ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مونرو، دولت‌آبادی و بقیه قضایا؛ رویدادهای فرهنگی ۲۰۱۳

سال ۲۰۱۳ سال داستان کوتاه بود؛ سال کامیابی رسانه‌های کلان و سالی که برخی از بازماندگان نسل پس از جنگ جهانی دوم چشم بر جهان فروبستند.

آلیس مونرو، نویسنده کانادایی نوبل ادبی در سال ۲۰۱۳ را از آن خود کرد.

آلیس مونرو، نویسنده کانادایی

پنجشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۲ رأس ساعت ۱۳ آکادمی نوبل اعلام کرد که جایزه نوبل ادبی در سال ۲۰۱۳ به آلیس مونرو، نویسنده کانادایی تعلق می‌گیرد. از او به عنوان استاد داستان کوتاه یاد شد.

آلیس مونرو، نویسنده کانادایی در سال ۱۹۳۱ در اونتاریو متولد شده. او در کشورهای انگلیسی‌زبان خوانندگان پرشماری دارد و از نویسندگان پرفروش به‌شمار می‌آید.

او پس از دریافت جایزه نوبل مجموعه داستان تازه‌ای به نام «زندگی عشقی» منتشر کرد و به رسانه‌ها اعلام کرد که این آخرین کتابی‌ست که او منتشر می‌کند. از این اثر به عنوان شخصی‌ترین اثر خانم مونرو یاد می‌کنند.

از آلیس مونرو آثاری هم به فارسی ترجمه شده است: «فرار» به ترجمه مژده دقیقی (انتشارات نیلوفر)، «رؤیای مادرم» به ترجمه ترانه علیدوستی (نشر مرکز)، «دست‌مایه‌ها» به ترجمه مرضیه ستوده، و «دورنمای کاسل راک» به ترجمه زهرا نی‌چین (نشر افراز)

آلیس مونرو نویسنده گوشه‌گیری است و از جنجال‌ها و محافل ادبی دوری می‌کند. وقتی در سال ۲۰۰۶ یکی از رسانه‌ها با او درباره احتمال به دست آوردن نوبل ادبی گفت‌و‌گو کرد، مونرو در پاسخ گفت: «نوبل را به یادم نیاورید. واقعاً وحشتناک بود. در سال ۲۰۰۴ ناشرم به من گفت احتمال زیادی هست که این جایزه را به دست بیاورم. من البته امیدی نداشتم، اما هر کاری می‌کردم نمی‌توانستم جلوی خودم را بگیرم. وقتی برنده نوبل ادبی را در آن سال می‌خواستند معرفی کنند، از صبح ساعت پنج گوش به زنگ تلفن بودم. می‌دانستم اگر برنده نوبل بشوم، نیم ساعتی حداقل، از خوشبختی به مرز جنون می‌رسم و بعدش هم به خودم می‌گویم عجب رنجی را تحمل کردم.»

صفحه بعد:

الينور کاتُن، نويسنده ۲۸ ساله نيوزلندی برنده جايزه ادبی بوکرمن شد.

الينور کاتُن، برنده جايزه ادبی "من ـ بوکر"

الينور کاتن به‌خاطر رمان ۸۳۲ صفحه‌ای خود به نام "مشاهير" روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه (۱۵ اکتبر) اين جايزه را در حضور مهمان ويژه مراسم، کامیلا، دوشس کورنوال، همسر دوم چارلز، شاهزاده ولز، دريافت کرد.

کاتن، جوان‌ترين نويسنده‌ای است که اين جايزه را دريافت می‌کند.

ارزش جايزه بوکرمن ۵۰ هزار پوند (۵۹ هزار يورو) است. اين جايزه که هر سال اهدا می‌شود يکی از معتبرترين جوايز ادبی نويسندگان انگليسی‌زبان بريتانيا، ايرلند و کشورهای مشترک‌المنافع بريتانيا به‌شمار می‌رود.

صفحه بعد:

جایزه گنکور، مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه به خاطر رمان "وداع با بالادستی‌ها" به پیر لومتر، داستان‌نویس فرانسوی تعلق گرفت.

