ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران حکومتی در ترکیه

حکومت آنکارا بحران‌زده است. فساد حکومت مدعی فسادناپذیری آشکار شده است. سویه‌ای از اتهام فساد به ایران متصل است.

بحران در حکومت ترکیه به جایی رسیده است که درخواست کناره‌گیری نخست‌وزیر رجب طیب اردوغان به خواسته‌ای که مدام در رسانه‌ها و گروه‌های منتقد تکرار می‌شود، بدل شده است. نیروی اصلی مخالفان، که "حزب جمهوری خلق" به رهبری کمال کیلیچداراوغلو است، اردوغان را متهم می‌کند که با کابینه خود دولت در دولت ایجاد کرده است.

اردوغان بحران را به توطئه خارجی نسبت می‌دهد

در روز چهارشنبه گذشته (۲۵ سپتامبر) وزیران محیط زیست، اقتصاد و کشور استعفا دادند. کناره‌گیری آنان پس از آن رخ داد که فاش شد پسرانشان درگیر یک پرونده فساد بوده‌اند. کسی که با وجود اتهام فساد خودش استعفا نداد، اگه‌من باغیس، وزیر امور اروپا بود، اما او کنار گذاشته شد. وزیر محیط زیست، نمی‌خواست خودش استعفا دهد. اردوغان، که شخصا تأییدکننده برخی طرح‌های مسئله‌ساز او بوده است، خواهان استعفای او بوده است.

اردوغان، به نوشته روزنامه "حریت" ادعا کرده که پاک‌دست است و با وجود متهم شدن به اداره یک کابینه فاسد، حاضر به کناره‌گیری نیست.

اردوغان کوشیده است با بازسازی کابینه خود با بحران مقابله کند. او ده تن از وزیران خود را تغییر می‌دهد، و با وجود تن دادن به این تغییر کم‌سابقه انتقادی را متوجه خود نمی‌داند و در عوض از توطئه خارجی سخن می‌گوید.

در بحران ناشی از اتهام فساد در حکومت ترکیه، هم از نقش حکومت ایران سخن می‌رود – با توجه به تلاش برای دور زدن تحریم‌ها از طریق ترکیه با توسل‌ به رشوه دهی و پول شویی، از جمله توسط فردی به اسم رضا ضراب −  و هم از رقابتی که حکومت اسلام‌گرای کنونی آنکارا با رقیبی به نام فتح الله گولن دارد که یک جریان پرنفوذ اسلام‌گرا در ترکیه را نمایندگی می‌کند. هر چه هست، اکنون دیگر اسلام‌گرایان در حکومت ترکیه نمی‌توانند خود را متحد و پاکدست جلوه دهند.

بحران در آنکارا پربازتاب بوده است. در ترکیه تظاهراتی علیه حکومت در گرفته و بازار بورس سقوط چشم‌گیری را نمایش داده است.

طبق آخرین خبرها، دادستانی کل ترکیه بلال اردوغان، پسر رجب طیب اردوغان را هم احضار کرده است تا از او هم بازپرسی کند. پسر نخست وزیر هم به نوشته رسانه‌های ترکیه مظنون به فساد مالی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mansour

    در مورد بابک زنجانی ایشان یکی از اعضای معتمد سپاه قدس است که هم مورد اعتماد رهبری و هم سپاه است و کار ایشان تامین پول برای اعضای سپاه قدس در خارج و ارگانهای وابسته به رهبری است . برای مثال تاکنون نام جامعة المصطفی را شنیده اید ؟ این ارگان که بعنوان یک دانشگاه اسلامی فعالیت میکند در 80 کشور شعبه دارد و کار اصلیش حمایت از شیعیان و تشویق سنی ها به مذهب شیعه با پرداخت مبالغ کلان است . این ارگان زیر نظر مستقیم خود آقای خامنه ای است و سالانه چندین میلیارد دلار بودجه دارد و آقای بابک زنجانی و ضراب و امثال ایشان در موقعی که ایران تحریم است مسئول انتقال پول به این ارگان و نیروهای قدس سپاه در خارج و حزب الله لبنان و سوریه هستند. در اصل ایشان یک مهره ای است که شدیدا مورد حمایت رهبری و سپاه است و هیچ قوه ای هم توان برخورد با ایشان را ندارد .

