ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنان علی جنتی در مجلس، نمايندگان را قانع نکرد

علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران امروز در مجلس به انتقاد‌های نمايندگان در مورد عملکرد وزارت ارشاد پاسخ گفت اما سخنان وی از نظر ‌نمايندگان قانع‌کننده نبود.

علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران امروز در مجلس حاضر شد و در مورد اقدامات وزارت ارشاد توضيح داد. وی ضمن آن‌که گفت اجازه نمی‌دهد در مطبوعات به "مقدسات نظام دينی" توهين شود، افزود: "ما بايد تلاش کنيم بهانه‌ای به دست رسانه‌های بيگانه ندهيم که آن‌ها بگويند در ايران دائما روزنامه‌ها توقيف می‌شود و خبری از آزادی مطبوعات نيست."  سخنان جنتی نمايندگان مجلس را در مورد عملکرد وزارت ارشاد قانع نکرد.

علی جنتی: هنر اين نيست که بلافاصله روزنامه‌ای را توقيف کنيم

علی جنتی که در پاسخ به سئوال‌های حميد رسايی، نماينده تهران سخن می‌گفت به موضوع توقيف روزنامه بهار به‌دليل انتشار مقاله‌ای درباره عيد غدیر خم مسلمانان در آبان‌ماه پرداخت و گفت: "مقاله منتشرشده در روزنامه بهار به هيچ وجه قابل دفاع نيست و مخالف مذهب رسمی کشور است. وزارت ارشاد اجازه نمی‌دهد که در حوزه مطبوعات به مقدسات دينی توهين شود."

اين مقاله با عنوان “امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟” نوشته علی‌اصغر غروی، عضو رهبری نهضت آزادی ايران بود. به دنبال انتشار مقاله وی در روزنامه بهار، این روزنامه توقیف و سعید پورعزیزی، مدیر مسئول آن برای چند روز بازداشت شد. در پی آن علی‌اصغر غروی نيز بازداشت شد که پس از نزديک به دو ماه بازداشت با سپردن وثيقه آزاد شد.

وزير ارشاد توضيح داد: "وظيفه وزارت ارشاد اين بود که تخلف را به هيئت نظارت بر مطبوعات به‌عنوان مرجع تصميم‌گيری ارجاع دهد که سرانجام نيز تصميم اشد مجازات يعنی توقيف گرفته شد."

وی گفت: "با توجه به اين که انتشار اين مقاله از روی عمد نبوده و اشتباهی صورت گرفته است به نظر می‌رسيد اين مورد جزو موارد تخفيف به‌شمار می‌رفت و نبايد اشد مجازات در نظر گرفته می‌شد."

جنتی در مورد اظهار تأسف خود درباره توقيف روزنامه بهار نيز گفت: "بنده برای اين موضوع اظهار تأسف کردم که نبايد به سمت توقيف روزنامه‌ها رفت. چون راه‌های ديگری همچون تذکر شفاهی، کتبی و ارجاع به دادگاه و در نهايت توقيف و لغو پروانه وجود دارد. هنر اين نيست که بلافاصله روزنامه‌ای را توقيف کنيم بلکه بايد تا آن‌جايی که می‌توان موارد ديگر را اعمال کرد."

وی همچنين افزود: "وقتی روزنامه‌ای توقيف می‌شود حدود ۱۵۰ نفر بيکار می‌شوند. ما بايد کاری کنيم که از جريمه‌های ديگر استفاده شود."

علی جنتی در بخش ديگری از سخنان خود در مورد اين‌که گفته می‌شود وی از تک‌خوانی زنان در موسيقی دفاع کرده، گفت: "بنده نظر برخی از علما را مطرح کردم به‌طوری که در فتاوای موجود قيد اين است که تک‌خوانی و جمع‌خوانی هيچ فرقی ندارد. مهم اين است که مفسده‌انگيز نباشد."

وزیر ارشاد مهرماه گذشته درباره تک‌خوانی زن گفته بود: “هرکس در اظهارنظر شخصی خود در این‌باره آزاد است اما حتی بین مراجع تقلید هم نظر واحدی در این زمینه وجود ندارد بعضی از مراجع تقلید گفته‌اند تک‌خوانی خانم‌ها اگر موجب مفسده نباشد؛ ایرادی ندارد.”

این اظهارنظر در پی سخنان جنجال‌برانگیز داریوش پیرنیاکان، نوازنده تار و سه‌تار، استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی، درباره تک‌خوانی زنان در جشن خانه موسیقی ایران صورت گرفت.

در چهاردهمین جشن خانه موسیقی ایران، پیرنیاکان در حضور علی مرادخانی، معاون وزیر ارشاد، آزادی صدای زن را نخستین خواسته جامعه موسیقی ایران خواند و گفت: “فقها باید پاسخگو باشند که چرا می‌گویند موسیقی حرام است؟”

پیرنیاکان گفت: “از خواسته‌های مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. نیمی از هنرمندان موسیقی زنان هستند اما اجازه خواندن ندارند.”