پیر لومتر، نویسنده فرانسوی و برنده جایزه گنکور در سال ۲۰۱۳

از پیر لومتر تاکنون اثری به فارسی ترجمه نشده و در ایران یک نویسنده ناشناخته است.

"وداع با بالادستی‌ها" زندگی دو سرباز فرانسوی را روایت می‌کند که پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول تلاش می‌کنند خود را با جامعه مدنی تطبیق دهند و در این‌کار با دشواری‌هایی روبرو می‌شوند.

پیر لومتر ۶۲ سال دارد و تاکنون به خاطر رمان‌های پلیسی‌اش مطرح بوده است. "نفس سرد ترس" و "می‌خواهم ببینم چگونه می‌میری" از آثار پرخواننده اوست.

هیئت داوران جایزه گنکور از لومتر به خاطر توصیف واقع‌گرایانه و زنده مصائب جنگ جهانی اول تقدیر کرد.

سال ۲۰۱۴ مصادف است با یکصدمین سالگرد جنگ جهانی اول و از این نظر این موضوع برای فرانسوی‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

صفحه بعد:

جایزه «یانوش پانونیوش» از سوی انجمن قلم مجارستان به سیمین بهبهانی، شاعر غزلسرای ایرانی در شهر «پچ» در مجارستان اهداء شد.

«سرچ گزا»، رییس انجمن قلم مجارستان و سیمین بهبهانی

«سرچ گزا»، رییس انجمن قلم مجارستان جایزه «یانوش پانونیوش» را پنجشنبه ۷ شهریور ماه (۲۹ اوت) به سیمین بهبهانی تقدیم کرد. ارزش این جایزه معادل ۵۰ هزار پوند است. سرچ گزار این جایزه را همراه با یک دیپلم افتخار به دلیل تلاش سیمین بهبهانی در جهت گفت‌و‌گوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و تلاش او برای آزادی بیان به او داد.
سیمین بهبهانی از مدافعان آزادی بیان و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران در دوره نخست فعالیتش پس از انقلاب بهمن ۵۷ بود.

او تاکنون دو بار نامزد نوبل ادبی نیز شده است.

صفحه بعد:

رمان "کلنل" نوشته محمود دولت‌آبادی، برنده جايزه ادبی يان ميخالسکی ۲۰۱۳ شد.

محمود دولت‌آبادی، نویسنده سرشناس ایرانی

چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه (۱۳ نوامبر) بنياد ادبی يان ميخالسکی در شهر مونتريشه اين کشور، رمان "کلنل" محمود دولت‌آبادی، نويسنده نامدار ايرانی را به‌عنوان برنده جايزه ادبی خود معرفی کرد.

هيئت داوران بنياد ادبی يان ميخالسکی از دو کتاب "عقاب و اژدها" نوشته سرژ گرونزینسکی که درباره اروپا و جهانی شدن در قرن بيستم است و "امپراتور دروغ‌ها" اثر استیو سم- سند برگ، نويسنده سوئدی که درباره گتوی يهوديان در لودز لهستان در زمان جنگ جهانی دوم است، نيز تقدير کرد.

“کلنل” دولت‌آبادی به زبان‌های مختلف نيز ترجمه شده اما هنوز در ایران اجازه انتشار پیدا نکرده است.

این رمان بارها از طرف وزارت ارشاد مورد بازبینی و سانسور قرار گرفت.

رمان "کلنل" دولت آبادی پيش از اين توانسته بود نامزد دریافت جایزه ادبی آسیایی من در بریتانیا، نامزد دریافت جایزه ادبیات بین‌الملل خانه فرهنگ جهانِ برلین و نامزد جایزه بهترین کتاب ترجمه‌شده در آمریکا با ترجمه تام پتردیل شود.

صفحه بعد:

سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه (۸ اکتبر) نمایشگاه کتاب فرانکفورت گشایش یافت. در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۷۱۰۰ ناشر از صد کشور جهان شرکت کردند.

