ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا «لکه سرخ» مشتری هرگز نمی‌میرد؟

دو فیزیکدان آمریکایی و ایرانی موفق به رمزگشایی از اسرار عمر درازآهنگ لکه سرخ مشتری شده‌اند.

«لکه سرخ بزرگ» مشتری که – دیگر امضای این سیاره محسوب می‌شود – را می‌توان «دکتر هو»ی طوفان‌ها نامید: طوفانی که نمی‌میرد – ولو ثابت شده باشد که قاعدتاً بایستی تاکنون می‌مرد. حال برای نخستین بار، دو فیزیکدان آمریکایی و ایرانی موفق به رمزگشایی از اسرار عمر درازآهنگ این طوفان غول‌آسا شده‌اند.

فیلیپ مارکوس، از فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، طی نطق اخیری که در نشست شاخه دینامیک سیالات انجمن فیزیک آمریکا در پیتزبورگ ایراد کرد، این طوفان را "بزرگترین و دیرپاترین طوفان منظومه شمسی" نامید. لکه سرخ، با درازای ۲۴ هزار کیلومتر، پهنای ۱۲ هزار کیلومتر و عمق ۴۰ کیلومتر، با سرعتی در حدود ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت به گرد مشتری می‌چرخد و از حدود یکصد و پنجاه سال پیش هم بی‌وقفه می‌شده آن را بر سطح این سیاره مشاهده کرد. اما مطابق کلیه مدل‌سازی‌های صورت‌پذیرفته به‌منظور توضیح این طوفان، لکه سرخ اصولاً نمی‌توانسته چنین بازه‌ای از زمان را دوام بیاورد.

مارکوس دراین‌باره می‌گوید: "طبق مدل‌سازی‌ها [چنین طوفانی] می‌بایست ظرف تنها مدت چهار سال از هم بپاشد. بنابراین مشکلی وجود دارد؛ که چطور از چهار به ۱۵۰ سال برسیم؟"

یکی از احتمالاتی که مطرح شده، این بوده که لکه سرخ، انرژی‌اش را با تغذیه از گردبادهای کوچک‌تر دور و برش تأمین می‌کند؛ گردبادهایی که گهگاه هم از زمین دیده می‌شوند. اما چارچوب نظری مبتنی بر چنین مدلی هم آنقدری گسترده نیست که عمر لکه سرخ را توجیه کند. از این‌رو، مارکوس و همکارش پدرام حسن‌زاده از دانشگاه هاروارد، دست به طراحی مدل دیگری زدند؛ مدلی که برخلاف نمونه‌های پیشین، ضخامت هرچند کم طوفان را هم مدنظر می‌گرفت – آنقدر کم که در محاسبات پیشین اغلب نادیده‌ گرفته می‌شد (و نتیجتاً این طوفان تاکنون عارضه‌ای دوبعدی به حساب می‌آمد).

اما بررسی‌های مارکوس و حسن‌زاده بر فعل و انفعالات این طوفان نازک با لایه‌های زیرین جو مشتری، کرویت سیاره، و همچنین چگالی متغیر گازهای واقع در ارتفاعات مختلف جو مشتری، عمر بالقوه این طوفان را به‌یکباره رشد چشمگیری داد. راز انرژی به‌ظاهر لایزال لکه سرخ، در حرکت عمودی این طوفان غول‌آسا نهفته، نه تحرکّات افقی‌اش.

حسن‌زاده در این‌باره می‌گوید: "آنچه یافتیم این بوده که لکه می‌تواند تا دست‌کم حدود ۸۰۰ سال عمر کند". این در حالی‌ست که به‌گفته وی، عمر ۱۵۰ ساله‌ای که تاکنون از این طوفان به ثبت رسیده، کمینه عمرش محسوب می‌شود.

به‌گفته مارکوس، کشف علل عمر طولانی لکه سرخ همچنین می‌تواند علت پیدایش سایر گردبادهایی که بیشتر از عمر بالقوه‌شان دوام آورده‌اند را هم توضیح دهد. یکی‌شان همین گردبادهای اقیانوسی روی زمین خودمان است؛ و دیگری، «گردبادهای شبح‌گونه» که نقش بسزایی در ایجاد ستارگان و سیارات از سحابی‌های اولیه ایفا می‌کنند.

منبع: Discovery

توضیح تصویر: لکه سرخ مشتری با وسعتی در حدود دو و نیم برابر زمین – عکس از کاوشگر گالیله / ناسا

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهران

    با توجه به شباهت اين سياره و خورشيد به نظر من هر موقع توانستند مکانيزم طوفان اين سياره نيز يافت خواهد شد چون علت دماي زياد سطح اين سياره و سياره زحل هنوز درک نشده. دماي سطح سياره مشتري از دماي سطح خورشيد بيشتر است و ترکيب گاز اتمسفر آن شبيه ترکيب خورشيد است. ولي کلا نظريه هاي فعلي نقصان بسياري دارد و حتي نمي تواند توضيح دهد چرا دماي کرونا يا تاج خورشيد از دماي سطح آن يا فوتوسفر بيشتر است. در ضمن ميدان مغناطيسي بزرگ اين سياره تنها با خورشيد قابل قياس است.

  • عادل

    پس از این نوشته ی علمی زیبا، سخن جناب آقای کاوه زیباتر بود.

  • علی

    کاوه جان برادر ! همه ی این هایی که گفتی را ما در فارسی -داریم- یک عده هموطن محترم هم داریم که در رویای "پاکسازی" زبان مادری ما (فارسی) هستند و پیشنهادات بعضا مضحکی مطرح می کنند که هیچ فارسی زبانی حاضر به استفاده ی آن ها نیست. این پاکسازی ها بعضا امثال من را به یاد پاکسازی های آتاتورکی و هیتلری می اندازند تا چیز دیگری ! البته شکی در حسن نیت امثال شما ندارم اما خرده گیری شما از زبان مادریم را هم نمی پسندم... این نظر را به عنوان یک انتقاد دوستانه بپذیرید. "لکه‌ی سرخ در چنین درازنای زمانی‌ای تاب نمی‌آورد"... این جمله ای که به "پارسی" برگردانده اید مثل یک لحاف چهل تکه ی بدقواره می ماند... بسیار بد آهنگ و غیرقابل استفاده. زبان فارسی به همین شکلی که هست دشواری های فراوانی در انتقال مفاهیم مدرن دارد (نگاهی منصفانه به کتب علمی دانشگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد)... با این "پاکسازی ها" فارسی را از آنچه که امروز هست بی خاصیت تر می کنید. با کمال احترام علی ک. UCLA

  • بهنام

    جناب کاوه بهتر از از محتوی مقاله استفاده کنیم و ایرادات بنی اسرائیلی نگیریم . ضمنآ اینجا که کلاس ادبیات فارسی نیست . با تشکر از مقام مترجم به خاطر زحمت ترجمه .

  • کاوه

    سلام لایزال= نامیرا زبان فارسی قانون خود را در جمع بستن دارد پس: ارتفاعات = ارتفاع‌ها احتمالات = احتمال‌ها در فارسی تنوین نداریم: اصولاً= در اصل نتیجتاً= آنگاه، وانگهی برخی جمله‌ها بد جور تو ذوق می‌زنند: «... لکه سرخ اصولاً نمی‌توانسته چنین بازه‌ای از زمان را دوام بیاورد.» = «... لکه‌ی سرخ در چنین درازنای زمانی‌اي تاب نمی‌آورده»