ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر سرمای قطبی برای میلیون‌ها آمریکایی

موج سرمای بی‌سابقه که از قطب شمال به سمت آمریکا آمده است جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

در روزهای اخیر میلیون‌ها آمریکایی در ۲۶ ایالت این کشور هشدارهایی در مورد خطرات جانی ناشی از نزدیک شدن گردباد و سرمای قطبی دریافت کرده‌‌اند. موج شدید سرما در آمریکا در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. بیم آن می‌رود افراد زیادی بر اثر سرمازدگی، کمبود مواد غذایی و یا گیر افتادن در میان بوران و طوفان جان خود را از دست بدهند.

دلیل اصلی هجوم سرما را ضعیف شدن شدت گردبادهای قطبی می‌دانند که باعث نفوذ سرما به مدارهای جنوبی‌تر شده است.

مطابق هشدارهایی که توسط مقامات فدرال در ایالت‌های مختلف داده شده،  سرعت طوفان‌های قطبی و بادهای سرد ممکن است به بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت برسد و باعث افت شدید دما بین  ۳۷ تا ۴۶ درجه سانتیگراد زیر صفر شود.  در ایالت مونتانا در شمال غرب آمریکا دمای هوا به رکورد تاریخی ۵۲ درجه سانتیگراد زیر صفر رسیده است. در چنین دمایی بافت‌های بدن که بدون محافظت باقی مانده‌‌اند ظرف مدت کمتر از پنج دقیقه یخ می‌زنند.

طوفان و سرمای شدید که از قطب شمال به سمت سرزمین‌های جنوبی‌تر روانه شده است تاکنون خسارت‌های زیادی در بخش‌هایی از آمریکای شمالی، شامل کانادا و ایالات متحده به بار آورده و باعث لغو بسیاری از سفرهای هوایی و زمینی شده است. روز دوشنبه۱۷ دی ماه ( ششم ژانویه) بیش از سه هزار پرواز در آمریکا لغو شدند.

در ایالت مونتانا دمای هوا به رکورد تاریخی ۵۲ درجه سانتیگراد زیر صفر رسیده  و در شهر ایندیاناپولیس، تردد در خیابان‌ها و جاده‌ّا مگر در موارد اضطراری ممنوع شده است.

مقامات دولتی در ایالت‌هایی که در معرض این موج سرما قرار دارد در حال اتخاذ تدابیر فوری و ویژه برای حفاظت از جان شهروندان خود هستند. روز دوشنبه  تمام مدارس در ایالت مینه‌سوتا تعطیل شدند، امری که در هفده سال گذشته بی‌سابقه بود. در ایندیاناپولیس، پایتخت ایالت ایندیانا، هزاران نفر بدون برق و انرژی مانده‌اند. شهردار این شهر ۸۰۰ هزار نفری با اعلام وضعیت قرمز تردد در خیابان‌‌ها و جاده‌‌ها را مگر در موارد اضطراری ممنوع اعلام کرده و از شهروندان خواسته از خانه‌های خود خارج نشوند. در نیویورک نیز بزرگراه‌ها به دستور مقامات ایالتی بسته شده‌‌اند. به ساکنان ایالت جنوبی فلوریدا نیز که معمولا دارای هوای گرم است هشدار داده شده که ممکن است دمای هوا به زیر صفر درجه سقوط کند.

دلیل اصلی هجوم موج سرما به آمریکا را ضعیف شدن گردبادهای قطبی در زمستان جاری می‌دانند. گردبادهای شدید قطبی هرسال زمستان در قطب شمال باعث می‌شوند تا موج هوای بسیار سرد در حلقه گردبادهای عظیم محصور بماند و کمتر به مناطق جنوبی نفوذ کند. امسال با ضعیف شدن شدت این گردبادها، بادهای بسیار سرد توانسته‌اند از مدار قطب شمال خارج شده و به سمت پایین حرکت کنند. هنوز مشخص نیست دلیل اصلی ضعیف شدن شدت گردبادهای قطبی چه بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.