ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چشم‌انداز رویدادهای سینمایی در سال ۲۰۱۴

سال ۲۰۱۴، سال فیلم‌های طولانی و فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای است؛ سال دگرگونی جشنواره فیلم کن با آثاری از امیر کوستاریکا و ژان لوک‌گدار و سال لارس فن تریر در جشنواره فیلم برلین.

برندگان جوایز اسکار در دوم مارس ۲۰۱۴ مشخص می‌شوند. با این‌حال از هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها آغاز شده است. در محافل سینمایی از «۱۲ سال بردگی» ساخته استیو مک کوئین، فیلمساز بریتانیایی به عنوان یکی از بخت‌های اسکار یاد می‌شود.

«۱۲ سال بردگی» تازه‌ترین ساخته استیو مک کوئین، فیلمساز انگلیسی، یکی از بخت‌های اسکار

«۱۲ سال بردگی» یک درام تاریخی است بر اساس شرح حال سالومون نورثاپ که یک مرد سیاه‌پوست آزاد بود، ولی او را در سال ۱۸۴۱ در نیویورک ربودند و در ایالت‌های جنوبی آمریکا به عنوان برده فروختند.

پیش از این فیلم‌های «کمک» ساخته تیت تیلور، «جانگوی‌‌ رها شده» ساخته کوئنتین تارانتینو و «سرپیشخدمت» ساخته لی دانیلز به موضوع نژادپرستی، تبعیض نژادی و برده‌داری پرداخته بودند. به اعتبار چنین فیلم‌هایی این موضوعات در هالیوود در سال ۲۰۱۴ هم همچنان بسیار مطرح است.

جرج کلونی و لارس فون تریر در جشنواره فیلم برلین

جشنواره فیلم برلین هم که از ششم تا شانزدهم فوریه ۲۰۱۴ در برلین برگزار می‌شود خبرساز بوده است. دیتر کوسلیک، مدیر برلیناله خبر داد که «مردان تاریخی» به کارگردانی جرج کلونی در جشنواره فیلم برلین به نمایش گذاشته می‌شود. موضوع این فیلم که در آلمان هم فیلمبرداری شده، آثار تاراج شده هنری در جنگ جهانی دوم است.

«نیمفومانیا»، فیلم جنجال‌برانگیز لارس فون تریر

همچنین «نیمفومانیا»، فیلم جنجال‌برانگیز لارس فون تریر، کارگردان نام‌آشنای دانمارکی به شکل کامل در جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید.

دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین از «نیمفومانیا»، تازه‌ترین ساخته لارس فون تریر به عنوان اثری یاد کرده که «از نظر زیبا‌شناسی شکوه‌مند و رادیکال» است.

«نیمفومانیا»، تن‌کامی‌های وحشیانه زنی در مرز ۵۰ سالگی را بازگو می‌کند. او در یک شب سرد زمستانی، در کوچه‌ای به یک مرد مجرد به نام «جو» که پا به سن گذاشته برمی‌خورد. جو از حال رفته است. او را با خود به خانه می‌برد و در حالی که زخم‌هایش را پانسمان می‌کند، با گذشته او آشنا می‌شود. جو در هشت بخش ماجراهایی را که بر او رفته بازگو می‌کند.

شارلوت گینزبرگ، شیا لابوف و اما تورمن از بازیگران سرشناسی‌اند که در این فیلم بازی می‌کنند.

سال ۲۰۱۴، سال دگرگونی‌های ژرف در جشنواره فیلم کن

در این میان سال ۲۰۱۴ سال دگرگونی‌های ژرف در جشنواره فیلم کن است.

ژیل ژاکوب، رییس و تری فورمو، دبیر کل جشنواره فیلم کن

ژیل ژاکوب آخرین دوره ریاست خود را در سال ۲۰۱۴ به پایان می‌رساند. او ماه ژوئن ۱۹۳۰ در پاریس به‌دنیا آمده و پس از تحصیلاتش مدت‌ها منتقد فیلم بود و بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ جشنواره کن و فیلم‌هایش را برای مطبوعات، از جمله مجله اکسپرس گزارش می‌کرده در‌‌‌ همان هنگام با روبرت فابر لوبره (دبیرکل آن موقع جشنواره کن) نیز همکاری داشته است.