یورگن بوس، مدیر شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت

یکی از مهم‌ترین موضوعات نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۱۳ «نشر خانگی» (Self-Publishing ) بود.

یورگن بوس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت درباره اهمیت «نشر خانگی» گفت: « تا سه سال پیش این موضوع اصلاً و مطلقاً قابل طرح نبود. اما امسال این موضوع آنقدر اهمیت پیدا کرده که در نمایشگاه در ۵۰ همایش بدان می‌پردازیم.»

در سال ۲۰۱۳ برزیل مهمان نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود.

از برزیل ۹۰ نویسنده و ۷۰ ناشر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کردند.

ایران در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت سه غرفه داشت. «مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی»، «انجمن ناشران کودک و نوجوانان» و همچنین «اتحادیه ناشران و کتابفروشان» این سه غرفه را در اختیار گرفته‌اند.

پس از پایان نمایشگاه، در۱۳ اکتبر جایزه صلح کتابفروشان آلمان به سوتلانا آلکسی‌یویچ، نویسنده بلاروس تعلق گرفت.

صفحه بعد:

والتر ینس، نویسنده و فیلسوف و زبان‌شناس بزرگ آلمانی ۱۹ خرداد ماه (۹ ژوئن) در ۹۰سالگی در توبینگن درگذشت.

والتر ینس، اندیشمند بزرگ آلمانی

والتر ینس، استاد خطابه و رییس سابق آکادمی هنر در برلین سال‌ها از بیماری آلزایمار رنج می‌برد. او یکی از مدافعان سرشناس آزادی و آزادی بیان در آلمان به شمار می‌آمد و به لحاظ توانایی‌اش در هنر سخنوری، آلمانی‌ها به او لقب "سخنور ملت" را داده بودند.

مهم‌ترین اثر ینس در قلمرو ادبیات داستانی، "نه. جهان متهمان" نام دارد که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم نام او را در آلمان و فرانسه پرآوازه کرد. ینس اما به تدریج به نقد ادبی روی آورد و در کنار مارسل رایش رانینسکی از مهم‌ترین منتقدان آلمان شد. او از اعضای "گروه ۴۷" بود و به لحاظ تأثیرپذیری‌اش از ولتر، به او لقب "ولتر کوچکِ جمهوری فدرال" را داده بودند.

بسیاری از روشنفکران در آلمان والتر ینس را یک مرجع اخلاقی می‌دانند. او همراه با نویسندگانی مانند هاینریش بل در شکل‌گیری دموکراسی در آلمان نقش مهمی ایفا کرد.

والتر ینس به توماس مان، نویسنده سرشناس آلمانی علاقمند بود و به همراه همسرش، کاتارینا چندین عنوان کتاب درباره توماس مان و زندگی و شرح حال او و خانواده‌اش منتشر کرده بود.

صفحه بعد:

لو رید، خواننده و نوازنده برجسته موسیقی راک، پنج آبان‌ماه ۱۳۹۲ (۲۷ اکتبر) در ۷۱ سالگی در نیویورک درگذشت.

لو رید، خواننده و نوازنده برجسته موسیقی راک در ۷۱ سالگی درگذشت.

لو رید راک‌اندرول را با موسیقی گیتار تلفیق کرد و با گروه راک «ولوت آندرگراوند» به شهرت جهانی رسید. روی جلد یکی از آلبوم‌های او را اندی وارهول، هنرمند سرشناس پاپ‌آرت طراحی کرده بود و این اثر هم بر گستره شهرتش افزود.

در سال‌های دهه ۱۹۷۰ لو رید آلبومی انتشار داد به نام «ترانسفورمر» (Transformer ) و تک‌آهنگی از این آلبوم به نام «قدم زدن در سوی وحشی» (Walk on the Wild Side ) به یک اثر شاخص بدل شد. منتقدان از این تک‌آهنگ به عنوان بهترین اثر لو رید یاد کرده‌اند. از سال ۲۰۰۹ به این‌سو لو رید ترانه‌هایش را که در فضایی تیره و تار اتفاق می‌افتد، با متال و بلوز تلفیق کرد.

