ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهم‌خواهی نهادهای فرهنگی وابسته به دولت

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سهم‌خواهی نهادهای فرهنگی وابسته به دولت خبر داد. با کاهش درآمدهای نفتی دولت، ارشاد نمی‌تواند خواسته‌های این نهادها را برآورده کند.

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران از سهم‌خواهی نهادهای فرهنگی وابسته به دولت خبر داد و تلویحاً گفت با توجه به کاهش درآمدهای نفتی دولت، ارشاد توانایی برآورده کردن توقعات مالی این نهادها را ندارد. او همچنین وجود فهرست نویسندگان ممنوع‌ از قلم را تأیید کرد.

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عباس صالحی در گفت‌و‌گویی که روزنامه ایران ۸ دی ماه (۲۹ دسامبر) با او انجام داد، گفت افزایش قیمت نفت در سال‌های نخست دولت نهم سطح توقع نهادهای فرهنگی وابسته به دولت را افزایش داده چنانکه این نهادها گمان برده‌اند که می‌توانند خواستار حمایت‌های مالی بیشتری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شوند.

سید عباس صالحی: «منابع مالی رو به افول رفته و ارشاد دیگر قادر به پاسخگویی به توقعات قبلی و فعلی‌اش نیست.»

آقای صالحی به ناتوانی وزارت ارشاد در برآوردن این توقعات اشاره کرد و گفت: «مجموعه‌های مختلفی از نهاد‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات بودند و هنوز هم هستند که با توجه به توقع ایجاد شده، به ارشاد به عنوان یکی از منابع تأمین نیازهای مالیشان نگاه می‌کردند. این در حالی است که منابع مالی رو به افول رفته و ارشاد دیگر قادر به پاسخگویی به توقعات قبلی و فعلی‌اش نیست.»

یکی از نهادهای وابسته به دولت برای مثال اتحادیه ناشران قرآنی است که در سال ۱۳۸۶ در دولت نهم تأسیس شد و در سال ۱۳۸۹، در دولت دهم، فعالیت‌هایش به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد. سیدمحمد حسین محمودی، مدیر‌عامل اتحادیه ناشران قرآنی پس از انتخابات ریاست جمهوری خبر داد که حسن روحانی وعده داده که ناشران قرآن در ایران همچنان از یارانه‌های دولتی برخوردار شوند. در زمان دولت دهم یک ناشر قرآنی، با برخورداری از حمایت‌های مالی دولت، به ازای هر جلد کتابی که منتشر می‌کرد حداقل ۲۰۰ الی ۴۰۰ درصد سود می‌برد. (+)

سید عباس صالحی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران

سید عباس صالحی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران تلویحاً اعلام کرد که یکی از اهداف معاونت فرهنگی، جذب نویسندگانی است که در داخل یا خارج از کشور به‌سر می‌برند و مایل نیستند با توجه به سانسور آثار ادبی، کتاب‌هایشان را در ایران منتشر کنند. او اما نگفت دولت چه راهکارهایی برای به دست آوردن اعتماد از دست‌رفته نویسندگان و شاعران در نظر گرفته است.

آقای صالحی در این‌باره گفت: «همان طور که دولت و حاکمیت باید در جهت اعتماد‌سازی دوباره تلاش کند اهالی کتاب هم باید در جهت اعتماد حاکمیت گام بردارند.»

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همچنین گفت که واگذار کردن نشر کتاب به بخش خصوصی یکی از اهداف دولت است. اما هنوز دولت به بخش خصوصی اعتماد ندارد. آقای صالحی گفت: «وقتی فهمیدیم تا چه اندازه به بخش خصوصی می‌توان اعتماد کرد آن وقت است که باید دست به واسپاری‌های مورد نظر زد.»

سید عباس صالحی: «همان طور که دولت و حاکمیت باید در جهت اعتماد‌سازی دوباره تلاش کند اهالی کتاب هم باید در جهت اعتماد حاکمیت گام بردارند.»

در دولت دهم بسیاری از نویسندگان و شاعران برای انتشار آثارشان با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند. برخی از آنها اصولاً ممنوع از قلم بودند، اما هرگز این موضوع به طور رسمی بیان نشده بود. سید عباس صالحی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران به موضوع نویسندگان و شاعران ممنوع از قلم هم اشاره کرد و گفت: «افرادی بودند که ایراد چندانی در محتوای نوشته‌های آنان نبود یا اگر هم بود امکان برطرف ساختنش با اصلاحیه وجود داشت. در دوره قبل اعلام شده بود که کار برخی از نویسندگان منتشر نشود. ممکن است این دستور به شکل کتبی و بخشنامه‌ای ابلاغ نشده باشد، اما به صورت شفاهی ابلاغ و اعمال می‌شد. در هشت سال گذشته، به‌ویژه در چهار سال آخر این اتفاق افتاده و ملموس هم بوده است.»

بحث نویسندگان ممنوع‌ از قلم برای نخستین بار در گزارش عملکرد صد روزه دولت حسن روحانی مطرح شد. رییس جمهور ایران در گزارش عملکرد دولتش گفته بود در طی فقط صد روز نویسندگان ممنوع‌ از قلم به «نویسندگان سریع‌القلم» تبدیل شده‌اند. این سخنان با واکنش گسترده‌ای مواجه شد. وزیر ارشاد دولت دهم، این موضوع را تکذیب کرد و سپس بهمن دری، معاون فرهنگی دولت دهم گفت: «ما چیزی به نام نویسنده ممنوع‌القلم نداشتیم، یعنی نداریم و پیش از بنده هم [وجود] نداشته‌اند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.