ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفتادمین زادروز نسیم خاکسار

«بادنماها و شلاق‌ها»؛ داستانخوانی نسیم خاکسار

شهزاده سمرقندی به مناسبت هفتادمین زادروز نسیم خاکسار به دیدار او در شهر اوترخت در هلند رفت و از او دعوت کرد که دو فصل از رمان «بادنماها و شلاق‌ها» را بخواند.

شهزاده سمرقندی به مناسبت هفتادمین زادروز نسیم خاکسار به دیدار او در شهر اوترخت در هلند رفت و از او دعوت کرد که دو فصل از رمان «بادنماها و شلاق‌ها» را بخواند.

«بادنماها و شلاق‌ها» نوشته نسیم خاکسار به فارسی و هلندی

«بادنما‌ها و شلاق‌ها» که از آن به عنوان یکی از آثار نمونه نسیم خاکسار یاد کرده‌اند، نخستین بار در سال ۱۹۹۵ انتشار یافت و یک سال بعدش هم به ترجمه یوهان ترهار و میکه استرو به زبان هلندی منتشر شد.

اودیله یانس، منتقد هلندی درباره «بادنماها و شلاق‌ها» می‌نویسد: «در این رمان تکان‌دهنده و هیجان‌انگیز، خاکسار موفق شده است هنر داستان‌سرایی را به بلندی‌های منحصر به فردی هدایت کند.»

در این رمان یاسین که روایتگر داستان هم هست، یک انسان مبارز و تبعیدی است که در مغازه دوستش کرامت، فرش رفو می‌کند و در همان حال، در روایتی متفاوت و با تقطیع‌های زمانی شرح حالی از خودش و اندیشه‌هایش به‌دست می‌دهد. در این میان ما با یادداشت‌ها و گفته‌هایی از نویسنده‌ای به نام ایوان چک هم آشنا می‌شویم.

نسیم خاکسار در فیلمی که می‌بینید، به اهمیت تجربه نویسنده در داستان‌نویسی اشاره می‌کند و از تجربه «تبعید» در مفهوم دوری انسان از وطنش و دیدن جهان سخن می‌گوید.

آقای خاکسار در این فیلم، پیش از آنکه شروع به داستانخوانی کند، از «بادنما» و «شلاق» به عنوان نشانه‌هایی از دوگانگی زندگی انسان تبعیدی یاد می‌کند: بادنماها بر فراز بام خانه‌های هلند از یک‌سو و «شلاق» به عنوان نشانه‌ای از استبداد و زجر و زندان از سوی دیگر، زندگی روایتگر رمان «بادنماها و شلاق‌ها» را رقم زده است.

یاسین، روایتگر «بادنماها و شلاق‌ها» می‌گوید: «به پایان داستانم فکر می‌کنم. به حضور یا عدم حضور سایه‌ای که مدام دنبالمان می‌کند. از ذهنم می‌گذرد ما هرگز نمی‌توانیم بر شرایط و فضای تبعید پیروز شویم. یا مسلط شویم. تبعید نوعی برهنه کردن ماست در برابر جهانی که با سرعت از ما بیگانه می‌شود.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.