است. روحانی گفت: "مثلاً در يکی از استان‌ها برای سه روز در سيلوها گندم وجود داشت."

وی فوری‌ترين کار دولت جديد را "تأمين و ذخيره قابل توجه کالاهای اساسی در کشور" عنوان کرد و افزود "امروز در انبارهای ما به اندازه کافی کالاهای اساسی وجود دارد و برای آينده دور نيز خريدهای لازم صورت گرفته است".

روحانی با بيان اين‌که در مردادماه سال جاری خزانه دولت خالی بود، افزود: "روزی که من کار خود را شروع کردم يعنی ۱۲ مردادماه، موجودی خزانه حدود يک هزار و ۲۸۰ ميليارد تومان بود. ما بايد آخر ماه، ميزان هفت هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان حقوق پرداخت می‌کرديم که از اين مبلغ فقط دو هزار و ۸۷۰ ميليارد تومان در خزانه موجود بود. يعنی دولت بايد بيش از چهار هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان از بانک استقراض می‌کرد."

وی گفت دولت ناچار بود بودجه را اصلاح و آمار آن را واقعی کند.

رئيس‌جمهور ايران تورم بالای ۴۰ درصد و رشد منفی سال ۹۱ را در تاريخ ۵۰ ساله کشور بی‌سابقه دانست و شرايط اقتصادی کنونی را "شرايط رکود تورمی" خواند.

به گفته روحانی تورم وجود دارد، اما رشد تورم، مهار شده است و تلاش دولت اين است که در سال آينده ميزان تورم به کمتر از ۳۵ درصد برسد.

روحانی تأکيد کرد که اين شرايط در حالی است که دولت نهم و دهم در هشت سال گذشته پولدارترين دولت و درآمد نفتی آن رقم بی‌سابقه ۶۰۰ ميليارد دلار بوده است.

وی مشکلات اقتصادی را به تحريم‌های جهانی عليه ايران مربوط ندانست و گفت به‌طور عمده اين مشکلات مربوط به "بی‌تدبيری" دولت قبلی بوده است.

در رابطه با عملکرد دولت قبلی، روحانی افزود فقط ۳۲ درصد تعهدات سفرهای استانی آن انجام شده است.

وی همچنين بخش بزرگی از تورم در اقتصاد ايران را ناشی از طرح مسکن مهر که از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد، دانست.

روحانی با بيان اين‌که "برای مسکن مهر تاکنون ۴۳ هزار ميليارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است"، افزود: "کل پايه پولی کشور از اول خلقت پول تا به حال ۱۰۰ هزار ميليارد تومان بوده است که ۴۳ هزار ميليارد تومان آن صرف مسکن مهر شده است. يعنی بخش بزرگی از تورم ما، از اينجا نشأت می‌گيرد و بخش بزرگی از تورمی که مردم تحت فشار آن هستند، مربوط به مسکن مهر است."

حسن روحانی در بخش ديگری از سخنان خود از عملکرد دولت يازدهم در عرصه کمبود دارو دفاع کرد و گفت: اکنون تقريبا کمبود دارو رفع شده و قيمت دارو هم متناسب شده است."

روحانی سياست خارجی را از اولويت‌های دولت خود دانست و گفت: "روابط دولت با دنيا در گذشته به جز چند کشور محدود در حد بسيار پايينی قرار داشت و مشکلات فراوانی برای ايرانيان داخل و خارج از کشور نيز وجود داشت."

وی گفت: "من در موضوع هسته‌ای به مردم اطمينان می‌دهم که به تعبير شما اولين قفل باز شده و پايه‌های ساختمان تحريم‌ها لرزيده است و مردم در اين قضيه شک نکنند."

روحانی تأکيد کرد که در پی توافق هسته‌ای سيستم بانکی و روابط بانکی ايران "متحول می‌شود".

