ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاثیر منفی سانتریفوژ‌های جدید بر اجرای توافق ژنو

علی افشاری- تلاش برای تولید و نصب سانتریفوژه‌های نسل جدید می‌تواند جو بدبینی نسبت به اراده واقعی حکومت ایران در تنش‌زدایی هسته‌ای را تشدید کند و دستیابی به توافق نهایی را دشوارتر سازد.

علی اکبر صالحی رئیس آژانس انرژی اتمی خبر ار تولید نسل جدید و پیشرفته‌ای از سانتریفوژها داد. وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۹هزار سانتریفیوژ در کشور وجود دارد، گفت: «نسل جدید سانتریفوژها در حال ساخت است اما تا قبل از اینکه به تولید انبوه برسند باید تمام تست‌ها را روی آنها انجام داد.»

این سخنان ابهاماتی را پیرامون چگونگی نگاه حکومت به اجرای نقشه راه ژنو ایجاد کرده است. آسوشیتد‌پرس به نقل از دو مقام آژانس انرژی اتمی که از برنامه‌های هسته‌ای ایران مطلع هستند، گزارش داد که حکومت ایران جلوتر رفته و سانتریفوژ‌های یاد شده را در یک مرکز غنی‌سازی نصب کرده است.

 آنها مدعی هستند کارشناسان ایرانی در مذاکرات فنی هفته گذشته این موضوع را به اطلاع همتا‌های خارجی‌شان رسانده‌اند. استدلال ایران برای موجه بودن این کار بر اساس تفسیری از بندی از توافقنامه موقت ژنو است که به ایران اجازه می‌دهد برای پروژه‌های تحقیقاتی، غنی‌سازی اورانیوم را در حد آزمایشگاهی انجام دهد.

بنا به گفته مقامات فوق این موضع ایران با انتقاد شدید آمریکا و دیگر اعضاء گروه ۱+۵ مواجه شده است. آنها گفته‌اند نصب سانتریفوژه‌های بیشتر که تعداد کلی سانتریفوژه‌های موجود را گسترش می‌دهد و به‌خصوص نصب مدل جدید در تعارض با توافقنامه ژنو است.

بررسی توافق‌نامه ژنو و تولید سانتریفوژ‌های نسل جدید

توافق‌نامه ژنو در خصوص چگونگی انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه و جایگاه غنی‌سازی اورانیوم ساکت است. در این خصوص بندی که به روشنی نسبت آن را با دیگر مفاد توافقنامه روشن نماید، وجود ندارد. توافقنامه تصریح دارد که ایران هر گونه پیشرفت و ارتقاء فعالیت‌ها در نطنز، فردو و اراک را تا شش ماه متوقف می‌کند. کیک زرد به سانتریفوژ‌هایی که تاکنون فعال نبوده‌اند، تزریق نمی‌کند. تعداد سانتریفوژ‌های فعال زیاد نمی‌شود فقط سانتریفوژ‌های خراب با سانتریفوژی از همان جنس جایگزین می‌شود.

بنابراین در سطح عملیاتی طبق توافقنامه ژنو، ایران نمی‌تواند در مدت زمان شش ماهه قرار داد، بر ناوگان سانتریفوژ‌های جدید اضافه کند و به‌خصوص نسل جدید و پیشرفته‌تری نصب نماید. اما در بخش تحقیقاتی به شرط اینکه منجر به انباشت و ذخیره اورانیوم غنی‌شده نشود و تحت نظارت آژانس باشد، ایران منعی برای تولید و تست سانتریفوژ‌ها و از جمله نوع جدید و پیشرفته‌تر ندارد.

آنچه مقامات ایرانی به صورت علنی و در جلسات تاکنون گفته‌اند تولید و نصب سانتریفوژ‌های جدید بوده است و سخنی از تزریق کیک زرد و تولید سوخت هسته‌ای با سانتریفوژ‌های جدید مطرح نیست. بنابراین به نظر می‌رسد از منظر حقوقی اقدام ایران تعارضی با مفاد قرار ندارد و یا دستکم مشکل توافقنامه فوق را آشکار می‌سازد که فاقد شفافیت و صراحت لازم در برخی از مفاد است.

