ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"در ۲۵ خرداد ۸۸ کمر به پايين را هدف قرار می‌داديم"

يک فرمانده پايگاه بسيج گفته است در ۲۵ خرداد ۸۸، بسيجيان از کمر به پايين "آشوبگران" را هدف شليک‌ قرار می‌دادند. وی گفت کشته شدن هفت نفر در درگيری‌های آن روز توسط "آشوبگران" بود.

فرمانده پايگاه بسيج ناحيه قدس سپاه تهران در ۲۵ خرداد ۸۸، روز برگزاری تظاهرات بزرگ مخالفان، در مصاحبه‌ای گفته است مأموران بسيج در کشتار مردم نقشی نداشتند و تنها از کمر به پايين "آشوبگران" را هدف شليک‌ "گلوله‌های مشقی" خود قرار می‌دادند.

"بسيج‌پرس"، سايت سپاه پاسداران تهران که با فرمانده وقت پايگاه بسيج ۱۱۷ نينوا گفت‌وگو کرده، نامی از وی نبرده است.

اين فرمانده بسيج گفته است از پشت‌بام پايگاه جمعيت تظاهرات‌کننده را "رصد" می‌کرده که متوجه حمله آن‌ها به پايگاه شده است.

وی می‌گويد ابتدا با بلندگوی دستی با جمعيت صحبت کرده تا مانع از حمله آن‌ها به اين مقر نظامی شود اما ناگهان با برخورد يک شیء به بلندگوی دستی اين بلندگو از دستانش به حياط می‌افتد و سپس با شليک "ليدرهای مسلح آشوبگران" مأموران بسيج "مجبور" می‌شوند با "گلوله‌های مشقی چند نفر از آشوبگرانی که داخل حوزه وارد شده بودند را از کمر به پايين هدف قرار دهند".

تظاهرات اعتراضی ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، سه روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در ايران برگزار شد که در آن صدها هزار نفر در تهران و دیگر شهرها به‌شکل مسالمت‌آميز به‌ خيابان‌ها آمدند تا به نتايج انتخابات اعتراض کنند.

این تظاهرات اعتراضی به‌دليل حضور گسترده مردم در تاریخ جمهوری اسلامی ايران بی‌سابقه بود.

در پایان تظاهرات این روز نیروهای بسیجی از پشت‌بام يک پایگاه بسیج اقدام به تیراندازی به سمت مردم کردند که موجب کشته‌شدن تعدادی از تظاهرات‌کنندگان شد.

بر اساس اعلام راديو و تلويزيون دولتی ايران و شورای تأمین استان تهران هفت نفر در این تظاهرات کشته و ۲۹ نفر زخمی شدند.

حکومت ايران تيراندازی مأموران خود به سوی مردم را انکار می‌کند و آن را کار نيروهای دشمن در ميان تظاهرکنندگان می‌داند.

فرمانده وقت پايگاه بسيج نيز در گفت‌وگوی خود با "بسيج‌پرس"، ضمن اشاره به اين‌که مخالفان "کوکتل مولوتف‌های آلمانی" به سمت بسيجيان پرتاب می‌کردند، گفت: "تعدادی از ليدرها مسلح بودند و به‌صورت نامحسوس از لابه‌لای جمعيت شليک می‌کردند و بعضی‌ها نيز نامحسوس مردم را می‌زدند که آن‌ها را تحريک کنند."

به‌گفته وی اين درگيری حوالی ساعت شش‌ونيم بعد ازظهر شروع شد و تا ۱۲شب ادامه داشت و نزديک به ساعت ۹ شب، ۱۶ موتور سوار يگان ويژه نيروی انتظامی برای کمک به اين پايگاه در محل حاضر شدند اما ازدياد جمعيت مانع از کمک آن‌ها به پايگاه بسيج شد.

اين فرمانده بسيج با بيان اين‌که "حفظ آبروی نظام و بسيج برای ما بسيار مهم بود" افزود: "آن روز امداد غيبی به ما کمک کرد."

