ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حيدر مصلحی: توافقنامه هسته‌ای نکات بسيار تکان‌دهنده‌ای دارد

حيدر مصلحی، وزير پيشين اطلاعات

حيدر مصلحی، وزير پيشين اطلاعات ايران انتقادهای تندی از توافقنامه هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ کرد و نکاتی از اين توافقنامه را "تکان‌دهنده" خواند.

سايت رجانيوز اين سخنرانی حيدر مصلحی را که هفته گذشته در حوزه علمیه چیذر تهران ايراد شده، منتشر کرده است.

مصلحی در اين سخنرانی به‌شکل تفصيلی به سياست آمريکا در برابر ايران پرداخت و به مسئولان کشور هشدار داد تا نسبت به رويکردهای غرب آگاهانه عمل کنند و گول سياست‌های آن‌ها را نخورند.

وزير سابق اطلاعات گفت: "اين‌ها می‌خواهند جلوی پيشرفت ما را بگيرند. به هيچ‌وجه هم زير بار حق غنی‌سازی ما نخواهند رفت... مذاکراتی که تا به حال انجام شده، چه مذاکرات آلماتی و چه مذاکرات ژنو را کنار هم بچينيد، حتی همين مذاکراتی که در آن توافق پيش آمده است، مذاکره تلفنی رئيس‌جمهور ما با رئيس‌جمهور امريکا را هم که کار اشتباهی بود به اينها اضافه کنيد، در هيچ‌يک از اين‌ها به هيچ‌وجه حق غنی‌سازی برای ايران نمی‌بينيد. اصلاً چنين چيزی وجود ندارد."

مصلحی با بيان اين‌که "آن‌ها کلمه به کلمه و تک‌تک جملاتشان حساب‌شده است"، سخن آمريکا مبنی بر "حق دسترسی مردم ايران" به انرژی هسته‌ای را "حساب‌شده" خواند و گفت آن‌ها از "حق دستيابی جمهوری اسلامی" سخن نمی‌گويند چون نظام و دستيابی به غنی‌سازی اورانيوم در ايران را قبول ندارند.

حيدر مصلحی گفت آن‌ها می‌گويند "در قالب قطعنامه‌های سازمان ملل، پروتکل‌ها و آئين‌نامه‌های بين‌المللی. قطعنامه يعنی چه؟ اولين قطعنامه سازمان ملل می‌گويد ما تمام دکان و دستگاهی را که در مورد سانتريفيوژها داريم بايد تعطيل کنيم، چون بايد به قطعنامه‌ها تمکين کنيم."

وی افزود: "در همين توافقنامه با کمال تأسف نکاتی وجود دارد که بسيار تکان‌دهنده هستند. يکی از چيزهايی که در اين توافق‌نامه هست اين است که برای ما حق تحقيق و توسعه علمی را قائل شده‌اند، اما چه جوری حق داريد؟ مثلاً نيم يا يک تن اورانيوم در اختيار شما قرار می‌گيرد...  بعد می‌گويد در شش ماهه اول هر سانتريفيوژی که از کار افتاد می‌توانيد بازسازی کنيد، ولی در شش ماهه دوم ديگر چنين حقی نداريد. يعنی چه؟ روزی ۴۰، ۵۰ تا هم که از کار می‌افتند و شما هم حق نداريد جايگزين کنی، بعد از شش ماه دوم ديگر سانتريفيوژی داری که غنی‌سازی کنی؟"

به‌گفته مصلحی نکته مهم ديگر توافقنامه هسته‌ای "اين است که روسيه و چين قطعنامه‌های سازمان ملل را قبول داشتند، اول تحريم‌های يکطرفه امريکا و اروپا را قبول نداشتند. لطمه بزرگی که در اين توافقنامه به ما خورد اين است که رفتيم و خودمان کأنّه پای تحريم‌ها را امضا کرديم، يعنی اگر اين توافق‌نامه هم به امضا نرسيد و به هم ريخت، يکطرفه امريکايی‌ها بر اساس امضايی که کرده‌ايم می‌گويند روسيه تو هم بايد راه ما را بروی، چين هم بايد راه ما را برود. اينها نکات قابل توجهی هستند که نمی‌شود ساده از کنارشان گذشت."

وزير سابق اطلاعات يکی از نقشه‌های آمريکا را "از بين بردن کينه ايرانيان نسبت به آمريکا" دانست و تأکيد کرد که "مخالفت فرانسه با توافق هسته‌ای" اخير نيز در همين چارچوب قابل تحليل است چرا که آمريکا‌یی‌ها می‌خواهند بگويند "ما می‌خواستيم در توافقنامه به جايی برسيم، اين فرانسه بود که نگذاشت."

وی گفت: " کوتاه بياييم مثل قضيه سگ است. به سينه‌اش برويد عقب می‌نشيند. عقب بنشينيد می‌آيد به سينه‌تان. تعارف ندارد. حالا رفتيد و در مورد هسته‌ای به توافق رسيديد، بعد از آن حقوق بشر را می‌خواهيد چه کار کنيد؟ تروريسم را می‌خواهيد چه کار کنيد؟ مباحث منطقه‌ای را می‌خواهيد چه کار کنيد؟ بايد محکم مقابلش بايستی. او دشمن است و بايد بفهمد که تو هم دشمن او هستی."

به‌گفته وی امريکا دارد ايران را مديريت می‌کند که افکارش را به کدام سمت ببرد "آن وقت بعضی از افراد در داخل حواسشان نيست می‌آيند و می‌گويند شعار «مرگ بر امريکا» را جمع کنيد."

مصلحی در پايان افزود: "رهبری می‌فرمايند نرمش قهرمانانه يعنی تکيه به قدرت داخلی، دشمن را مديريت کن، همان‌طور که دشمن دارد ما را مديريت می‌کند."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.