در عین حال ممکن است هدف ایران از اعلام خبر فوق ایجاد فشار برای مهار و خنثی سازی افزایش تحریم‌ها در کنگره آمریکا باشد. مقامات ایران می‌کوشند از این طریق فضا را به سمت اجرای متوازن توافقنامه ژنو سوق دهند. اقدام مجلس در اعلام تمایل برای قرار دادن ۶۰ درصد به عنوان سقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز در همین راستا قابل تحلیل است. البته در عین حال احتمال جدی بودن آنها را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

اخلال در روند اجرای توافقنامه ژنو

اما فراتر از آنکه کدام تفسیر از قرار داد با مفاد آن تطبیق دارد یا نه، مشکل در وجود اختلاف نظر زیاد بین دو طرف نسبت به اقدام جدید ایران است. آمریکا و حداقل بریتانیا، فرانسه و آلمان این اقدام را بر خلاف مذاکرات و عاملی منفی می‌دانند. لذا اگر حکومت ایران نتواند نگرانی آنها ر ابر طرف نماید آنگاه اجرای قرار داد ژنو دستکم با تاخیر مواجه می‌شود.

ماری هرف سخنگوی معاون وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان صالحی گفت: «قرار داد ژنو خیلی روشن مشخص کرده ایران چه کاری باید انجام دهد و چه کاری را انجام ندهد. آمریکا آماده است با هوشیاری کامل بر اجرای توافقنامه نظارت کند.»

هنوز قرار داد اجرایی نشده است. قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۳ این اتفاق بیفتد اما عملا اجرای توافقنامه ژنو به سال جدید میلادی موکول شد. تا کنون دو دوره مذاکرات طولانی و فشرده چند روزه برگزار شده است. دور سوم گفتگو‌ها نیز روز دوشنبه ۳۰ دسامبر آغاز می‌شود.

طولانی شدن گفتگو‌های کارشناسان ۷ عضو مذاکره کننده به معنای وجود موانع و اختلاف نظر‌ها بر سر چگونگی اجرای توافقنامه است. اگر چه طولانی شدن گفتگو، در عین حال نشانگر اراده جدی بودن طرفین برای رسیدن به توافق هم است.

بنابراین می‌توان انتظار داشت مشابه خود توافقنامه، تفاهم بر سر آئین اجرایی نیز روند پر فراز و نشیب و دشواری را طی نماید. اما اتفاقاتی مانند تولید و نصب سانتریفوژ‌های جدید و یا تصویب دور جدید تحریم‌ها می‌تواند اجرای توافقنامه را دچار تعلیق کند.

ولی به‌کارگیری نسل پیشرفته‌تر سانتریفوژ‌ها و ابهام در تناسب آنها با نیاز‌های واقعی ایران رسیدن به توافق در قرار داد جامع و نهایی را دشوار می‌سازد.

افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم

اظهارات علی اکبر صالحی و افشای برنامه جدید هسته‌ای، فرضیه‌ای را قوت بخشید که برنامه حکومت گسترش زیر ساخت‌ها و تاسیسات اتمی به موازات کاهش موقت فعالیت‌های روزمره و تولیدات هسته‌ای است. در اصل حکومت می‌خواهد توانایی بالقوه هسته‌ای خود اعم از چرخه کامل تولید سوخت اتمی، گسترش ظرفیت غنی سازی، بهبود سرعت تولید سوخت هسته‌ای، رشد بهره وری و ارتقاء کیفی غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد. این کار را حسن روحانی در دوران مدیریت پرونده هسته‌ای با موفقیت انجام انجام داد.

تشدید بدبینی و بد گمانی‌ها

تلاش برای تولید و نصب سانتریفوژه‌های نسل جدید می‌تواند جو بدبینی نسبت به اراده واقعی حکومت در تنش زدایی هسته‌ای را تشدید کند. این اقدام تحلیل‌هایی را تقویت می‌کند که برنامه حکومت ایران ترفندی موقت برای کاهش تحریم‌ها و اخذ فرصت برای دنبال کردن ماجراجویی هسته‌ای با قدرت بیشتر در آینده است.

 لابی‌های اسرائیل و بخشی از جامعه سیاسی آمریکا که خواستار برخورد تندتر با ایران هستند از این موضوع برای جلو بردن سیاست تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا بهره‌برداری می‌کنند. آنها رفتار دو گانه حکومت ایران و عدم پایبندی به تعهداتش را برجسته خواهند کرد.

از آنجا که حسن روحانی در عرصه سیاسی آمریکا متهم به فریبکاری و برخورد دو گانه در ماجرای مک فارلین و مذاکرات هسته‌ای سعد آباد است، لذا ناتوانی حکومت در توجیه برنامه جدید هسته‌ای در چارچوب توافق نامه ژنو، دست جریان‌های تند رو در آمریکا را باز می‌گذارد.