وزیر فرهنگ فرانسه، سپتامبر سال ۱۹۷۷ ژل ژاکوب را به‌عنوان دبیر کل جشنواره کن منصوب کرد.

امیرکوستاریکا و مونیکا بلوچی سر صحنه «در جاده شیری»

هیأت امنای جشنواره فیلم کن در حال تدارک جانشینی برای ژیل ژاکوب هستند و از هم‌اکنون نام چند نفر در روزنامه‌های فرانسه بر سر زبان‌هاست. از بین این نام‌ها به نظر می‌رسد که پییر لسکور از بخت بیشتری برخوردار باشد. او قبلاً رئیس شبکه تلویزیونی «کانال پولوس» فرانسه بود و رابطه بسیار خوبی هم با کمپانی‌های آمریکایی دارد.

شصت و هفتمین دور جشنواره کن از ۱۴ تا ۲۶ ماه مه ۲۰۱۴ برگزار می‌شود. این جشنواره کار خود را از نوامبر ۲۰۱۳ آغاز کرده و بنا به شنیده‌ها کارگردانان بسیار مهمی از هم‌اکنون فیلم‌های خود را ثبت کرده‌اند.

امیرکوستاریکا با فیلم «در جاده شیری» با بازی مونیکا بلوچی، «شوالیه جام‌ها» ساخته ترانس مالیک با بازی ناتالی پورتمن و کریستیان بال همراه با الخاندرو گوزالس ایناریتو از سینماگران مطرحی هستند که جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۴ را خبرساز خواهند کرد.

«خداحافظی با زبان» ساخته ژان لوک گدار هم آخرین مراحل ساختش را طی می‌کند و ظاهراً قرار است در جشنواره فیلم کن به نمایش درآید.

سال ۲۰۱۴ و فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای

«نجات آقای بنکس» با بازی تام هنکس

سال ۲۰۱۴ سال فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای است: زندگی دایانا با بازی نائومی واتس و به کارگردانی الیور هیرش بیگل، زندگی نلسون ماندلا در فیلم «ماندلا: گامی بلند به سوی آزادی» و «نجات آقای بنکس» با بازی تام هنکس و به کارگردانی جان لی هنکاک که به زندگی والت دیزنی می‌پردازد و همچنین فیلم «گریس از موناکو» که در آن نیکل کیدمن نقش پرنسس موناکو را بازی می‌کند.

در میان این فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای، «گرگ وال استریت» ساخته مارتین اسکورسیزی با بازیگری بازیگر محبوبش، لئوناردو دی‌کاپریو در نقش یک دلال سهام نیویورکی جایگاه ویژه‌ای دارد و نزدیک‌تر است به بحران‌های دوران معاصر در جهان. این کمدی سیاه سه ساعت طول می‌کشد.

فیلم‌های طولانی مانند «نیمفومانیا» و «گرگ وال استریت» یکی از گرایش‌ها در سینمای جهان در سال ۲۰۱۴ خواهد بود. گرایش دیگر تولید فیلم‌های دنباله‌دار پرمخاطب است: «کاپیتان آمریکا»، «مرد عنکبوتی»، «سیاره میمون‌ها»، «مردان ایکس» و «روزهای گذشته آینده» که در ایران هم مخاطبان پرشماری دارند و از فیلم‌های پربیینده سینمای هالیوود به‌شمار می‌آیند، از فیلم‌های دنباله‌داری هستند که در سال ۲۰۱۴ بر پرده سینماها به نمایش درمی‌آیند و قرار است مخاطبان عام را به سینماها بکشانند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر

    لطفا در صورت امکان نام فیلمها را به لاتین هم بنویسید