ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش هسته‌ای ظريف در مجلس و "راضی" شدن نمايندگان

محمدجواد ظريف، در مجلس حاضر شد و درباره جزئيات توافقنامه هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ توضيح داد. نمايندگانی که تا دو روز پيش از اين توافقات ناراضی بودند انتقاد مهمی مطرح نکردند.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران امروز، چهارشنبه ششم آذرماه در مجلس حاضر شد و درباره توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ توضيحات مفصلی داد. ظريف از منتقدان اين توافقنامه خواست تا "انصاف و منافع ملی" را در نظر بگيرند. با سخنان ظريف برخورد نمايندگان منتقد ملايم شد و مجلس از هيئت مذاکره‌کننده تشکر کرد.

محمد جواد ظريف در سخنان خود بندهای توافقنامه هسته‌ای را بررسی کرد و بيشتر تعهدات ايران در اين توافقنامه را جزو مواردی دانست که وضعيت موجود برنامه هسته‌ای آن را حفظ می‌کند.

وی مذاکرات هسته‌ای را دشوار ارزيابی کرد و گفت: "من از دوستانی که در جلسه نبودند توقع ندارم بدانند در اين ده‌ها ساعتی که شش کشور بزرگ جهان با ما در اين مذاکرات بوديم چه گذشت."

ظريف افزود: "در مذاکره همان ميزانی که شما به‌دست می‌آوريد بايد در مورد نکاتی توافق کنيد؛ مهم اين است که با چشم باز و با توجه به عواقب تصميم‌تان با ملاحظه همه جوانب با توجه به مجموعه نگرانی‌ها، توانمندی‌ها و خواسته‌هايی که مقامات بالاتر نسبت به آن دارند و توقعاتی که مردم دارند وارد معرکه شويد."

وزير امور خارجه ايران در توضيحات خود درباره توافقنامه هسته‌ای، آن را به شش بخش کليات، شفاف‌سازی، حفظ وضعيت موجود، کاهش‌ها، اقدامات اعتمادساز و گام نهايی تقسيم کرد.

وی متن اصلی توافقنامه، ترجمه کامل متن آن به زبان انگليسی و متن ترجمه کلمه به کلمه را در اختيار نمايندگان قرار داده بود.

محمدجواد ظريف در توضيح کليات توافقنامه گفت ابزاری برای اجرای درست توافق توسط طرفين وجود ندارد و اين نظارت با مشارکت ايران و ۱+۵ انجام می‌شود. وی گفت بقيه نظارت‌ها توسط آژانس بين‌المللی انرژی اتمی رسيدگی می‌شود.

ظريف تأکيد کرد که دوره شش ماه اول در صورت توافق تمديد می‌شود و دو طرف متعهد به حفظ فضای سازنده هستند.

وزير امور خارجه ايران در توضيح بخش "شفاف‌سازی" گفت ايران در اين بخش دو شفاف‌سازی انجام داده است اول تضمين غنی‌سازی است و دوم اعلام عدم پيگيری سلاح هسته‌ای است.

ظريف عدم پيگيری سلاح هسته‌ای را موضوعی دانست که پيش از اين آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران آن را "حرام" دانسته بود.

وی گفت حق بهره‌برداری صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای در ان.پی.تی و متن توافقنامه گفته شده است.

وزير امور خارجه ايران در بخش "حفظ وضعيت موجود" گفت کشورهای ۱+۵ تحريم جديدی اعمال نخواهند کرد و ايران به غنی‌سازی پنج درصد ادامه می‌دهد، در نطنز و فردو از پيشرفت بيشتر خودداری می‌کند، در اراک سوخت جديد توليد و دستگاهی نصب نمی‌کند، محل‌های جديد غنی‌سازی ايجاد نمی‌کند و تأسيسات باز فرآوری تأسيس نمی‌کند.

ظريف در توضيح اقدامات ايران در بخش "حفظ وضعيت موجود" است گفت: "در شرايط کنونی هم فردو و هم نطنز فعاليت‌شان را ادامه خواهند داد؛ فقط فردو به جای اين‌که ۲۰ درصد توليد کند، ۵ درصد توليد می‌کند وضعيت نطنز هم همين‌گونه است."

وی گفت با اصرار هيئت مذاکره‌کننده ايران ريز موارد کاهش توليد مشخص شد.

اين در حالی است که پيش از اين مقام‌های ايرانی همواره از حق غنی‌سازی ۲۰ درصدی دفاع می‌کردند.

ظريف افزود، ايران گفته است در اين شش ماه از تأسيس محل‌های جديد غنی‌سازی امتناع می‌کند اما در واقع دولت در اين شش ماه برنامه‌ای در اين زمينه نداشته است.

وی در مورد عدم بازفرآوری يا ساخت تأسيسات بازفرآوری نيز گفت: "جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای بازفرآوری ندارد چون اين کار بدان معنا است که بخواهيم پلوتونيوم از پسماند استخراج کنيم که اصولا ما چنين برنامه‌ای نداريم و هيچگاه نيز دنبالش نبوديم."

در مورد تأسيسات اراک نيز ظريف گفت چون اين تأسيسات هنوز آماده نيست، سوخت جديد توليد نمی‌شود و دستگاهی هم نصب نمی‌شود اما ساخت‌وساز ادامه پيدا می‌کند؛ چون تأسيسات اراک در اين مرحله قرار دارد.