فرجام و روند گفتگو‌های هفته پیش رو مشخص می‌سازد که تاثیر اطلاع رسانی صالحی بر تدوین و توافق بر سر آئین نامه اجرایی نقشه راه ژنو چه خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • dara

    یک ماه پس از بازی پرسپولیس و پیشکسوتان میلان همچنان این بازی حاشیه هایی دارد. این بار ابراهیم درویشی معاون سابق بانک مرکزی شاکی باشگاه پرسپولیس است. او می گوید سعید شیرینی، سرپرست باشگاه پرسپولیس به بهانه آبروی ملی، از پسر او بیش از 115 میلیون تومان دلار و یورو خریده تا خرج میلانی ها شود اما حالا که آنها رفتند خبری از بازگشت این پول ها نیست. ابراهیم درویشی در این باره می گوید: «راستش نمی دانم چه بگویم. پسر من یک صرافی نوع اول دارد که سرمایه اولیه آن 200 میلیون تومان است. آقای شیرینی همزمان با حضور میلانی ها در تهران به ما گفت نیاز فوری به دلار دارند. آقای رویانیان هم از بچه های جنگ هستند. از همرزمان برادران شهید من. پسرم هم به حرمت شرایط ویژه پرسپولیس پذیرفت تا 36 هزار دلار و چندهزار یورو به آقایان بدهد تا مشکل حضور این میلانی ها در تهران حل شود. آنها هم چک هایی به ما دادند و رفتند با آقای مالدینی و دوستان شان در تهران عکس یادگاری گرفتند.» وي ادامه داد: «حالا اما چک های ما برگشت خورده و هرچه به آقای شیرینی می گوییم پول های ما را بدهید، می گوید وزارت ورزش پولی به ما نداده است؟ این وسط گناه ما چیست؟ این رقم یعنی نیمی از سپرده صرافی ما که یکجا از دست مان رفته است. یعنی ما گناه کردیم که در شرایط سخت دست این اساتید را گرفتیم؟» او در حالی از پرسپولیسی ها و چک های برگشتی شان که با امضای سعید شیرینی صادر شده بودند گلایه دارد که واکنش سرپرست پرسپولیس در این باره جالب است. او در این باره می گوید: «چک؟ دلار؟ برای بازیکنان میلان؟ من اصلا در جریان نیستم. من چک کشیدم؟ نه بابا اصلا...» البته این اولین بار نیست که چک های امضادار سعید شیرینی جنجالی می شود. پیش تر علی کریمی و جواد کاظمیان درباره چک های شیرینی مصاحبه های آتشین انجام داده بودند

  • hamid

    نامه مقام لبنانی به روحانی قبل از ترور‌ شدن بدست حزب الله به نوشته روزنامه وال استریت محمد شطح، مقام لبنانی مخالف حزب الله یک هفته قبل از ترور شدن نامه ای سرگشاده برای حسن روحانی نوشته و در آن خواستار همکاری رژیم تهران برای خلع سلاح حزب الله لبنان شده است.!! در نامه منسوب به وی بر وضع حساس حاکم بر لبنان و منطقه با توجه به بحران سوریه اشاره شده است. شطح در ابتدای نامه خود مدعی دخالت رزیم ایران در امور لبنان شده و خواستار خلع سلاح حزب الله شده است.گفتنی است قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل که منجر به پایان دادن جنگ 33 روز حزب الله و اسرائیل شد، خواستار خلع سلاح حزب الله شده است اما جنبش مقاومت اسلامی لبنان و رهبری آن بارها اعلام کرده اند هیچ کس نمی تواند سلاح را از حزب الله بگیرد. ظاهرا علت ترور روشن شد. 