  • sina

    سایت آینده گزارش داد: رسانه های ترکیه انواع گزارش های عجیب و غریب از حاشیه و متن این پرونده منتشر کرده اند و اسامی مختلف ایرانی و ترک در این زمینه مطرح شده است. اما به نوشته سایت رادیکال، یکی از عجیب ترین نکات موضوع، مروه ایرماک، یک دختر 34 ساله ساکن یکی از محلات فقیرنشین ترکیه است که ادعا شده بابک زنجانی و ضراب، شرکتی به ارزش 6 میلیون لیر ترکیه (معادل یک میلیارد تومان) را به او واگذار کرده اند. روزنامه «هابرترک» هم با انتشار عکس این زن و خانه او از او با عنوان یکی دیگر از مهره های فساد اقتصادی در ترکیه نام برده است. بهارنیوز به نقل از این روزنامه گزارش داده: «در تازه ترین تحقیقات و اسناد به دست آمده از فساد مالی کشف شده، بابک زنجانی که رییس ضراب به شمار می رود، عمده سرمایه مالی در گردش خود در ترکیه را برای فرار از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، به افراد دیگری منتقل کرده بود. به ادعای این روزنامه برای مثال بخشی از سهام یکی از شرکت های ضراب و زنجانی در ترکیه به ارزش شش میلیون لیر ترک (معادل رقمی حدود یک میلیاردتومان) به نام یک زن اهل ترکیه منتقل شده است. این خانم که در یکی از محلات فقیرنشین استانبول و در آپارتمانی قدیمی زندگی می کند، عملا پایش به پرونده فساد مالی باز شده است.» مشخص نیست زنجانی و ضراب چگونه به این زن این میزان اعتماد را داشته اند؟ سیاره مشتری، هدیه ای برای همسر! از نکات فاش شده در این میان، هدایای میلیاردی است که ضراب برای همسرخواننده اش، ابروگوندش خریده است، از ویلاهای میلیاردی تا خودروهای گرانقیمت و این زن چنان از این هدایا سرمست شده که در مصاحبه ای گفته بود، هدیه بعدی آقای ضراب برای من سیاره مشتری خواهد بود ! سایت ترکی سوزجو نوشته که رضا ضراب تنها در یک مورد، یک میلیون لیر بابت تابلویی برای هدیه به همسرش ابرو گوندش پول داده است. پیگیری پیچیده، از فیلم تا شنود! از دیگر نکات این پرونده، پیگیری بسیار پیچیده با اتکا به شنود مکالمات و فیلمبرداری و عکسبرداری از متهمان است. طبق گزارش روزنامه رادیکال، گفته شده در یکی از شنودها، ضراب از یکی از وزرا می پرسد که آیا تلفن من هم شنود می شود؟ به نوشته این روزنامه، در بازرسی پلیس از منزل آسلان مدیر عامل هالک بانک حدود 4.5 میلیون دلار که در جعبه کفش بوده کشف شده است. گفته شده تصاویر ضبط شده ارایه شده اند که در حوالی دفتر پسر ویز کشور گرفته شده اند، نشان می دهد 3 شخص در حال حمل 3 میلیون دلار پول به دفتر پسر وزیز کشورند و در جایی از این تصاویر، ضراب و پسر وزیر در حال خوشحالی مشاهده شده و در تصاویر دیگر دیده می شود پسر وزیر کشور دست خالی وارد دفتر ضراب شده و با کیفی که به گفته پلیس دارای 800 هزار دلار بوده خارج می شود. !!

  • farhad

    در جواب دوست عزیز سجاد:   نمیتوان از ترس احتمال جایگزین دولت ا سلامی ترکیه بوسیله گروه تندرو ٬ فساد مالی انها و همکاری با حکومت اسلامی ایران  را تایید کرد. در ترکیه انتخابات ازاد است و مردم اینده را تعیین میکننند. 

  • سجاد

    در مورد گولنیستها جناب فرهاد تحقیق بیشتری بفرمایید

  • sina

    زنجانی :گروهی که من صاحب آن هستم شامل 65 شرکت است و درآمد سالیانه آن شش تا هفت میلیارد یورو می‌باشد !! و من به کارهای کوچکی که در خبرها از آن نقل شده است، هیچ احتیاجی ندارم !!

  • goulan salafi and military

    چرا اوکراین سانسور است؟ مصر چیشد صرفنظر از اینکه این پولشویی درترکیه چقدر صحیح باشد و میزان اثبات شده ان دردادگاه (نه تبلیغات مخالفین مذهبی - نظامی - اردوغان و دولت لیبرال او) در مقایسه با فساد های مالی که امروز در کشورهای بازمانده از شوروی و برزیل و شیلی وحتا کشورهای پیشرفته غربی دایم رو می شود ، چقدر به دولت اردوغان مربوط باشد، عواقب زیر از جنجال زیادی استثنایی به جنجال کنندگان ساده لوح خواهد رسید 1) دولت ج ا با رفتن اردوغان گرفتارردولت نظامی شبیه مصر و نزدیک به عربستان می شود. 2) مثل مصر سرنیزه گیرشان می اید 3)کردها سرکوب میشوند 4) امریکا و غرب با توجه به نفوذ و اتش بیاری ان رهبر گولن ها که گروه خونی او به سلفی های مصر و عربستان نزدیکتر است انفجار و lنتحار نصیب شان میشود چرا ممه شادند؟

  • farhad

    حکومت ایران میکروب فساد مالی و اداری را بمقامات کشورهای منطقه انتقال داده اند !! میلیاردها پول مردم ایران را به زنجانی و مرتضوی و ضراب و دهها وابسته به حکومت مثل انها  قرار داده اند د ر حالیکه  هزاران جوان بعلت ندادن بدهی  شان در زندان سر میبرند و یا مجبور به فروش کلیه و......شده اند.