به‌گفته محمدجواد ظريف طبق اين تفاهم وضعيت کنونی تحقيق و توسعه غنی‌سازی "به‌صورت کلی" حفظ می‌شود.

وزير امور خارجه ايران در توضيح بخش "کاهش‌ها" گفت ايران در اين بخش اورانيوم ۲۰ درصد را توليد نمی‌کند.

اين ميزان اورانيوم در فردو و نطنز توليد می‌شد که به‌گفته ظريف ايران می‌تواند "ظرف يک ساعت به محض اين‌که تصميم بگيرد" با "اتصال دو آبشار" می‌تواند به وضعيت قبل بازگردد.

در مورد تبديل نيمی از اورانيوم ۲۰ درصد به اکسيد محمدجواد ظريف گفت ايران در حال حاضر نيز اين کار را انجام می‌دهد و تنها تفاوتش آن است که ۱۰۰ کيلو اورانيوم ۲۰ درصدی توليدشده را که قرار بود به خارج بفرستد بايد به اورانيوم ۳.۵ درصد تبديل کند.

وی همچنين در توضيح بخش "کاهش‌ها" گفت ايران توليد سانتريفيوژ جديد را نيز محدود می‌کند.

ايران تاکنون بدون توجه به نگرانی‌های جامعه جهانی از برنامه هسته‌ایش همواره به نصب سانتريفوژهای جديد ادامه داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش یکم خردادماه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران نصب سانتریفوژهای پیشرفته خود را شتاب بخشیده است.

بر اساس این گزارش ایران بیش از ۷۰۰ سانتریفوژ از نوع “آی‌آرـ دو اِم” و پوشش سانتریفوژهای خالی را در سایت نطنز نصب کرده بود.

ظريف گفت ايران سانتريفوژ جديد نصب نمی‌کند اما توانمندی خود را در اين زمينه حفظ خواهد کرد.

محمدجواد ظريف پذيرش دسترسی هميشگی کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به نطنز و فردو را نيز موضوع تازه‌ای ندانست و گفت: "اين کار اکنون هفته‌ای دو يا سه بار انجام می‌شود."

 وزير امور خارجه ايران گفت قرار است در ازای اين کارها اتحاديه اروپا و آمريکا تحريم‌های بيمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با معاملات نفتی، فلزات گران‌بها، صادرات پتروشيمی و خدمات مرتبط و تحريم سند خودرو و عرضه و نصب خدمات ايمنی برای هواپيماها را تعليق کند.

وزير امور خارجه ايران گفت: "به نظر من اين مجموعه، مجموعه متوازنی است و در شرايط کنونی منافع کشور را حفظ می‌کند."

وی همچنين به نمايندگان مجلس گفت که در ژنو فقط بر سر مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو شده و مسائل حقوق بشر به هيچ عنوان مطرح نشده است.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) نوشته است که در پی سخنان محمدجواد ظريف در مجلس تصور می‌شد "حرف‌های درشت و سنگين" روز يکشنبه نمايندگان منتقد درباره توافق هسته‌ای ادامه پيدا کند اما چنين نشد.

در جلسه امروز مجلس علی‌رضا زاکانی، و غلام‌علی حداد عادل از فراکسيون اصولگرايان،‌ جواد هروی و فتح‌الله حسينی از نمانيدگان نزديک به جبهه رهروان ولايت، محمدرضا تابش با نظرات اصلاح‌طلبانه، روح‌الله حسينيان از اعضای جبهه پايداری‌، جواد جهانگيرزاده و علاءالدين بروجردی از اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس سخن گفتند که همه بر حمايت از هيئت مذاکره‌کننده تأکيد و از آن تشکر کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ebi

    وی همچنین به نمایندگان مجلس گفت که در ژنو فقط بر سر مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو شده و مسائل حقوق بشر به هیچ عنوان مطرح نشده است.!!

  • ebi

    باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خود یک روز پیش از این پیام‌ها، از توافق به دست آمده با تهران دفاع کرده و آن را «نتیجه‌ای اساسی» نامیده بود که «پس از یک دهه» در رابطه با ایران حاصل شده است. او در دفاع از این توافق‌نامه گفته بود: «برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته ما موفق شدیم جلوی پیشرفت برنامه اتمی ایران را بگیریم.»!! مگر خواب نما شده باشد؟  از چپ و راست که  میگویند غنی سای و ساختمان اب سنگین اراک ادامه خواهدداشت ؟

  • hasani

    بيژن زنگنه وزير نفت ايران می‌گويد به طور غير مستقيم با شرکت‌های آمريکايی برای بازگشت آنها به ايران مذاکره کرده است. نشريه فايننشيال تايمز روز سه شنبه به نقل از وزير نفت دولت روحانی گزارش داد که وی با شرکت‌های اروپايی نيز برای بازگشت به ايران مذاکره کرده است. بيزن زنگنه به اين نشريه بريتانيايی گفته است توافق هسته‌ای ايران و گروه پنج بعلاوه يک، سيگنال‌های مثبتی برای از سرگيری مذاکرات نفتی ارسال کرده و به گفته وی به «تحريم‌های روانی» پايان داده است بنظر میرسد که  دلال های رفسنجا نی در صدد تحویل پول  انسداد شده به تر است ها هستند. 

  • گزارش هسته‌ای ظریف در مجلس و “راضی” شدن نمایندگان | Elnaz Tahmasebi Kandroudi

    […] گزارش هسته‌ای ظریف در مجلس و “راضی” شدن نمایندگان […]