  • tou ham delet hamino mikhvad

    باید از سایت ملی مذهبی تشکر کرد که بدون فرافکنی و سعی کردن در انتقام جویی از دولت ترکیه(چون لیبرال است ) و فراموش کردن ریشه فساد رو شده در حکومت فاسد و تا دندان در رشوه فرو رفته ایران و از انطرف با انگشت گذاشتن روی باندهای فساد ایرانی( که تماما به بهانه جنگ و کوپن و تحریم و یکدست کردن حکومت زیر نام متعهد و ارزشی و سازندگی و ولایت گرا در دوره های پیشین از موسوی و رفسنجانی گرفته تا احمدی نژاد تشکیل شده و با رانت خواری شبکه های مافیایی قدرت شبیه سیستم های جدید اردوگاه شرق به رهبری روسیه و چین ایجاد کرده اند ومانع اصلی توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار هستند - این قسمت از من است)یک گام به جلو برداشت . اما هنوز کسی در ایران گام اساسی تحلیلی را (بدون درگیری در جنجالهای سیاسی و یا سکوت و سرپوش گذاشتن بر باندهای خودی ) بر نمی دارد. البته دلیل انهم روشن است همه مثل پوتین (و یا شیوخ فاسد خلیج فارس - الجزیره)متوجه شده اند که وسایل ارتبا ط جمعی در عصر اینترنت قدرتی معادل ناوگان عظیم امریکا دارد. اقدام اخیر پوتین در بستن ریانوستی و ایجاد خبرگزاری شخصی خودش برای حمله به دموکراسی های غربی ودفاع تهاجمی از ارکان امپراطوری جدید مافیایی خودش به منظور پیشبرد طرح اوراسیا وچنگ اندازی به کشورهای منطقه را در این راستا باید بیشتر بررسی کرد. اما چرا برخورد رسانه ای و قضایی و سیاسی باباندهای فساد در ایران و چین و روسیه و اوکراین با ترکیه و دول اروپایی و امریکایی یکسان نیست ؟ اهداف سیاسی پشت پرده این برخوردها هم کاملا باید بررسی شودو علت بروز وقدرت گرفتن این باندها نیز باید بررسی شود. دور زدن تحریم ها چرا لازم شد تا این باندها به وجود بیایند و دست اخر به خودشان خدمت کنند و دیکتاتوری وفساد رانهادینه کرده و به کشور دموکراتیک همسایه هم صادرکنند؟ سیستم کوپنی چرا لازم شد وچرا جنگ شد که عده ای رانت خوار بوجود امدند و نهایتا باندهای قدرتی ساختند که هنوز هستند؟ سازندگی ناچار پس از انقباض دولت گرایانه چرا به ان شکل باندی و رانتخوار بوجود امد که نهایتا سرداران میلیاردر وخانواده رفسنجانی و رانت خواران مدیر دولت ببوجود امدند و تا جایی پیشرفت که طهماسبی وزیر سابق اقتصاد نامه رسان حمل کننده چک ۹۵ میلیون یورویی برای پیمانکار ایرانی در ونزویلا در المان گیر می کند؟ اقازاده ها و باندهای رانت خوار انها پشت پرده چه می کنند؟ منصفانه بگویید اگر ج ا جنگ طلبانه و ماجراجویانه با همسایه ها و امریکا و اسراییل برخورد نمی کردو دنبال امثال پوتین نمی رفت و در لبنان و سوریه دماغش را زیادی فرو نمی کرد و سفارت امریکا را اشغال نمی کرد ایا این باندهای تبهکاری و یا دلیل پوششی انها اصلا بهانه وجود پیدا میکردند؟ ما باید هرچه سریعتر به تعالیم مکتب سیاسی مصدق ( مبارزه قانونی برای احقاق حقوق و پایبدی به قوانین بینالملل )و بازرگان ( مدارا و مذاکره وتعامل ) برگردیم دورزدن یعنی تقلب و عدم انطباق با قوانین بین المللی ! پس رشوه و فساد لازم است ! پس باید باندهای فسادی به وجود بیایند که انرا اجرایی کنند! پس برای جلوگیری اینها از باند قدرت شدن یک اراده و مرکز سیاسی قدرتمندتر لازم است که اینها را اگر پادرازتر کردند بگیرد مثل چین که فاسد است ولی هر از گاهی حزب چندتا فاسداعدام می کند اما کسی نیست که سران حزب را کنترل کند. یا پوتین که هفت میلیاردری را که پایه گزار امپراطوری او بودند قلع و قمع کرد ولی خودش میلیاردر اصلی ماند وزیر سرپوش گازپروم دارد غارت می کند و حالا الجزیره ابداعی او می خواهد ادای اسوشیتد پرس را در اوردبدون انکه بداند در نظامهای غربی یک فرد و یا یک طرز فکر دایما به صورت مطلق و مادم العمر حکومت نمی کند اوباما یا بوش فوقش ۸ سال می ایند و حرفهایی میزنند و کارهایی میکنند و میروند ۱) انها هرگز باز نمی گردند ۲) حتا وقتی انجا هستند دایم مورد سوال و انتقاد و حمله هستند ۳) حزب انها هم ممکن است دور بعدی را ببازد ۴) داخل حزب انها هم گاهی جنا ح هایی با طرز فکر متفاوت بر اساس عمکرد و نظرسنجی بالا می اید. حتا در این سیستم های دموکراتیک هم گاهی با دور زدن قوانین و یا جاه طلبی برخی که حلقه خودشان را دارند فساد سیاسی و اقتصادی پیش می اید اما به دلیل ذات دموکراتیک و دینامیسم حاکم بر سیستم انها ٬ خلاف ٬نهادینه نمی شود و قدرت مطلقه حزبی و فردی ایجاد نمی شود به همین دلیل امروز رییس جمهور سیاهپوست دارند که به سوریه و اسد جنایتکار هم حمله نمی کند و با ج ا محور شرارت مذاکره میکند و در برابر کودتا علیه خواست مردم در مصر اقدام عجولانه انجام نمیدهد همه موارد فوق ۱۸۰ درجه با سیاستهای رسمی و شناخته شده امریکا در ۸ سال پیش تفاوت دارد!