ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دمکراسی در عصر ديجيتال؛ فراخوان ۵۶۰ نويسنده

۵۶۰ نويسنده جهان در روز جهانی حقوق بشر همگان را به دمکراسی در دنيای ديجيتال فراخواندند و از سازمان ملل خواستند کنوانسيون بين‌المللی و الزام‌آور حقوق ديجيتال را به‌تصويب برساند.

در روز جهانی حقوق بشر ۵۶۰ نويسنده از ۸۳ کشور جهان، از جمله پنج برنده جايزه نوبل ادبی، با انتشار بيانيه‌ای خواهان تدوين کنوانسيون بين‌المللی و الزام‌آور حقوق ديجيتال شدند. آن‌ها گفته‌اند دولت‌ها و کنسرن‌ها از پیشرفت‌های فنی به‌منظور نظارت گسترده سوء استفاده می‌کنند.

چه در انتظار فضای دیجیتال ایران است؟ ــ عکس از آرشیو

۳۱ روزنامه جهان به‌طور مشترک و همزمان بيانيه ۵۶۰ نويسنده را منتشر کرده‌اند.

پسزمينه اين اقدام مشترک نويسندگان، بيش از هر چيز گزارش‌هايی است که از نظارت و جاسوسی گسترده آژانس امنيت ملی آمريکا (NSA) بر مکالمات تلفنی و ايميل‌های کاربران اينترنت منتشر شده است. همچنين دولت‌هايی چون چين و روسيه نيز که مکالمات و ارتباطات تلفنی و اينترنتی شهروندان خود را به‌طور گسترده‌ای تحت کنترل دارند، به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌گيرند.

در ميان نويسندگان امضا‌کننده اين بيانيه نام‌هايی چون، اومبرتو اکو، پل آستر، گونتر گراس، اورهان پاموک، جان ماکسول کوئتزی، الفریده یلینک، تام استوپارد، جاناتان ليتل، فردريک ميتران، نوال سعداوی، پيتر اسلوترديک و ده‌ها نويسنده مشهور ديگر در کشورهای مختلف جهان ديده می‌شود.

نويسندگان جهان همگان را به دمکراسی در دنيای ديجيتال فراخوانده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند هر شهروندی حق دارد تصميم بگيرد تا چه حدی داده‌های وی جمع‌آوری، ذخيره يا ارزيابی شود.

آن‌ها از "اصل برائت" به‌عنوان دستاورد مرکزی تمدن بشری ياد کرده و نوشته‌اند: "یکی از بنيان‌های اصلی دموکراسی مصونیت فرد است. اما کرامت و عزت انسانی فراتر از مرزهای فیزیکی‌اش گسترش دارد. تمام مردم حق دارند بدون آن‌که تحت نظر قرار گيرند، در افکار خود و عرصه‌های خصوصی، در نامه‌ها و مکالمات خود آزاد باشند."

به‌گفته آنان "نظارت، نقض حريم خصوصی، آزادی انديشه و آزادی بيان است".

آن‌ها همچنين افزوده‌اند: "انسان زير نظارت و کنترل هرگز آزاد نيست و در جامعه‌ای که مدام زير نظر است دمکراسی ديگر وجود ندارد. به همين دليل بنيان‌های حقوقی دمکراسی ما می‌بايست در دنيای مجازی نيز همچون دنيای واقعی به‌اجرا گذاشته شوند."

در پايان اين بيانيه، نويسندگان امضاکننده نوشته‌اند: "ما همه دولت‌ها و کنسرن‌ها را فرامی‌خوانيم که اين حقوق را بپذيرند. ما همه شهروندان را فرامی‌خوانيم که از حقوق خود دفاع کنند. ما سازمان ملل متحد را فرامی‌خوانيم که اهمیت مرکزی حقوق مدنی در عصر دیجیتال را در نظر گرفته و کنوانسيون بين‌المللی و الزام‌آور حقوق دیجیتال را به‌تصويب برساند."

روز گذشته نيز شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، اَپل، توئیتر، لینکداين، یاهو و ای.او.اِل در نامه سرگشاده‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و کنگره اين کشور، خواهان تغيير در اقدامات نظارتی دولت در عرصه سايبری و ديجيتال شده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.