رئيس‌جمهور ايران در مورد توافق هسته‌ای گفت اطمينان می‌دهد که اصول و حقوق مورد نظر و چارچوب ترسيم شده توسط آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی "تا پايان" رعايت می‌شود و غنی‌سازی اورانيوم ادامه می‌يابد. وی تأکيد کرد که غنی‌سازی "خط قرمز" ايران است،

روحانی با اشاره به اين‌که "هيچ چيزِ پنهانی در سند توافق ايران و ۱+۵ وجود ندارد"، افزود: "توافق اين است که چند بانک در دنيا بتوانند فعاليت‌های بانکی ما را دنبال کنند و بايد ببينيم چگونه با اين بانک‌ها تعامل کنيم يا اين‌که کميته مشترکی است که بايد اين توافق را دنبال و برای اجرايی شدن آن نظارت کند. ممکن است ما يک سند ضميمه و الحاقی داشته باشيم اما سند همين چيزی است که منتشر شده است."

حسن روحانی درباره وعده‌هايی که در جريان رقابت‌های انتخاباتی داد، گفت: "من پای تمام وعده‌هايی که داده‌ام ايستاده‌ام و می‌دانم راه طولانی در پيش دارم."

وی بدون اشاره به اين‌که تدوين منشور حقوق شهروندی که وعده آن را داده بود به کجا رسيده است، گفت: "منشور حقوق شهروندی يکی از اهداف بزرگش اين است که هر شهروند ايرانی -  چه در داخل و چه در خارج - دارای حقوق شهروندی است."

روحانی در همين رابطه به حقوق اقليت‌های دينی اشاره کرد و گفت: "در حال حاضر اديان و مذاهب مختلف در ايران احساس آزادی بيشتری می‌کنند. آن‌ها از لحاظ روانی اين احساس را دارند و دولت نيز نسبت به رعايت حقوق شهروندی اديان و مذاهب مصمم است."

او از موارد ديگری چون آزادی زندانيان سياسی و حقوق اقليت‌های قومی يا ملی که وعده آن‌ها را داده بود سخنی نگفت.

حسن روحانی در زمينه فعاليت‌های فرهنگی گفت: "سياست دولت اين است که مداخلات را در امر فرهنگ به حداقل برساند."

رئيس‌جمهور ايران خاطرنشان کرد: "صاحبان فرهنگ بايد حوزه فرهنگ را به عهده بگيرند. البته قانون بايد جهت‌گيری فرهنگی را مشخص کند و در اين راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی موارد جهت‌گيری‌های فرهنگی را مشخص می‌کند."

روحانی گفت: "در اين ۱۰۰ روز ديديم خيلی از کتاب‌ها که ممنوع شده بود، آزاد شدند. و خيلی از نويسنده‌ها که ممنوع‌القلم شده بودند به صريح القلم تبديل‌شان کرديم چون اهل اين کشور و وطن‌دوست هستند."

به‌گفته وی دولت در نظر دارد فضای امنيتی را قدم به قدم از حوزه فرهنگ کنار بزند.

وی تأکيد کرد: "فضای امنيتی خيلی کمتر شده و يکسری مسائل وجود دارد که حل آن‌ها زمان لازم را می‌خواهد."

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه اخير خود و نهادهای مدافع حقوق بشر در بيانيه‌های مختلف گفته‌اند که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی به‌جز در مواردی محدود، وضعيت حقوق بشر در ايران، از جمله در زمينه آزادی بيان، آزادی مطبوعات، آزادی زندانيان سياسی، اعدام‌ها، زنان و حقوق اقليت‌های قومی و مذهبی، بهبودی نيافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    سئوال از روحانی: مگر در طول عملکرد ۸ ساله دولت قبلی شما در شکم مادر تشریف داشته و حضور نداشته و یا اینکه بعنوان یک حقوق بگیر در شورای تشخیص مصلحت  نظام در کنار ارباب خود رفسنجانی جا خوش کرده و مصلحت تشخیص میدادید که  سکوت کرده و هیچ اعتراضی به تبهکاریهای دولت نکنیند؟ آخر تا کی فریب و نیرنگ؟