صفحه بعد:

آنتونیو راموس روسا، یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین شاعران و نویسندگان پرتغال، دوشنبه ۱ مهر ماه ۱۳۹۲ (۲۳ سپتامبر) در ۸۸ سالگی در بیمارستانی در لیسبون در اثر ذات‌الریه درگذشت.

آنتونیو راموس روسا، یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین شاعران و نویسندگان پرتغال

راموس روسا بیش از ۸۰ مجموعه شعر، و مقالاتی در نقد ادبی منتشر کرده و بارها جوایزی را در سطح ملی و بین‌المللی به‌دست آورده است. او یک بار هم کاندید نوبل ادبی شد، اما این جایزه را نتوانست به‌دست بیاورد.

در جهان اشعار راموس روسا چهار عنصر اصلی، هوا، آب و خاک و آتش از بسامد بالایی برخوردارند. او همچنین در اشعارش به منشأ هستی و به معنا و مقصود نهایی زندگی انسان نیز توجه دارد.

راموس روسا در شعری می‌سراید:

هیچ چیز را نمی‌توانم به تعویق بیندازم
حتی اگر شب وزن قرن‌ها را بر شانه‌هایم بیندازد
حتی اگر سایه روشن پگاه دیر برسد
نمی‌توانم زندگی‌ام را به قرنی دیگر موکول کنم
عشقم را
و فریاد آزادی‌ام را نیز

صفحه بعد:

درگذشت لطف‌الله منصوری

لطف‌الله منصوری رهبر اپرا و مدیر اپرای سانفرانسیسکو و کمپانی اپرای کانادا روز جمعه، ۸ شهریور (۳۰ اوت) در منزل‌اش در سانفرانسیسکو، در ۸۴ سالگی درگذشت.

لطف‌الله منصوری رهبر اپرا و مدیر اپرای سانفرانسیسکو و کمپانی اپرای کانادا

لطف‌الله منصوری از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۰۱ مدیریت اپرای سانفرانسیسکو را به عهده داشت و با وجود آنکه از نظر اقتصادی در سال ۱۹۹۳ با مشکلاتی مواجه شد، اپرای "هاروی میلک" ( Harvey Milk) اثر ستوارت والاس، آهنگساز سر‌شناس آمریکایی را روی صحنه برد.

موضوع این اثر حقوق مدنی همجنسگرایان و دگرباشان جنسی است. والاس با این اپرا خودش را به عنوان آهنگساز شناساند.

در سال ۱۹۸۳ لطف‌الله منصوری "الکترا"ی ریچارد استراوس را به گونه‌ای کاملاً متفاوت روی صحنه برد. او بر یک پرده بسیار بزرگ، بر فراز صحنه به طور همزمان با اجرای زنده، ترجمه اپرا را بازتاب داد. از آن پس بود که اجراهای چندرسانه‌ای و "سوپرتایتل" در اپرا مرسوم شد.

ثمره زندگی هنری لطف‌الله منصوری بیش از ۳۰ اجرای تازه در عرصه اپراست.

صفحه بعد:

شیموس هینی، شاعر ایرلندی ۸ شهریور (۳۰ اوت)، پس از یک دوره بیماری کوتاه در بیمارستانی در دوبلین درگذشت.

شیموس هینی یکی از مهم‌ترین شاعران انگلیسی‌زبان در جهان درگذشت

شیموس هینی در سال ۱۹۹۵ نوبل ادبی را به دست آورد. کمیته نوبل در آن سال اعلام کرد که به خاطر زیبایی اشعار او، ژرفای اخلاقی که در اشعارش وجود دارد و همچنین به دلیل آنکه او به طرزی حیرت‌آور موضوعات زندگی روزانه را به گذشته و پیشینه انسان پیوند می‌زند، جایزه نوبل ادبی را به او اهداء می‌کند.

مهم‌ترین اثر او "شمال" نام دارد. هینی در این اثر که نخستین بار در سال ۱۹۷۵منتشر شد، به بحران ایرلند شمالی می‌پردازد.

