ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظريف در مسکو؛ مذاکره درباره سوريه، "قراردادهای جديد"

ظريف، در مسکو گفت ايران از دستاوردهای کنفرانس "ژنو ۱" پشتيبانی می‌کند و حاضر است در کنفرانس "ژنو ۲" شرکت کند. گفته می‌شود ايران و روسيه در صدد بستن يک قرارداد بزرگ نفتی نيز هستند.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران پس از سفر خاورميانه و ديدار از سوريه، همزمان با همتای سوری خود به مسکو رفت تا درباره بحران سوريه مذاکره کند. گفته می‌شود قراردادهای جديد ايران و روسيه نيز يکی ديگر از محورهای گفت‌وگوست.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، گفت‌وگوهای ايران، روسيه و سوريه در حالی در مسکو برگزار می‌شود که کمتر از يک هفته به کنفرانس صلح سوريه موسوم به "ژنو ۲" باقی نمانده است.

محمدجواد ظريف در ديدار خود از سوريه با وليد معلم، وزير امور خارجه و بشار اسد، رئيس‌جمهور اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن همزمان با وليد معلم به مسکو رفت تا درباره کنفرانس "ژنو ۲"  مذاکره کند.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفت: "موضع روسيه و ايران درباره بحران سوريه نقاط مشترک و همگرايی بسياری دارد. به‌ويژه در مورد راه ‌حل سياسی، به‌عنوان راه‌ حلی بدون جايگزين برای حل اين بحران."

لاوروف و ظريف پس از نشست مشترکشان در يک کنفرانس رسانه‌ای شرکت کردند.

لاوروف ضمن پشتيبانی از دعوت جمهوری اسلامی به کنفرانس "ژنو ۲"، گفت: "شرايطی که من شنيده‌ام اين است که تمام آن‌هايی که به «ژنو ۲» دعوت می‌شوند بايد حمايت خود را از اهداف بيانيه «ژنو ۱» اعلام کنند."

به‌گفته وزير امور خارجه روسيه "ايران بارها نظر خود را گفته و نتايج «ژنو ۱» را مثبت ارزيابی کرده است و علاقمند است مذاکرات بين طرف‌های سوری آغاز شود".

محمدجواد ظريف نيز تأکيد کرد که اگر جمهوری اسلامی ايران دعوت شود مانند ساير شرکت‌کنندگان به اجلاس می‌رود اما بدون هيچ پيش شرطی.

وی گفت: "ايران نمی‌پذيرد که ديگران برای نقش‌آفرينی آن شرط بگذارند."

ظريف تأکيد کرد که ايران از دستاوردهای کنفرانس "ژنو ۱" پشتيبانی کرد چرا که به‌گفته وی "در مسير دستيابی به راه حل سياسی بود".

اين در حالی است که کنفرانس "ژنو ۱" که ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ قطعنامه خود را صادر کرد از طرح دولت انتقالی در سوريه پشتيبانی کرده است؛ موضوعی که ايران با آن موافق نيست.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا چند روز پيش در پاريس از شرط آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات “ژنو ۲” خبر داد.

جان کری گفت: “تهران می‌تواند در مذاکرات «ژنو ۲» درباره سوریه شرکت کند به شرطی که اصول پذیرفته شده در مذاکرات «ژنو۱» را بپذیرد که یکی از آن اصول ایجاد دولت انتقالی در سوریه است.”

کری افزود: “اما ایران هنوز اعلام نکرده است که از اجرای بیانیه مذاکرات «ژنو ۱» درباره سوریه پشتیبانی می‌کند یا نه.”

وزير امور خارجه ايران در مسکو گفت: "در صورتی که از ما دعوت بشود در کنفرانس «ژنو ۲» شرکت می‌کنيم و اگر دعوت نشود شرکت نخواهيم کرد."

محمدجواد ظريف درباره حضور همزمان وليد معلم در روسيه گفت: "اين حضور همزمان به اين معنی نيست که طرح سه‌جانبه‌ای وجود داشته باشد. موضع سه کشور در مورد سوريه موضع واحد نيست. هدف ما مشترک است ولی ممکن است راه حل‌هايمان بر هم منطبق نباشد."

سرگئی لاوروف نيز خبر برگزاری نشست سه‌جانبه بين وزيران امور خارجه ايران، روسيه و سوريه را رد کرد و گفت فردا با وليد معلم ديدار خواهد کرد.

پيش از اين خبرگزاری فرانسه نوشته بود که قرار است سه وزير امور خارجه امروز پس از گفت‌وگوهای سه‌جانبه در يک کنفرانس مشترک رسانه‌ای شرکت کنند.

وزير امور خارجه ايران همچنين بعد از ظهر امروز با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه ديدار و درباره همکاری‌های سياسی و اقتصادی مشترک گفت‌وگو کرد.

ظريف در اين ديدار از مواضع روسيه در مورد توافق هسته‌ای ژنو ميان ايران و کشورهای قدرتمند جهان و جلوگيری از بروز جنگ در سوريه قدردانی کرد.

پوتین از "کاهش حجم روابط دو جانبه" ايران و روسيه اظهار تأسف کرد و گفت: "باید فکر کنیم که چگونه می‌توانیم بر این گرایش غلبه کنیم."

روزنامه کُمرسانت روسيه امروز به‌نقل از يک منبع دولتی در اين کشور نوشت مسکو و ايران در نظر دارند قراردادی را به‌تصويب برسانند که بر پايه آن روسيه به يک واردکننده بزرگ نفت ايران تبديل خواهد شد.

واشنگتن نگران است که چنین توافقنامه‌ای تأثیر منفی بر توافق هسته‌ای ژنو با ایران بگذارد.

روسيه در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی قرارداد تحویل سامانه موشکی “اس۳۰۰” را با ايران بست که طبق آن قرار بود روسیه پنج آتشبار از این سیستم پدافند هوایی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد. اما در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحویل سامانه‌های “اس۳۰۰” به ایران را ممنوع کرد و قرارداد تحویل اين سامانه‌ها لغو شد.

يک نماينده مجلس ايران روز دوشنبه به خبرگزاری فارس اعلام کرد که جمهوری اسلامی امکان خريد يک سامانه ضدهوايی ديگر از روسيه را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی تأکيد کرد که وزارت دفاع ايران بايد نمايندگانی را به مسکو اعزام کند.

مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو نيز آذرماه سال جاری اعلام کرد تهران قرارداد با روسیه در مورد تحویل سامانه موشکی “اس۳۰۰” را قانونی می‌داند و در انتظار اجرای آن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.