ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن بيش از ۵۰۰ نفر در درگيری‌های مخالفان حکومت سوريه

درگيری‌های نظامی يک هفته اخير ميان نيروهای مخالف حکومت بشار اسد در شمال سوريه بيش از ۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشيده است.

جنگ بين نيروهای مخالف حکومت سوريه در يک هفته بيش از ۵۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در يک هفته اخير شمال سوريه که بخش بزرگی از آن از کنترل حکومت بشار اسد خارج شده، صحنه نبردهای خونين ميان شورشيان است.

بيشتر اين شورشيان را جهادگرايان اسلامی و گروه "حکومت اسلامی عراق و شام" (داعش) تشکيل می‌دهند.

اين درگيری‌های نظامی تاکنون بيش از ۵۰۰ نفر از طرف‌های درگيری را به کام مرگ کشيده است.

ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام کرد: "۴۸۲ نفر، شامل ۲۴۰ نفر از گروه‌های شورشی، ۱۵۷ نفر از گروه "حکومت اسلامی عراق و شام" و ۸۵ غيرنظامی، در اين درگيری‌ها کشته شده‌اند."

ديدبان حقوق بشر سوريه همچنين گفت به‌طور قطع ده‌ها نفر ديگر در اين نبردهای خونين کشته شده‌اند اما اين نهاد قادر نيست جزئيات آن را مستند کند.

امروز، جمعه ۲۰ دی‌ماه (۱۰ ژانويه) شورشيان موفق شدند به پيش‌روی خود در حومه حلب و ادلب، منطقه‌ای که در آن نيروهای "حکومت اسلامی عراق و شام" ضعيف هستند، ادامه دهند.

در همين حال گروه "حکومت اسلامی عراق و شام" نيز از ماه‌ها پيش کنترل شهر رقه در شمال سوريه  را در دست دارد.

به‌گفته ناظران، اين گروه پنج تا شش هزار جنگجو و مخالفانش ۱۰ برابر آن نيرو دارند.

چارلز ليستر، کارشناس در مرکز بروکينگز دوحه، می‌گويد: "اگر بخواهيم نيروهای کنونی اين گروه‌ها را در نظر بگيريم، بسيار بعيد است که «حکومت اسلامی عراق و شام» بتواند پيروز شود اما مخالفان آن‌ها نمی‌توانند اين گروه را از سوريه بيرون کنند."

"حکومت اسلامی عراق و شام" (داعش) یکی از گروه‌های شورشی فعال در عراق و سوریه است که در اوایل سال‌های جنگ عراق بنياد گذاشته شد. این گروه در سال ۲۰۰۴ متعهد به وفاداری و حمایت از القاعده شد و به‌عنوان القاعده عراق مشهور گرديد.

چارلز ليستر می‌افزايد: "اين گروه عمليات خود را به‌شکل مستقل‌تر و گاه در مخالفت با گروه‌های شورشی ديگر ادامه خواهد داد. اما خطری که ممکن است رخ دهد اين است که کارزاری از جنايت و حمله عليه افراد و گروه‌های مربوط به مخالفان و ارتش آزاد سوريه آغاز شود."

همزمان با اين درگيری‌ها، تظاهرات مخالفان امروز نيز همچون آغاز جنبش عليه رژيم بشار اسد در سال ۲۰۱۱، از سر گرفته شد.

در حالی که جنگ خونين در سوريه همچنان ادامه دارد، ۱۱ کشور پشتيبان مخالفان معتدل حکومت بشار اسد فشارهای خود بر اين اپوزيسيون را بيش‌تر می‌کنند تا آن‌ها را به شرکت در کنفرانس صلح سوريه متقاعد کنند.

کنفرانس صلح سوريه، موسوم به کنفرانس ژنو ـ ۲ قرار است در روز ۲۲ ژانويه برگزار شود.

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه اين هفته گفت: "ما فکر می‌کنيم کنفرانس ژنو ـ ۲ به شرطی که دستور آن رعایت شود مورد نیاز است. ما از آن‌ها می‌خواهيم برای شرکت در اين کنفرانس تلاش به خرج دهند."

فابيوس مخالفان معتدل حکومت اسد و وزيران امور خارجه کشورهای پشتيبان آن‌ها را دعوت کرده است که روز يکشنبه در پاريس در اين‌باره به‌گفت‌وگو بنشينند.

نشست اين هفته ائتلاف ملی سوریه (CNS) در استانبول نيز نشان از اختلاف نظر عميق در اين مورد داشت و اين ائتلاف تصميم نهايی خود را به روز ۱۷ ژانويه موکول کرد.

گروه‌های اصلی جنگجویان شورشی مخالفان سیاسی در تبعید از هر گونه مذاکره با رژیم و شورای ملی سوریه پرهيز می‌دهند، نيروهای اصلی تشکيل‌دهنده ائتلاف نيز پيش از اين مخالفت خود را با شرکت در کنفرانس ژنو ـ ۲ اعلام کرده و شرط برکناری بشار اسد از قدرت را پيش کشيده‌اند.

در ديدار روز يکشنبه "دوستان سوريه" در پاريس افزون بر ائتلاف ملی سوريه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ترکيه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر و اردن نيز شرکت دارند.

آمريکا و روسيه، مبتکران کنفرانس ژنو ـ ۲ نيز قرار است فردای آن روز در پاريس درباره سوريه گفت‌وگو کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داوری

    افراطیون وهابی در کشور عربستان وظیفه تفرقه افکنی و فتنه انگیزی در جهان اسلام را دارند.*** وهابیت با استفاده از دلارهای نفتی رزیم سعودی و حمایتهای معنوی دول غربی توسعه پیدا کرد.البته دیری نمی پاید افراطی گری وهابیها دامان دول فتنه انگیز غربی را خواهد گرفت.