"مرگ یک ناتورالیست" از مهم‌ترین آثار شیموس هینی توسط مجتبا ویسی به فارسی ترجمه شده. نشر آهنگ دیگر این کتاب را منتشر کرده است.

صفحه بعد:

محمود حسينی‌زاد مترجم آثار آلمانی، نمايش‌نامه‌نويس، داستان‌نويس، و منتقد ادبی ايرانی برنده مدال گوته انستيتو گوته آلمان در در سال ۲۰۱۳ شد.

انستيتو گوته‌ از محمود حسينی‌زاد به عنوان "مهم‌ترين مترجم ادبيات آلمانی‌زبان معاصر به فارسی" ياد کرده است.

انستيتو گوته‌ از محمود حسينی‌زاد به عنوان «مهم‌ترين مترجم ادبيات آلمانی‌زبان معاصر به فارسی» ياد کرده است.

«نهاده سر غريبانه به ديوار» و «تگرگ آمد امسال برسان مرگ» از جمله نمايشنامه‌های محمود حسینی‌زاد هستند.

تاکنون ۳۲۹ شخصيت از ۶۲ کشور مدال گوته را دريافت کرده‌اند. کارل پوپر، فيلسوف و تاريخدان از انگليس؛ آدونيس، شاعر و منتقد ادبی از لبنان؛ ايمره کرتژ، نويسنده‌ برنده‌ جايزه‌ نوبل ادبی از مجارستان؛ خورخه سمپرون، نويسنده از اسپانيا؛ ايستوان ژابو، فيلمساز از مجارستان؛ بيلی وايلدر، فيلمساز از آمريکا؛ جان لوکاره، نويسنده‌ بريتانيايی و پير بورديو، جامعه‌شناس و فيلسوف فرانسوی از برگزيد‌گان مدال گوته بوده‌اند.

صفحه بعد:

‫«امیلی دو فورست» هنرمند ۲۰ ساله از کشور دانمارک با ترانه «Only Teardrops» در مرحله نهایی مسابقات «یوروویژن» که در شهر «مالمو» در سوئد برگزار شد، با کسب بیشترین آرای رأی‌دهندگان، یعنی با ۲۴۰ رأٰی، برنده نهایی مسابقات تاریخی موسیقی و آواز اروپا شد.

‫«امیلی دو فورست» هنرمند ۲۰ ساله از کشور دانمارک

‬‬

سوئد که برای چهارمین بار میزبان مسابقات بود، اعلام کرده بود که با شدت گرفتن بحران اقتصادی در اروپا، امسال بودجه مسابقات کاهش زیادی خواهد داشت و هزینه تولیدات تصویری کمتر از ۱۵ میلیون یورو خواهد بود.

مسابقات بین‌المللی موسیقی و آواز «یوروویژن» از سال ۱۹۵۶ میلادی هر سال برگزار می‌شود و براساس قوانین مسابقه، کشورهای فعال عضو اتحادیه ارپا حق شرکت در آن را دارند.

«یوروویژن» پربیننده‌ترین مسابقه بعد از مسابقات ورزشی در جهان است و با وجود آنکه تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا حق شرکت در آن را دارند، اما بینندگان بسیاری در سراسر جهان دارد.

صفحه بعد:

جایزه موسیقی پلار، ازرشمندترین جایزه موسیقی سوئد که از سال ۱۹۹۲ تاکنون، هر سال به یک هنرمند یا گروه پاپ و یک هنرمند کلاسیک اهداء می‌شود، در سال ۲۰۱۳به طور مشترک به یوسو ندور، خواننده سنگالی و کاجیا ساریاهو، آهنگساز فنلاندی تعلق گرفت.

یوسو ندور، هنرمند ۵۳ ساله سنگالی، برنده جایزه پلار در سال ۲۰۱۳

بر اساس نظر هیأت داوران، صدای یوسو ندور یادآور تاریخ، شیفتگی و امیدها و آرزوهای قاره آفریقاست.

