ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کامیابی‌ها و ناکامی‌های سینمای هالیوود در سال ۲۰۱۳

نیمه دوم هر سال میلادی از آن سینمای هالیوود است. در سال ۲۰۱۳ اما رقابت فیلم‌های تلویزیونی با محصولات هالیوود تنگاتنگ‌تر شد و ناکامی‌ها و کامیابی‌هایی را رقم زد.

نیمه اول هر سال میلادی به سینمای جشنواره‌ای اختصاص دارد. نیمه دوم از آن سینمای هالیوود است. در سال ۲۰۱۳ اما رقابت فیلم‌های تلویزیونی با محصولات هالیوود تنگاتنگ‌تر شد و هرچند که از نظر اقتصادی برخی فیلم‌ها به لطف چهره‌هایی مثل جنیفر لارنس سودآور بودند، اما در مجموع سال ۲۰۱۳ برای تولیدکنندگان و سینماگران هالیوود سال خوبی نبود.

ساندرا بولاک در فیلم «جاذبه» از فیلم‌های موفق سال ۲۰۱۳

سینمای هالیوود با فیلم‌های «بلاک باستر» یا فیلم‌های پرهزینه شناخته می‌شود؛ فیلم‌هایی که بودجه‌شان معمولاً از صد میلیون دلار تجاوز می‌کند و در همان هفته اول اکران می‌بایست نیمی از بودجه‌شان را از طریق گیشه تأمین کنند، وگرنه شکست می‌خورند. در سال ۲۰۱۲ وقتی که فیلم پرهزینه علمی - تخیلی «جان کارتر» شکست خورد و کمپانی والت دیزنی پیکچرز را خانه‌خراب کرد، همگان به این واقعیت پی بردند که نظام تولید فیلم در هالیوود از نظر اقتصادی سودآور نیست و مشکلات نهادینه‌شده‌ای دارد که عرصه را بر خلاقیت فیلمسازان تنگ می‌کند.

استیون سودبرگ و انتقادش از سلطه پول بر سینما

در سال ۲۰۱۳ هم فیلم‌هایی مانند «بعد از زمین» ساخته ام نایت شیامالان و «سقوط کاخ سفید» ساخته رولند امریش در گیشه شکست خوردند. حضور بازیگران سرشناسی مانند ویل اسمیت و جانی دپ هم نتوانست مانع از شکست برخی از فیلم‌های بلاک باستر در گیشه شود.

استیون سودربرگ در حاشیه برگزاری شصت و ششمین جشنواره فیلم کن گفت: «قصد دارم تا مدت‌ها فیلم نسازم. نمی‌دانم چقدر این مدت طول می‌کشد.»

او که فیلم تحسین‌شده «پشت شمعدان» (+) را به جشنواره فیلم کن برده بود در سخنانی جنجال‌برانگیز، غیر منتظره و از نظر رسانه‌ای بسیار مؤثر از تسلط پول بر سینما انتقاد کرده بود و پیش‌بینی کرده بود که به دلیل وحشت تولیدکنندگان هالیوود از سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های نه چندان سودآور ممکن است سینمای هالیوود در رقابت با سینمای بالیوود و فیلم‌هایی که با کمترین هزینه اما برای مخاطب عام ساخته می‌شوند و ارزش هنری چندانی ندارند، شکست بخورد. (+)

نزدیک بود «لینکلن» ساخته تحسین‌شده استیون اسپیلبرگ هم یک فیلم تلویزیونی بشود

در «پشت شمعدان» مایکل داگلاس و مک دیمون بازی می‌کنند. این فیلم بر اساس یک رمان زندگی‌نامه‌ای ساخته شده و داستان زندگی و رابطه عاشقانه لیبراچی، پیانیست و خواننده ایتالیایی- لهستانی‌تبار آمریکایی را روایت می‌کند که در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ میلادی از مشهور‌ترین و گران‌ترین نوازندگان و خوانندگان جهان بود و در سال ۱۹۸۷ بر اثر بیماری ایدز درگذشت.

استیون سودبرگ برای ساختن این فیلم به سه و نیم میلیون دلار نیاز داشت، اما نتوانست این بودجه اندک را از طریق تولیدکننده‌های هالیوودی تأمین کند. چنین بود که «پشت شمعدان» توسط شبکه تلویزیونی «اچ بی‌ او» تهیه شد و در پیش‌نمایش‌هایش توجه بسیاری از منتقدان و علاقمندان به سینما را هم جلب کرد.

مگان الیسون موفق‌ترین تولیدکننده فیلم‌های هالیوودی در سال ۲۰۱۳

کار به جایی رسیده است که استیون اسپیلبرگ هم حتی به دشواری می‌تواند برای ساخت فیلم‌هایش بودجه تهیه کند. او گفته بود که برای تولید فیلم «لینکلن» (+) که جایزه اسکار را هم به دست آورد، با مشکلاتی مواجه شد و نزدیک بود فیلمش به یک فیلم تلویزیونی در شبکه «اچ بی او» فروبکاهد.

با این‌حال چهره‌هایی مثل جنیفر لارنس و ساندرا بولاک در سال ۲۰۱۳ درخشیدند. جنیفر لارنس نه تنها به خاطر بازی در فیلم «دفترچه امیدبخش» اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی را به‌دست آورد، بلکه بازی او در فیلم «عطش مبارزه، اشتعال» برای این فیلم ۵۰۰ میلیون دلار سود آورد.

«جاذبه» ساخته آلفونسو کارون (+) با بازی ساندار بولاک هم از فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۱۳ بود. این فیلم ۴۰۰ میلیون دلار سود کرده است.

جنیفر لارنس در نقش یک زن اغواگر در «اخاذی آمریکایی»

مگان الیسون بی‌تردید موفق‌ترین تولیدکننده فیلم‌های هالیوودی در سال ۲۰۱۳ بوده است. «اخاذی آمریکایی» آخرین ساخته دیوید ا‌ُ راسل، و همچنین «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» ساخته تحسین‌شده کاترین بیگلو (+) و همچنین «آن زن» ساخته اسپایک جونز بدون تولیدکنندگی مگان الیسون روی پرده نمی‌آمدند. فیلم جنجالی «استاد» ساخته پل توماس، و همچنین «تعطیلات بهاری» ساخته هارمونی کورین و نیز فیلم استاد اعظم ساخته وانگ کار وای، همه از محصولات کمپانی آناپورنا به مدیریت مگان الیسون است. از او می‌توان به عنوان موفق‌ترین تولیدکننده هالیوود در سال ۲۰۱۳ یاد کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.