ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«توافق ژنو۳۰ دی اجرایی می‌شود»

معاون وزیر خارجه ایران از حل موارد اختلاف با گروه ۱+۵ و اجرای نخستین گام توافق ژنو خبر داد.عراقچی می‌گوید که کاترین اشتون نیز برای سفر به ایران دعوت شده است.

معاون وزیر خارجه ایران از حل موارد اختلاف با گروه ۱+۵  و اجرای نخستین گام توافق ژنو خبر داد. عراقچی می‌گوید که کاترین اشتون نیز برای سفر به ایران دعوت شده است.

عباس عراقچی، عضو ارشد هیئت مذاکره ایران در گفتگوهای هسته‌ای اعلام کرده که گام‌ نخست اجرایی کردن توافق ژنو در ۳۰ دی برداشته می‌شود.

هلگا اشمید، عباس عراقچی

این خبر سه روز پس از پایان گفتگوهای کارشناسی و فنی ایران با گروه ۱+۵ و ملاقات اخیر عباس عراقچی با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام می‌شود.

پیش از این گفته شده بود که در این ملاقات بر سر آخرین موارد اختلاف، توافق شده و برنامه نهایی برای تصمیم‌گیری به پایتخت‌های طرفین مذاکره فرستاده شده است.

خبرگزاری مهر به نقل از معاون وزیر خارجه ایران می‌نویسد: «براساس گام اول ایران و گروه ۱+۵ هرکدام تعهداتی را قبول کردند و همه این تعهدات در یک روز اجرا خواهند شد.»

عباس عراقچی تاکید کرده که طبق متن توافقنامه، تحریم‌هایی که قرار است تعلیق شوند و اقداماتی که قرار است ایران در رابطه با تعلیق ۲۰ درصد انجام دهد، از روز ۲۰ ژانويه اجرايی خواهد شد.

آخرین دور گفتگوهای عراقچی و هلگا اشمید در نهم ژانویه در ژنو انجام گرفت. عراقچی قبلا مذاکرات کارشناسی را پیچیده خوانده و  تفسیرهای متفاوت از توافق برنامه اقدام مشترک را عامل طولانی شدن گفتگوها دانسته بود.

عراقچی هم‌چنین عنوان کرده که کاترین اشتون یک دعوت باز از جواد ظریف برای سفر به ایران دارد.  ظاهرا منظور از دعوت باز، روشن نبودن جواب دعوت شونده و تاریخ انجام آن است.

خبر موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک در حالی اعلام می‌شود که نخستین دور این گفتگوها در ژنو با اعلام تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه چند شرکت و فرد همراه شد.

تیم مذاکره کننده ایران در واکنش به این اقدام، مذاکرات را نیمه‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت.

وزارت خزانه‌داری امریکا تصریح کرد که این تحریم‌ها، مغایرتی با توافقنامه‌ ژنو ندارند و در چارچوب تحریم‌های پیشین و در ادامه برخورد با شرکت‌ها و افرادی هستند که تحریم‌ها را دور می‌زنند.

وزارت خارجه ایران در حالی از اجرایی شدن توافق ژنو خبر می دهد که محافلی در میان اصولگرایان و سپاه پاسداران، این توافق را ننگین خوانده و جواد ظریف را برای ادای توضیح به مجلس احضار کردند. در ادامه این واکنش‌ها یکصد تن از نمایندگان مجلس طرح دوفوریتی الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را ارائه کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    اگر چه به نظر میرسد بعد از انتخابات رئیس جمهوری رادیو زمانه تعطیل شده است و حتی در این مقاله هم کاملا مشهود است زیرا هیچ توجهی به سخنرانی دیروز آقای خامنه ای بر علیه غرب و مفاد توافق ژنو هم نکرده است ادامه ی این شرایط طرفداران شما را به شدت کاهش خواهد داد . اما توافق ژنو انجام شده است ولی اگر جمهوری اسلامی به هر بهانه ای اجرای آنرا نادیده بگیرد ایران را وارد مخاطرات عظیمی می نماید و با توجه باینکه سیاست جمهوری اسلامی همیشه تغییر کرده است خطر جنگ همچنان باقی خواهد ماند .