کایجا ساریاهو، آهنگساز فنلاندی و برنده دیگر جایزه پلار در سال ۲۰۱۳

ارزش جایزه پلار دو میلیون کرون (۲۳۵ هزار یویرو) است. نیمی از این مبلغ یه یوسو ندور و نیمی دیگر به کایجا سارایاهو، آهنگساز ۶۰ ساله فنلاندی تعلق گرفت.

کایجا ساریاهو، آهنگساز تحصیلکرده رشته آهنگسازی در شهرهای هلسنیکی، فرایبورگ و پاریس است و از سال ۱۹۸۲ در پاریس زندگی می‌کند.

بر طبق نظر هیأت داوران جایزه پلار، کایجا ساریاهو جایگاهی منحصر به فرد در میان آهنگسازان هم عصر خود داشته و مهم‌ترین امتیاز او تسلطش بر مفاهیم انتزاعی در قلمرو موسیقی است.

پیش از این بزرگان موسیقی همچون باب دیلان، رای چارلز، پینک فلوید، ایزاک ایترن و پیر به‌ولز، بی بی کینگ، ژرژی لیگتی و بسیاری دیگر موفق به کسب جایزه موسیقی پلار شده‌اند.

صفحه بعد:

چینو آچه‌به، نویسنده سرشناس نیجریه‌ای

چینو آچه‌به، نویسنده سرشناس نیجریه‌ای در ۸۲‌سالگی در بیمارستانی در بوستون در ایالت ماساچوست چشم از جهان فروبست. آچه‌به از پدران ادبیات مدرن در قاره آفریقا بود.
آچه‌به در سال ۱۹۵۸ با انتشار رمان «همه چیز از هم می‌پاشد» در سطح جهانی مطرح شد. این رمان تابستان ۱۳۹۱ توسط علی هداوند به فارسی ترجمه شد و نشر جیحون هم آن را منتشر کرد.
«دیگر آسایشی نیست»، «پیکان خدا»، «مرد مردمی» و «تپه مورچه‌های ساوانا»، از دیگر رمان‌های این نویسنده است.
آچه‌به در آثارش به اوضاع سیاسی در قاره آفریقا می‌پردازد.

صفحه بعد:

محکومیت فاضل سای، هنرمند ترک به اتهام توهین به اسلام

فاضل سای، موسیقیدان و پیانیست معروف ترکیه در دادگاهی در استانبول به اتهام توهین به اسلام به ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

فاضل سای در پاریس از حکم محکومیتش انتقاد کرد و گفت چنین احکامی آزادی بیان در ترکیه را به خطر می‌اندازد.

فاضل سای در صفحه توئیتراش بهشت وعده داده شده در قرآن را به روسپی‌خانه تشبیه کرده بود.

وی پیش از این نیز با نقل اشعار عمر خیام، شاعر ایرانی، ادیان را به سخره گرفت و همین موجب شد تا در شبکه اجتماعی توئیتر با حمله‌های پی‌درپی پیام‌گذاران اسلامگرا روبه‌رو شود و اسلامگرایان علیه وی شکایت کنند.

فاضل سای فرزند یکی از روشنفکران ترکیه است که نه تنها به‌خاطر قطعات پیانویی که خود آن‌ها را ساخته مشهور است بلکه اجراهای وی از قطعات کلاسیک نیز از شهرت جهانی برخوردارند.

صفحه بعد:

آرتور سولزبرگر، ناشر نیویورک تایمز به چهار جایزه پولیتزر برای روزنامه‌اش اشاره می‌کند

جایزه «پولیتزر» در عرصه ادبیات داستانی، در اوج بحران کره به خاطر رمان «پسر یتیم ارباب» به آدام جانسون، نویسنده آمریکایی متولد کره شمالی تعلق گرفت.

آیاد اختر برای نمایشنامه «رسوا» جایزه پولیتزر در عرصه ادبیات نمایشی را به‌دست آورد. فردریک لاجوال هم با کتاب «آتش جنگ: سقوط یک امپراطوری و ساخت ویتنام آمریکا» جایزه‌ بخش تاریخ پولیتزر را از آن خود کرد.