علی جنتی امروز در مجلس گفت: "در اين زمينه مراجع مختلف از حضرت امام تا آيت‌الله اراکی در گذشته و ساير مراجع حاضر نظراتی دارند اما آن‌چه برای ما مهم است نظر مقام معظم رهبری است و برای ما ملاک می‌باشد. اگر نظراتی هم بيان می‌شود بيشتر به اتکا نظری است که ايشان ابراز کرده‌اند و نه چيز ديگری."

در جلسه امروز مجلس حميد رسايی، عضو فراکسيون اصولگرايان نيز به انتقاد از عملکرد چند ماهه وزارت ارشاد پرداخت و گفت: "دولت به جای آن‌که دغدغه آزادی بيان داشته باشد بايد دغدغه آزادی حفظ دين و ارزش‌های انقلاب اسلامی را داشته باشد."

وی گفت برخی مواضع مسئولان کنونی وزارت ارشاد "بو"ی مواضع وزارت ارشاد در دوران دولت محمد خاتمی را می‌دهد که در آن اصلاح‌طلبان دست بالا را داشتند.

حميد رسايی: نبايد از برخورد با اين رسانه‌ها خجالت بکشيم.

رسايی افزود: "آيا قرار است به اسم آزادی مقدسات زير سئوال رود؟ آيا قرار است وزارت ارشاد تحت تأثير جوسازی‌های اين جماعت قرار گرفته و مرعوب اين جريانات شود و از تيترها و تهاجم‌های آن‌ها بترسد؟ امروز خط زير سئوال بردن مقدسات، القاء شبهه در اعتقادات دينی و به سخره گرفتن احکام و ارزش‌های انقلاب شکل گرفته و در اين شش ماه افزايش پيدا کرده است که متأسفانه برخی از مسئولان در وزارت ارشاد و زيرمجموعه آقای جنتی به اين خط شکل گرفته در برخی مطبوعات توجهی ندارند."

وی با اشاره به مقاله منتشرشده در روزنامه بهار تأکيد کرد: "در اين يادداشت به صراحت امامت که اصول دين شيعه است، انکار شد."

حميد رسايی با بيان اين‌که "نبايد از برخورد با اين رسانه‌ها خجالت بکشيم"، خطاب به جنتی گفت: "آقای جنتی اگر رستورانی غذای فاسد داشت بايد چه کار کرد؟ اگر داروخانه‌ای داروی فاسد آورد بايد چه کار کرد؟ آيا تنها بايد با مدير برخورد کرد. پس با اين وضعيت چرا آن مغازه را پلمپ می‌کنند. اين برای آن است که در جامعه امنيت ايجاد شود. حال چرا برای رسانه‌ها می‌خواهيد ارزش مطلقی جلوه دهيد. رسانه‌ای ارزش دارد که در مسير تعالی حرکت کند."

رسايی در مورد تک‌خوانی زنان گفت: "سئوال من اين است که آقای جنتی آيا در ۳۵ سال گذشته کسی از اختلاف مراجع در مورد تک‌خوانی خانم‌ها خبر نداشته که شما آن را کشف کرده‌ايد؟ اين تيتر ۱۰۰ نشريه و سايت از صحبت‌های شماست که تابوی ۳۵ ساله شکسته شد. اين حرکت شما باعث شد که برخی مفاسد به اسم جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد سی‌دی شده و تکثير گردد."

در پايان اين جلسه نمايندگان مجلس ايران با ۱۰۵ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماينده حاضر اعلام کردند که از توضيحات وزير ارشاد قانع نشدند.

علی جنتی سومين وزير کابينه يازدهم است که توضيحات وی نمايندگان مجلس را قانع نکرد.

پيش از وی، علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم در جلسه علنی ۱۷ آذرماه، و رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری نيز در جلسه هشتم دی‌ماه ۹۲ مجلس به سئوال‌های نمايندگان پاسخ گفتند و نمايندگان با رأی خود پاسخ آن‌ها را قانع‌کننده ندانستند.

 در اين زمينه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کشمکش درباره آزادی بیان و رفتار دوگانه مجلس | zoomiran

    […] انتقاد از عملکرد چند ماهه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود: «دولت به جای آن‌که دغدغه آزادی بیان داشته باشد باید […]

  • کشمکش درباره آزادی بیان و رفتار دوگانه مجلس | خبرگزاری موج سبز

    […] انتقاد از عملکرد چند ماهه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود: «دولت به جای آن‌که دغدغه آزادی بیان داشته باشد باید […]

  • رضا

    این مجلس نشینان چاپلوس مثلا حالا که قانع نشده اند میخواهند چکار کنند. با یک سوت رهبر فقط به دم جنبانی و کاسه لیسی مشغولند و ادای مستقل بودن را در می اورند.

  • farid

    حمید رسایی ریس چماقداران است که هدیه های انچنانی دریافت کرده.