وی در مورد تعداد کشته‌های اعلام شده در اين روز گفت: "بايد تأکيد کنم شليک به سمت مردم و کشتن جمعيت دروغ محض است و کشته شدن هفت نفر در درگيری‌های آن روز توسط همان آشوبگران و فتنه‌گران بود که مردم را برای حمله به حوزه تحريک می‌کردند."

اين در حالی است که آذرماه ۸۹ پدر رامین رمضانی، یکی از کشته‌شدگان این روز، در گفت‌وگو با تارنمای جنبش راه سبز (جرس) گفته بود پس از کشته شدن پسر ۲۲ ساله‌اش به دیدن ظفرعلی برات‌لو، معاون اجتماعی – امنیتی استانداری تهران رفته و وی گفته است که در آن روز ناچار شده‌اند دستور شلیک بدهند. برات‌لو همچنين افزوده است وقتی شهر شلوغ شد ابتدا به دستور مقامات بالاتر به نیروهای مستقر در میدان گفته است ۴۰ دقیقه با گلوله پلاستیکی و مشقی مردم را پراکنده کنند اما وقتی دیده‌اند که فایده‌ای ندارد دستور رگبار را صادر کرده‌اند.

ارديبهشت ماه سال جاری اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران نيز درباره رويدادهای ۲۵ خرداد ۸۸  گفت: "ما در آن روز خويشتن‌دار بوديم البته آن‌ها حادثه حوزه مقاومت را به‌وجود آوردند که ما باز هم برخوردی نکرديم. به نيروهايم گفتم که مراقب باشيد دشمن به دنبال پروژه کشته‌سازی است."

در رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران ده‌ها نفر کشته شدند اما جمهوری اسلامی همواره کشته شدن اين افراد را به "دشمن" و "نيروهای خارجی" نسبت داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    بعنوان کسی که در انقلاب 57 شرکت فعال داشتم می خواستم بگم اگر مردم قصد و برنامه و هدف و رهبری درستی برای سرنگونی شما داشتند و می خواستند شما رو سرنگون کنند جنابعالی با اون چهار تا تفنگ و مسلسل نمی تونستید جلو چند میلیون آدم رو بگیری و مردم ترسی از قربانی دادن ندارند همونطور که بارها نشون دادن چه در انقلاب مشزوطه چه انقلاب 57 چه جنگ ایران و عراق و بقیه اعتراضات ما بین همه اینها مردم حاضراند از جون مایه بزارن. بارها اینو اثبات کردن باز هم لازم باشه خواهند کرد اگر راه دیگه ای نباشه. یادتون رفته همین مردم با دست خالی به پادگانه حمله میکردن واسه همینه رژیمتون سعی داره با پنهان کردن عکسهای مبازات اون دوران جوانان امروز این چیزها رو یاد نگیرن. حالا شما و ملا سیدعلی هم زیاد مثل پهلون پنبه ها اولدرم بولدرم نکنید خودتون هم میدونید موسوی و بقیه اصلاح طلبها قصد سرنگونی شما رو نداشته و ندارند و معتقداند باید به چرخه باطل خوشونت برای ایجاد تغیرات سیاسی خاتمه داد حالا به غلط یا درست فقط زمان میتونه درستی یا غلط بودن این استراتژی و تاکتیک رو نشان بده.

  • جهانگیر

    ما ۳۶ سال است با این دروغها آشنا هستیم از آب و برق مجانی تا کلید بهشت در زمان جنگ و گلوله مشقی و عکسهای دروغین ندا ،،،،،، و دروغهای ابلهانه آقای احمدی نژاد مانند غنی سازی ارانیوم در ا شپزخانه همه و همه دست آوردهای این رژیم و یارانش در ۳۶ سال گذشته بوده است . دروغهای آقای رادان در سال ۸۸ و انکار کشته شدن حتی یکنفر یا روشدن ماجراهای دروغگویی سعید مرتضوی در ماجرای قتل خانم زهرا کاظمی و کهریزک همه دلیل این سقوط فرهنگی در ایران است .