جایزه‌ بخش زندگینامه هم به خاطر کتاب «کُنت سیاه شکوه‌، انقلاب، ‌ خیانت و کنت مونت کریستوی واقعی» به تام ریس رسید.

جایزه‌ شعر پولیتزر به «پرش گوزن» سروده‌ شارون اولدز تعلق گرفت. در بخش ادبیات غیر داستانی «شیطان در بیشه» نوشته‌ گیلبرت کنیگ شایسته‌ دریافت پولیتزر شناخته شد.

همچنین جایزه‌ بخش موسیقی پولیتزر را کرولاین شاو برای «پارتیتویی برای هشت صدا» به‌دست آورد.

روزنامه نیویورک تایمز هم در چهار رشته جایزه پولیتزر را به خود اختصاص داد و به این ترتیب مهم‌ترین برنده جوایز پولیتزر در عرصه روزنامه‌نگاری در سال ۲۰۱۳ بود.

صفحه بعد:

ريچی هونس برای آزادی و برابری می‌خواند

ریچی هونس (Richie Havens)، خواننده معروف آمریکایی که جشنواره تاریخی ووداستاک در ۱۹۶۹ را افتتاح کرد در سن ۷۲ سالگی در خانه‌اش در نیوجرسی دیده از جهان فرو بست.
نسخه ریچی هونس از ترانه قدیمی «مادر کودک»، که در جشنواره ووداستاک ۱۹۶۹ آن را با نام «آزادی» اجرا کرد به یکی از سرودهای به‌یاد ماندنی هیپی‌ها در آن زمان تبدیل شد.
«مادر کودک» ترانه‌ای بود که در آمریکا قبل از لغو برده‌داری در سال ۱۸۶۵ ساخته شد و یکی از نخستین نسخه‌های ثبت شده آن توسط پل رابسون در سال‌های ۱۹۳۰ اجرا شد.

صفحه بعد:

آموس اوز، نویسنده سر‌شناس اسرائیلی

جایزه ادبی فرانتس کافکا در سال ۲۰۱۳ به آموس اوز، نویسنده سر‌شناس اسرائیلی تعلق گرفت.

هیأت داوران جایزه ادبی فرانتس کافکا در پراگ اعلام کرد که به دلیل آن‌که آموس اوز با آثارش به فرهنگ رواداری کمک کرده و همچنین در جهت حقوق انسان‌ها تلاش کرده است، جایزه ادبی فرانتس کافکا در سال ۲۰۱۳به او تعلق می‌گیرد.

پیش از این، جایزه ادبی فرانتس کافکا به نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان برجسته‌ای مانند الفریده یلینک، هارولد پینتر و واسلاو هاول اهداء شده است.

آموس اوز که ۴ مه ۱۹۳۹ در اورشلیم متولد شده، از اساتید برجسته ادبیات عبری در دانشگاه بن‌گورین بود. از او رمان‌ها و نمایشنامه‌ها و مقالات متعدد منتشر شده است و آثارش تاکنون به ۳۶ زبان ترجمه شده‌اند.

صفحه بعد:

درگذشت نویسنده «قاتل عروسک‌ها»

توم شارپ، نویسنده بریتانیایی در ۸۵سالگی در خانه‌اش در شمال اسپانیا درگذشت. مهم‌ترین رمان او «قاتل عروسک‌ها» نام دارد و به خاطر همین رمان نام او در جهان پرآوازه شده بود.

توم شارپ، نویسنده بریتانیایی

شارپ استاد طنز سیاه بود و یکی از شخصیت‌هایی که در رمان‌هایش آفرید، معلم بیچاره‌ای بود به نام هنری ویلت. این شخصیت نخستین بار در رمان "قاتل عروسک‌ها" (۱۹۷۶) شکل گرفت و بعدها هم از روی آن فیلمی ساخته شد.

شارپ در رمان‌هایش به ضعف‌های شخصیتی انسان و انحراف‌های اخلاقی او می‌پردازد. آثار او جزو رمان‌های بسیار پرفروش در غرب به‌شمار می‌آید.
بازگشت به صفحه نخست

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.